  • 11. Data: 2010-02-17 13:35:53
    Temat: Re: Jak to ugryźć?
    Od: Darek Pełka <"pelka[KROPKA]darek"@gmail.com>

    raqs pisze:
    > Witam,
    >
    > Przymierzam się do takiej oto "zabawki":
    > Jest sobie piec CO z dmuchawą zasilaną ze sterownika. Dmuchawa posiada
    > taką klapkę, która zamyka się, gdy dmuchawa nie pracuje, ograniczając
    > dopływ "lewego" powietrza. Niestety często (szczególnie przy dużym
    > wietrze) owa klapka jest podnoszona "cugiem", co skutkuje niepożądanym
    > skokiem temperatury na piecu.
    [...]

    Hej

    Mam takie cudo w swoim piecu, chyba minimalnie inny model bo u mnie nie
    ma żadnego drucika wystającego z dmuchawy, klapka jest podnoszona
    ciśnieniem powietrza.
    Jak otworzysz popielnik to czy przy tej klapce nie masz czasem
    wystającego pręcika z taką większą śrubką na końcu? Ta śrubka to
    ciężarek dociążający klapkę właśnie po to aby nie podnosiła się sama.
    Może wystarczy to podregulować - odkręcić trochę i po sprawie.

    A na marginesie to czy tego powietrza "lewego" masz aż tyle? U mnie
    tylko przy mocno rozpalonym piecu słychać jak klapka delikatnie
    podskakuje ale nie otwiera się na tyle by było to zauważalne np. przy
    zużyciu węgla albo temperaturze pieca...

    Darek

  • 12. Data: 2010-02-17 14:49:44
    Od: Konop <k...@g...pl>

    raqs pisze:

    > Nie rozumiem, wydawało mi się, że siłownik taki pracuje: impuls -
    > otwieram, impuls - zamykam?

    Taki siłownik to silnik z mechaniką ;)... Typowy sterownik do zamka
    centralnego zasila go przez ok 2s. Dając odpowiednią polaryzację steruje
    kierunkiem (otwarcie/zamknięcie). Jednak taki siłownik generuje siłę w
    czasie zasilania (czyli przez te kilka sekund)... Później można nim
    swobodnie ruszać w jedną i drugą stronę ;)... Nadaje się on do tego,
    żeby na przykład przesuwać jakąś blokadę, ale nie może on w sposób
    ciągły "trzymać" klapy...

    Konop

  • 13. Data: 2010-02-18 06:56:48
    Od: raqs <r...@i...pl>

    Darek Pełka pisze:

> [...]
    > podskakuje ale nie otwiera się na tyle by było to zauważalne np. przy
    > zużyciu węgla albo temperaturze pieca...

    Owszem, jest ta śrubka, jednak przy silniejszym wietrze jest za lekka i
    klapka się podnosi sama. Gdybym znów zwiększył ciężar tej śrubki,
    dmuchawa ma "ciężej" i wchodzi na wysokie obroty, więc pomyślałem że
    idealnym rozwiązaniem będzie elektroniczna kontrola otwarcia klapki ...

    pozdr
    raqs

  • 14. Data: 2010-02-18 06:58:59
    Od: raqs <r...@i...pl>

    William Bonawentura pisze:
    > A może rozważ po prostu założenie miarkownika. Skoro opał pali się od
    > naturalnego ciągu to znak, że sztuczny nie jest potrzebny.
    Nie do końca. Przy bezwietrznej pogodzie "cug" jest za słaby i opał
    przygasa. Wówczas lewego powietrza prawie nie ma i piec trzyma
    nastawioną sterownikiem temperaturę.

    pozdr
    raqs

  • 15. Data: 2010-02-18 11:30:03
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "raqs" <r...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Nie do końca. Przy bezwietrznej pogodzie "cug" jest za słaby i opał
    > przygasa. Wówczas lewego powietrza prawie nie ma i piec trzyma nastawioną
    > sterownikiem temperaturę.

    W takim razie potrzebny jest ci ogranicznik ciągu kominowgo. Dokładnie taka
    sama klapka jaką masz w kotle - uchylna do środka i z ciężarkiem,
    zainstalowana w dole komina lub w czopuchu. W przypadku zwiększonego ciągu
    (wiatr), przejmuje ona nadmiar podciśnienia. Oczywiście nastawiona na
    mniejsze ciśnienie niż klapka w kotle.