  • 11. Data: 2017-02-07 16:29:18
    Temat: Re: Jak to ugryzc?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Pompka jest pod zbiornikiem pelletu. Nie a sie jej uslyszec.
    >Z obserwacji wychodzi ze regulacja wydatku pompki jest potrzebna i
    >musi byc powiazana z szybkoscia podawania pelletu.
    >Autotransformator awaryjnie zalatwil sprawe.
    >Ma same zalety i jedna wade. Nie pasuje do wystroju pokoju. Tej wady
    >bez rozwodu nie przeskocze.

    I pytasz sie po co ci atmelek ... trafo chowasz pod zbiornik pelletu,
    montujesz obok silnik krokowy lub inny do krecenia galka,
    sterujesz go atmelkiem, ktory z kolei jest sterowany eleganckim
    potencjometrem zamontowanym w pokoju.

    Albo bezprzewodowo przez pilota na podczerwien lub radio :-)

    J.

  • 12. Data: 2017-02-07 17:01:07
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Trzy czyjniki sa. Dwa pracuja w przewodzie spalinowym i moga sie tam pojawic takie
    temperatury ze zaden czujnik polprzewodnikowy szans nie bedzie mial. A nawet jak
    znalazl bym taki do 300° to skad wezme cyne co tyle wytrzyma zeby go podlaczyc
    najpierw do wzmacniacza. Tam jest regulacja dwustanowa i zadna inna nie jest
    potrzebna. Opekuje ja termoregulator do piekarnika kuchenki elektrycznej za 15
    zlotych. Do tego ma styki o duzej obciazalnosci i moze bezposrednio silnikiem
    sterowac. To po co atmelek, lepsze jest wrogiem dobrego. W palniku jaki mam,
    wrzutkowy, regulacja przez wsypywanie i czekanie jest gorsza od tego ze pali sie caly
    czas. Regulacja napiecia u mnie to podstawa. Nie musi byc plynna. Do silniczka latwo
    zrobic PWM. Mnie wystarczy na 555 w typowej konfiguracji bo nie zauwazylem zebym
    potrzebowal ponad 50% podawania wyjsc. Regulacja silnika moze byc skokowa co 0,3 i
    0,6 V. Tyle mi spadek napiecia na diodach tanio i niezniszczalnie zalatwia. Ale musi
    w parze isc z wydatkiem pompki. I to tez na diodach moge opekac ale nie mam
    odpowiedniego przelacznika. Autotransformator krecony silniczkiem krokowym to bzdura,
    przynajmnjej w tym zastosowaniu. A nawet jak by byl to kupuje tester serwa i biore
    serwo z przydasiow. Jeszcze tylko przekladnia, lozyskowanie, wylaczniki krancowe,
    dwie rolki do autotransformatora na zapas. Masz jakies inne prostsze pomysly. Bo mnie
    ten z pomyslu jaki mam wydaje sie zbyt skomplikowany bo to mostek, dlawik,
    tranzystor, generator. Mlody nie jestem i jakos zauwazam ze czasu na glupoty nie
    powinienem tracic.

  • 13. Data: 2017-02-07 17:43:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości
    >I to tez na diodach moge opekac ale nie mam odpowiedniego
    >przelacznika.
    >Autotransformator krecony silniczkiem krokowym to bzdura,
    >przynajmnjej w tym zastosowaniu.

    Ale da sie zrobic.
    A kabel do przelacznika nie wiadomo czy da sie zrobic, bo gruby i nie
    pasuje do wystroju :-P

    >Bo mnie ten z pomyslu jaki mam wydaje sie zbyt skomplikowany bo to
    >mostek, dlawik, tranzystor, generator.

    Na moj gust to dopiero poczatek klopotow.

    O ile rozumiem, to wystarczy ci przelaczanie skokowe, nie musi byc
    plynna regulacja.

    Mozna dac trafo z kilkoma odczepami przelaczane jednym przelacznikiem.
    Odczepy moga tez byc na pierwotnym uzwojeniu - i wtedy przelacznik ma
    mniejszy prad
    (ale trzeba trafo nawinac na wieksze napiecie - najnizszy odczep musi
    byc na 230V).

    Ale jednak dalbym regulator PWM do silnika po stronie 12V, i jakis
    pseudo falownik do napedu pompki.
    Byc moze uda sie na 1 tranzystorze - zmiana biegunow moze nie byc
    konieczna.

    Albo jak piszesz - diody i przekazniki do ich zwierania.

    J.

  • 14. Data: 2017-02-07 18:05:58
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    Zenek Kapelinder wrote:

    > Transformator za nim silnik od wycieraczek napedzaja podajnik slimaka pelletu.
    > Z tego samego transformatora zasilana pradem przemiennym przewinieta
    na 12V pompka
    > od akwarium. Pompke napedza elektromagnes. Potrzebna regulacja przed
    transformatorem
    > zeby jednoczesnie regulowac wydajnosc pompki i predkosc obrotowa silnika.

    Zrób sobie autotransformator z kilkoma przełączanymi przekaźnikami
    odczepami. Będzie szybciej i znacznie pewniej niż na półprzewodnikach.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 15. Data: 2017-02-07 18:23:45
    Od: w...@g...com

    Apator 4G-124 lub 4G-87?

  • 16. Data: 2017-02-07 19:52:56
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    I co ja moge na to odpowiedziec. Chyba tylko ze zajebales jak chory w kubel.

