-
X-Received: by 10.140.44.4 with SMTP id f4mr73217qga.31.1439222748791; Mon, 10 Aug
2015 09:05:48 -0700 (PDT)
X-Received: by 10.140.44.4 with SMTP id f4mr73217qga.31.1439222748791; Mon, 10 Aug
2015 09:05:48 -0700 (PDT)
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.glorb.com!
se8no1486107igc.0!news-out.google.com!78ni9129qge.1!nntp.google.com!69no127219q
gi.0!postnews.google.com!glegroupsg2000goo.googlegroups.com!not-for-mail
Newsgroups: pl.sci.inzynieria
Date: Mon, 10 Aug 2015 09:05:48 -0700 (PDT)
In-Reply-To: <5...@4...net>
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=212.39.34.44;
posting-account=s_knbgoAAABnjazG523hnYRJDlH9qW0F
NNTP-Posting-Host: 212.39.34.44
References: <mqa0jp$kk2$1@srv.chmurka.net> <mqa8o6$sgv$1@node1.news.atman.pl>
<2...@g...com>
<5...@4...net>
User-Agent: G2/1.0
MIME-Version: 1.0
Message-ID: <2...@g...com>
Subject: Re: Jak sie hamuje?
From: Konrad Anikiel <a...@g...com>
Injection-Date: Mon, 10 Aug 2015 16:05:48 +0000
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:34842
[ ukryj nagłówki ]W dniu poniedziałek, 10 sierpnia 2015 17:10:38 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> Dnia Mon, 10 Aug 2015 07:22:57 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):
> > Nie wiem jak w nowych windach, ale kiedyś w windzie kabina
> > zatrzymywała się hamulcem ciernym. Bęben stalowy na osi silnika,
> > klocki z filcu, siłownik, regulowana sprężyna żeby za mocno nie
> > dociskać tych klocków. Tarcie statyczne duże, dynamiczne małe.
> > Poślizg filcu zapewnia gładkie zatrzymanie kabiny. Przynajmniej
> > zanim sie ten bęben i kolcki nie wytrą.
>
> Z filcu ? to chyba wyciera sie szybko. Moze i chroni beben przed
> wytarciem, ale IMO - dlugo filc nie wytrzyma.
takie cuś, tu jest metal, ale widziałem z filcu:
http://viva-windy.com/files/zespol-hamulca-r4.jpg
Tylko że ten filc to było jakieś ubite cholerstwo, twarde jak drewno. Naklejone na
stalową taśmę która opasywała bęben prawie na całym obwodzie, jak tu:
http://www.marinemooringsystems.com/admin/upfile/201
305150124376.jpg
>
> > Znaczy, nie może 'odbić',
> > bo tarcie nie przyjmuje wartości ujemnych. Zerowa prędkość to
> > zerowa siła. A jednak (jak za mocno dokręcili te sprężyny na
> > siłowniku hamulca) kiedy winda zatrzymuje się na parterze wysokiego
> > wieżowca, to czuć że podskauje. Ale to sprężystość lin.
>
> Bo w praktyce to inaczej dziala - zaczynamy hamowac, jest dodatkowa
> sila, czlowiek sie do niej przyzwyczaja, a potem winda staje, sila
> znika, a czlowiek "odbija".
> Mozna przetrenowac w samochodzie - wcisnij hamulec i przytrzymaj w
> jednej pozycji az do zatrzymania - na koncu bedzie bujniecie.
Nie nie, tarcie kinetyczne działa do jakiejś małej, ale niezerowej prędkości, a potem
już jest statyczne, które jest dużo większe, po prostu nagle zatrzymuje od tej małej
prędkości do zera.
> Sile trzeba jednak zwiekszac i zmniejszac plynnie.
>
>
> Ciekawe sa niektore wyciagi w gorach - sa tam i takie, gdzie lina
> krazy caly czas, wagonik na koncu sie od liny odpina, ludzie
> wysiadaja/wsiadaja, wagonik drzwi zamyka, line chwyta i jedzie.
> Ale ... zanim chwyci to rozpedza sie do predkosci liny zjezdzajac z
> gorki. I jakos to dobrze zrobili, ze w srodku praktycznie nic nie
> czuc.
Sprężyny, bezwładność. Rozbujanie wagonika to też dużo nierozproszonej energii, a nie
czujesz, bo amplituda mała.
Następne wpisy z tego wątku
- 10.08.15 19:47 J.F.
- 11.08.15 00:06 4...@g...com
- 11.08.15 00:50 J.F.
- 11.08.15 06:42 PeJot
- 11.08.15 11:38 J.F.
- 11.08.15 14:15 J.F.
- 11.08.15 14:51 Konrad Anikiel
- 11.08.15 16:53 4...@g...com
- 11.08.15 21:09 J.F.
- 11.08.15 21:41 4...@g...com
- 11.08.15 23:20 J.F.
- 12.08.15 02:25 4...@g...com
- 12.08.15 06:25 PeJot
- 12.08.15 06:29 PeJot
- 12.08.15 12:59 Konrad Anikiel
Najnowsze wątki z tej grupy
- Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- most kilometrowy
- kladka Zagorze
- zapora Zagorze
- Rodzaj przekładni planetarnej z
- Zapora Stronie Śląskie cd
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
- Nieparzyste dmuchanie
- Klej "samopoziomujący"
- Kocioł CO po raz kolejny
- zapora Stronie Slaskie
- powodz
Najnowsze wątki
- 2025-01-13 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-13 Warszawa => Konsultant ds. sprzedaży <=
- 2025-01-13 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2025-01-13 Szczecin => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-13 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-13 Bydgoszcz => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-01-13 Poznań => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-01-13 Warszawa => Staż w dziale Sprzedaży B2B <=
- 2025-01-13 Wydajność klimy w obecnych temperaturach
- 2025-01-13 Błonie => Analityk Systemów Informatycznych (TMS SPEED) <=
- 2025-01-13 Kraków => UX Designer <=
- 2025-01-13 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-13 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-12 USB3.x->HDMI/DP ze sterownikami w win11
- 2025-01-12 Jak na naszych oczach odradza się cenzura :-)