  • 1. Data: 2022-12-21 02:23:28
    Temat: Jak to rozwiązać?
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jest bateria akumulatorów w której mieści się 2,5kWh. Docelowo ma mieć możliwość
    magazynowania 6-7kWh. Akumulatory LiFePO4 12V. W linku tabelka z napięciami i
    odpowiadającej im pojemności.
    https://octopusasia.com/wp-content/uploads/2021/03/L
    iFe04-soc-voltage-chart.jpg
    Akumulatory ładowane są w nocnej tańszej taryfie i jak jest droższa to pobierany jest
    z nich prąd do wszystkiego z wyjątkiem lodówki i ogrzewania. Pomimo tego że
    akumulatory jakie mam są o kilka klas lepsze od ołowiowych to producent podaje
    wartości maksymalne prądów pracy i w zależności od stopnia wykorzystania energii
    żywotność akumulatorów. Oczywiście im łagodniejsze warunki tym żywotność większa. W
    tej chwili akumulatory ładowane są z dwóch ładowarek.jedna to ok 15 amperowa
    ładowarka dedykowana do LiFePO4. Druga to 10 amperowy prostownik do ładowania
    akumulatorów rozruchowych ze sterownikiem który go odłącza jak napięcie jest powyżej
    14,2V Dokupiłem zasilacz do serwera o mocy 450W. Będę mu podnosił napięcie bo 12 V to
    za malo. Pojawiło się pytanie jak tym sterować? Z wykresu wynika że powyżej 13,6V nie
    ma się co pakować. Poniżej 13 tez by bylo niewskazane że względu na obniżenie
    żywotności akumulatorów. Teraz działa to tak. Ładowarki są załączane przez sterownik
    z marketu. Ładowanie jest włączane zawsze jak są tanie godziny w taryfie G11W. Do
    akumulatorów podłączone są przetwornce. Z sinusem zasila projektor, pudełko z netem,
    wzmacniacz głośnikowy, w kuchence płytkę 500W i czajnik elektryczny 850W zasila
    przetwornica z prostokątnym prądem.. Do tego oświetlenie ale ze ledowe to w
    minimalnym stopniu obciąża system. W tanich godzinach akumulatory są jednocześnie
    ładowane i rozładowywane przez przetwornice. Bilans jest minimalnie na plusie. W
    droższych godzinach od rana akumulatory są rozładowywane przez to co akurat jest
    podłączone. Potem dwie godziny pracy buforowej. Następnie do tanich nocnych godzin
    znowu akumulatory i w nocy jak w tanich godzinach w dzień. Jakie napięcie ustawić na
    tym zasilaczu serwerowym co będzie u mnie robił za ładowarkę. Ustawić 13,4V , czy
    zrobić żeby ładowanie wyłączało się przy 13,4 a włączało przy 13,2V. Pytam bo nigdzie
    nie znalazłem informacji czy utrzymywanie akumulatorów jakiem mam pod napięciem im
    jakoś może szkodzić? Typowe litowe akumulatory niespecjalnie lubią ciągle bycie pod
    ładowarka.

  • 2. Data: 2022-12-21 23:20:12
    Temat: Re: Jak to rozwiązać?
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 21/12/2022 01:23, Zenek Kapelinder wrote:
> [...]
    magazynowania 6-7kWh. Akumulatory LiFePO4 12V. W linku tabelka z napięciami i

    Nie odniosę się do poniższego bo się nie znam ale określanie SoC baterii
    LiFePo4 po ich napięciu pratkycznie nie działa przez ich praktycznie
    płaską charakterystykę pomiędzy 5% - 95% SoC.
    Współczesne BMSy obliczają sobie pojemność baterii po pierwszych kilku
    cyklach a potem obliczają SoC z bilansu ładowania/rozładowania.

    c.

  • 3. Data: 2022-12-22 00:39:38
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 21 grudnia 2022 o 23:20:14 UTC+1 Cezar napisał(a):
> [...]
    jakoś może szkodzić? Typowe litowe akumulatory niespecjalnie lubią ciągle bycie pod
    Po co piszesz jak się nie znasz. Potrzebuje opini jakie napięcie utrzymywać na
    akumulatorach żeby jak najdłużej służyły.

  • 4. Data: 2022-12-22 01:33:45
    Od: M M <m...@g...com>

    Chyba nie będzie łatwo, bo wymagałoby bardzo precyzyjnej stabilizacji napięcia.
    Stawiam że gdzieś w okolicach 70% (13,2V) ale nie wiem czy nie ma tam jeszcze jakiejś
    zależności od temperatury, a zmiana napięcia o zaledwie 1% robi kilkadziesiąt %
    różnicy SoC. Proponuję nie obrażać kogoś kto moim zdaniem mówi z sensem jak jest.
    Jakby się dało tak łatwo po samym napięciu to nikt by się nie bawił w liczenie
    ładunku.