  • 17. Data: 2017-02-07 20:09:29
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    to by bylo optymalne. Ale transformator juz mam. To nie jest pomysl ze kiedys zrobie
    tylko cos co od pazdziernika dziala. Mnie ten poltora kilowatowy autotransformator w
    niczym nie przeszkadza, prawie w niczym bo trzeba sie schylic zeby pokrecic. Poza tym
    jak sie uda dozyc to zaraz bedzie po zimie i wyladuje tam skad przybyl. Ale komus
    przeszkadza. Tak mi wpadlo ze jak moge oprzec sie na spadku napiecia na diodach po
    stronie wtornej to moze by po pierwotnej tak zrobic. Tylko nie wiem jak sie zachowa
    transformator jak dostanie prad przemienny z znieksztalceniami skrosnymi. Przy
    zenerce 10v i pradzie 100mA raptem 1 wat sie na niej wydzieli. To dwu watowe diody i
    wiooo. Maksymalnie 8 zenerek by bylo jak bym potrzebowal 5 pozycji. 8W to niezbyt
    duzo ciepla. Dam rade odprowadzic. I niedrogie przelaczniki obrotowe sa. Poza tym
    taka dioda z piecdziesiat groszy ksztuje i juz mi sie to podoba. Tylko co na to
    transformator powie?

  • 18. Data: 2017-02-08 00:06:49
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Wez sie chlopie ogrnij. Co mi dadza atmelki. Chyba tylko to ze bede mogl zrobic
    trojwymiarowy ekran i w okularach 3D bede mogl odczytac: napiecie sieciowe, napiecie
    za transformatorem, napiecie za prostownikiem, napiecie zasilajace pompke, prady
    jakie plyna, predkosc obrotowa slimaka, po kilku miesiacach prob chwilowe zuzycie
    pelletu, przewidywany czas do nastepnego dosypania i jeszcze duzo nikomu do niczego
    niepotrzebnych parametrow. Teraz jest: autotransformator zasilajacy transformator, z
    wtornego zasilana jest pompka, prostownik z ktorego zasilany jest silniczek. Do tego
    czujniki zabyt wysokiej i zbyt niskiej temperatury spalin. Jesli sie temperatura nie
    miesci w widelkach to podajnik nie podaje. Jest jeszcze czujnik temperatury rurki
    ktora podawany jest pellet. On tez odlacza silnik i dodatkowo sygnalizuje zbyt wysoka
    temperature rurki. Czujniki temperatury to typowe termoregulatory od kuchenki
    elektrycznej, takie z kapilara. Czujnik temperatury rurki to termostat 60° od pralki.
    Gdyby udalo mi sie zdobyc przelacznik obrotowy o dwoch sekcjach i czterech pozycjach
    to bym sobie dupy nie zawracal. Ale takiego co na oko ma obciazalnosc 2A nie
    spotkalem w sprzedazy. Do obniznania napiecia wykorzystal bym spadek napiecia na
    diodach. Przy silniku z polaczonych szeregowo przy pompce polaczonych
    przeciwrownolegle i szeregowo. Wszystko ma sie zmiescic w puszcze na 4 bezpieczniki.
    Takiej typowej z klapka za 14 zlotych. Sterowanie fazowe raczej w gre nie wchodzi.
    Teraz pisz co wedlug Ciebie atmelki i dwa transformatory mialy by robic?

    Zamiast się pier.....ć i wydziwiać to wystarczyłoby wklepać kilka
    linijek gotowego programu, których od ch...ja gotowców w internecie i
    masz dwa regulatory PWM.

    A jak boisz się, że Twoja mózgownica już nie jest w stanie ogarnąć
    takich rzeczy, a Parkinson jeszcze nie uniemożliwił utrzymanie lutownicy
    to wystarczy sobie zmontować z kilku elementów regulatory PWM choćby z
    wykorzystaniem legendarnych układów scalonych 555

  • 19. Data: 2017-02-08 00:55:18
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    A na chuj mi pwm do pradu przemienego? I jak by mi pasowalo pwm to bez pytania tutaj
    i atmelka szybciej bym zrobil na 555 bez sciagania gotowcow. Teraz pytanie brzmi czy
    transformatorowi sieciowemu beda czy nie beda przeszkadzaly znieksztalcenia skrosne.
    Nastepny madry inaczej jak ten z przelacznikiem do windy wywazacej wegiel z kopalni.

  • 20. Data: 2017-02-08 10:19:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości
    >Tak mi wpadlo ze jak moge oprzec sie na spadku napiecia na diodach po
    >stronie wtornej to moze by po pierwotnej tak zrobic.

    Napiecie do straty wieksze

    >Tylko nie wiem jak sie zachowa transformator jak dostanie prad
    >przemienny z znieksztalceniami skrosnymi.

    Nie najgorzej, szczegolnie, ze prad sobie wygladzi.

    Ale ... czy wtorna strona jest zla ?

    Tak jak piszesz, to wychodzi mi, ze wystarczy Ci kilka diod
    polaczonych antyrownolegle zaraz za trafo, z nich zasilana pompka i
    mostek prostowniczy do silnika.
    A zwierac te diody w celu podniesienia napiecia mozna przelacznikiem
    obrotowym, albo takim zwyklym do swiatla ...

    J.