  • Data: 2009-11-05 11:12:22
    Temat: Re: Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowanego scalaka?
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "bobofrut" <r...@g...com> napisał w wiadomości
    news:47abd040-164d-481f-b326-0f6de750a839@z41g2000yq
    z.googlegroups.com...

    > Z góry przepraszam za ten lamerski ton ale dopiero zaczynam przygodę z
    elektroniką, przy okazji to mój pierwszy post. Mianowicie mam takie
    pytanie, w firmie gdzie pracuje wyrzucono mnóstwo starych komputerów,
    chciałbym wy lutować pewne układy scalone z niektórych starych kart
    muzycznych i sieciowych ale nie wiem jak się do tego zabrać, zwykłą
    lutownicą nie potrafię tego zrobić, jest może jakiś sposób na
    odzyskanie układów scalonych, które zostały fabrycznie wlutowane, może
    jest jakiś sposób na rozpuszczenie płytki, czytałem kiedyś coś o
    sposobie rozpuszczania za pomocą kwasu mrówkowego?

    Myślę, że dmucha się opalarką (nie mam, nie widziałem w akcji) i scalak
    spływa.

    Dawno, dawno temu jak conieco wylutowywałem to robiłem sobie z drutu
    odpowiednie groty do lutownicy transformatorowej (mam całą kolekcję).
    Np. do 1206 ma dwa czubki i ładnie podnosi się z płytki cały element i
    wyłącza lutownicę. Potem pięćseta w drugą rękę i przy kolejnym włączeniu
    lutownicy wyjmuje się element.
    Dla SOT23 prawie takie samo, ale jeden czubek mniej czubaty aby złapał 2
    piny.
    Dla SO i DIPów odpowiednio długa linia, aby rozgrzać całą jedną stronę i ją
    podważyć, a potem drugą. Robiłem kiedyś nawet kwadrat do obudowy 44piny, ale
    to nie za bardzo dało się jednocześnie wszędzie docisnąć - dopiero duża
    ilość cyny pomogła.
    P.G.