  • 5. Data: 2022-12-22 02:22:38
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 22 grudnia 2022 o 01:33:46 UTC+1 M M napisał(a):
> [...]
    Jakby się dało tak łatwo po samym napięciu to nikt by się nie bawił w liczenie
    Ktoś odpowiada ale nie na temat. Nie muszę się godzić na wszystko. Mogę ustawić na
    sztywno ładowanie na na przykład 13,4V. Mam wtedy prawie 100%. W dzień jak pobieram
    prąd będzie napiecie spadało. Z przeładowaniem i zbytnim rozładowaniem są dwa
    zabezpieczenia w każdej sytuacji. Pytam o ładowanie bo jeśli jest ktoś kto ma to
    opanowane to wie w jakich granicach utrzymywać napięcie na akumulatorach żeby
    wystarczyły na jak najdłużej.

  • 6. Data: 2022-12-22 08:05:01
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2022 o 02:23 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

> [...]
    > jakiem mam pod napięciem im jakoś może szkodzić? Typowe litowe
    > akumulatory niespecjalnie lubią ciągle bycie pod ładowarka.

    Tutaj człowiek podaje potrzebne Tobie informacje:
    https://skiff.pl/ladowanie-akumulatorow-lifepo4/

    Ładuj je do max 13,8-13,9V odpowiednią ładowarką, która musi przestrzegać
    faz ładowania.
    Nie chodzi tutaj o sam prąd i napięcie - ale przede wszystkim o czasy.
    Ładując zwykłym prostownikiem skrócisz im żywotność, chyba że dorobisz
    automatykę, która będzie zmniejszała prąd po odpowiednim czasie ładowania.
    Jak chcesz z nich wycisnąć max żywotność to nie trzymaj ich pod napięciem
    po naładowaniu.

    TG

  • 7. Data: 2022-12-22 13:48:48
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Akumulatory ładowane są w nocnej tańszej taryfie i jak jest droższa to pobierany
    jest z nich prąd do wszystkiego z wyjątkiem lodówki i ogrzewania.

    Zapytam z ciekawości...
    Jakiego rzędu jest globalna sprawność całego procesu (kWh uzyskane/kWh
    włożone)?
    Jakiego rzędu oszczędności to da (uwzględniając sprawność)?
    Jaki jest czas amortyzacji całego przedsięwzięcia?
    Czy akumulatory mają szansę dożyć tego czasu?
    P.G.

  • 8. Data: 2022-12-22 14:28:12
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    jest z nich prąd do wszystkiego z wyjątkiem lodówki i ogrzewania.
    > Zapytam z ciekawości...
    > Jakiego rzędu jest globalna sprawność całego procesu (kWh uzyskane/kWh
    > włożone)?

    Cudem byłoby 80%

    > Jakiego rzędu oszczędności to da (uwzględniając sprawność)?

    Mam kokota zbanowanego i nie wiem, jaka jest pojemność magazynu. Przy
    10 kWh masz 3 PLN dziennie.

    > Jaki jest czas amortyzacji całego przedsięwzięcia?

    Nie amortyzuje się.

    > Czy akumulatory mają szansę dożyć tego czasu?

    W życiu. Wytrzymają max kilka lat.

    Takie magazyny służą raczej jako rezerwa i sprawdzają się jako
    zasilanie wyspowe przy korzystaniu z ogniw PV latem i doładowywania
    tanią energią zimą. Ale nie służy do oszczędzania czegokolwiek - nadal
    akumulatory i PV są za drogie. Trochę poprawiają sytuację dopaty ale
    one wymagają instalacji przez osoby uprawnione i jakiekolwiek
    samoróbki nie wchodzą w grę.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2022-12-22 16:04:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 22 Dec 2022 13:48:48 +0100, Piotr Gałka wrote:
> [...]
    > Jaki jest czas amortyzacji całego przedsięwzięcia?
    > Czy akumulatory mają szansę dożyć tego czasu?

    Chyba tak, bo Tesla taką baterię w Australii wdrożyła.

    Co prawda cos mi się obiło, ze pozar jakis tam byl.

    No i byl pomysl, zeby samochod mogl robic za taką baterie,
    ale tesla sie z pomyslu wycofala, cos pisząc, ze to w trosce o
    baterie.

    J.

  • 10. Data: 2022-12-22 16:15:58
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 22 grudnia 2022 o 13:48:46 UTC+1 Piotr Gałka napisał(a):
> [...]
    > Jaki jest czas amortyzacji całego przedsięwzięcia?
    > Czy akumulatory mają szansę dożyć tego czasu?
    Na każdej kilowatogodzine pociągniętej w taniej taryfie tracę ok 5 groszy. Wychodzi
    że najwięcej za sprawą ładowarki z transformatorem bo ona w przeciwieństwie do
    wszystkich innych urządzeń ciepła jest. Mam już przerobiony zasilacz serwerowy i w
    czasie testów przy prądzie w okolicach 45A letni był. Zasilacz w prosty sposób zdało
    się podciągnąć do 13,5V. Będzie pracował równolegle z dedykowanym do LiFePO4. Czyli
    będzie dobry do szybkiego doładowania do 95% a potem dedykowany zadba żeby według
    algorytmu doładować do pełna. Chwilowo zasilacz serwerowy nie jest podłączony bo nie
    mają odpowiednio grubych przewodów.