  • 1. Data: 2011-07-18 10:31:58
    Temat: Jak poprawic zasieg Huawei E173?
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Witam,

    W domku letniskowym zorganizowalem sobie hotspota zeby sie nie meczyc
    z szukaniem zasiegu: modem huawei e173, antena 41.5cm z kablem 5m (wedlug
    sprzedawcy wzmocnienie 9dbi, dokladniej taka: http://allegro.pl/i1653258162.html),
    router tplink z obsluga tego huawei.
    Nie jest zle, sygnal to UMTS/HSDPA i sila sygnalu 22%. Antena zamontowana na
    szczycie domku (jakies 5m), ale nie bylo mozliwosci ustawienia jej pionowo -
    jest raczej ustawiona pod katem okolo 15 stopni od poziomu (moze to istotne?)

    No i niby nie jest zle, ale nie jest tez idealnie - np. czesto mi zrywa
    sesje ssh, prawdopodobnie przez zmiany BTSow albo przelaczanie 3G/EDGE.
    Co rozwazam:
    - zrobienie odpowiedniej poleczki pod szczytem domku by antena byla pionowo
    - skrocenie kabla do ok. 2m (tu chyba trzeba nowa podstawke kupic, bo do
    tej kabel jest wpuszczony na stale
    - kupno mocniejszej anteny, np. takiej: http://allegro.pl/i1672187426.html

    Czy te czynnosci dadza faktycznie istotny zysk? A moze nie warto sie
    szarpac, bo i tak lepiej nie bedzie a tylko wydam niepotrzebnie 100zl?
    Myslalem ew. o jakiejs antenie kierunkowej, np. cos takiego:
    http://allegro.pl/i1702354963.html - tylko czy to dobra droga? :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 2. Data: 2011-07-18 10:35:50
    Temat: Re: Jak poprawic zasieg Huawei E173?
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Mon, 18 Jul 2011 10:31:58 +0000 (UTC), Jacek Osiecki napisał(a):
    > W domku letniskowym zorganizowalem sobie hotspota zeby sie nie meczyc
    > z szukaniem zasiegu: modem huawei e173, antena 41.5cm z kablem 5m (wedlug
> [...]

    A, jeszcze jedno - moze istotne: w modemie siedzi karta orangefree na
    karte, moze ma to znaczenie ze wzgledu na obslugiwane typy polaczen?
    I co do anteny kierunkowej - troche sie boje tego rozwiazania, bo:
    - jest bardziej widoczne niz taki maly czarny bacik i kusi zlodziei,
    - troche powieje, przestawi mi sie antenka o 1 stopien i nagle bedzie
    zero zasiegu? Jak to jest z ta kierunkowoscia? :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 3. Data: 2011-07-18 12:42:34
    Od: darnok <d...@a...spam.ch>

    On 2011-07-18 12:31, Jacek Osiecki wrote:
> [...]
    > szarpac, bo i tak lepiej nie bedzie a tylko wydam niepotrzebnie 100zl?
    > Myslalem ew. o jakiejs antenie kierunkowej, np. cos takiego:

    - pochylenie ma negtywny wplyw.
    - ta antena jest kiepska, a napewno nie nadaje sie na plywajacy zasieg.
    - kup antene kierunkowa i porzadnie przytwierdz.
    - obrocenie o 1 stopien az tak drastycznie nie powinno popsuc (zalezy od
    charakterstyki anteny)
    - skrocic kabel i zapewnic dobre polaczenia (zeby nie bylo luznych zlaczek)

    kup antene przez internet, w razie czego masz 10 dni na zwrot bez powodu
    - jesli nie bedziesz zadowolony to przynajmniej nie utkniesz z antena
    klamotem.

    --
    darnok
    "TRAGEdia: A ja TRUskawki CUkrem..."

  • 4. Data: 2011-07-18 13:27:08
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

> [...]
    > pionowo -
    > jest raczej ustawiona pod katem okolo 15 stopni od poziomu (moze to

    zlokalizuj gdzie ten twoj BTS jest
    podjedz bliskoniego
    zobacz jak o tej samej porze bedzie dzialc internet
    jak bedzie lepiej to zainwestuj w antenę i kabel
    jak będzie tak samo to nie ma sensu.

  • 5. Data: 2011-07-18 13:40:44
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Mon, 18 Jul 2011 14:42:34 +0200, darnok napisał(a):
> [...]

    [...]

    > - pochylenie ma negtywny wplyw.

    A na ile negatywny? Ustawienie w pionie przyniesie raczej 1% zysku, czy 50%? :)
    Chce wszystko zrobic za jednym razem, wystarczy jeden dzien walki z antenami
    i drabinami...

    > - ta antena jest kiepska, a napewno nie nadaje sie na plywajacy zasieg.

    Mowa o tej ktora mam (41cm) czy o tej 133cm ktora ewentualnie bym chcial
    kupic?

    > - kup antene kierunkowa i porzadnie przytwierdz.

    Hmm... czyli bardziej cos takiego typu:

    http://www.dipol.com.pl/antena_atk-log_gsm-dcs-umts-
    hsdpa__5_metrow_przewodu__gniazdo_fme_A7040.htm

    czy raczej taka:

    http://www.dipol.com.pl/antena_atk-16-2_ghz_umts_16_
    dbi_z__0_5m_przewodu__gniazdo_n_A7039.htm

    Zastanawia mnie to, ze ta pierwsza ma tak kiepski zysk mimo ze jest znacznie
    dluzsza od drugiej - jak rozumiem to jest koszt wielozakresowosci? W sumie
    moge zaryzykowac postawienie na UMTS - w poblizu mam dwa nadajniki UMTS
    orange...

    > - obrocenie o 1 stopien az tak drastycznie nie powinno popsuc (zalezy od
    > charakterstyki anteny)
    > - skrocic kabel i zapewnic dobre polaczenia (zeby nie bylo luznych zlaczek)

    Tu raczej musze sie zdac na fabryczne kabelki - jakos nie ufam swoim
    zdolnosciom w tym zakresie :)

    > kup antene przez internet, w razie czego masz 10 dni na zwrot bez powodu
    > - jesli nie bedziesz zadowolony to przynajmniej nie utkniesz z antena
    > klamotem.

    Pomysle o tym, choc rownie dobrze sprzedawca moze stwierdzic ze skoro
    rozpakowana i ma slady montazu to nie przyjmie zwrotu :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 6. Data: 2011-07-18 14:30:28
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Mon, 18 Jul 2011 15:27:08 +0200, Amir napisał(a):
> [...]

    > podjedz bliskoniego
    > zobacz jak o tej samej porze bedzie dzialc internet
    > jak bedzie lepiej to zainwestuj w antenę i kabel

    Tak jak pisalem - sygnal ma 22%, wiec jest co poprawiac :)
    O maksymalny transfer sie nie martwie, nie potrzebuje tam szalenstwa -
    natomiast wazniejsze jest dla mnie, by nie bylo problemu typu "zgubilo
    zasieg i szuka nowego BTSa". W tym na pewno lepsza antena pomoze... zas
    ja szukam optymalnej :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 7. Data: 2011-07-18 17:12:53
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2011-07-18 15:40, Jacek Osiecki pisze:
> [...]
    > Chce wszystko zrobic za jednym razem, wystarczy jeden dzien walki z antenami

    Od 0 do 100%, w zależności chociażby od tego, czy odbierasz sygnał
    bezpośrednio, czy z odbicia.

    Ta druga antena to jakiś przekręt jest. Jakim cudem antena o długości
    130 cm ma odbierać fale o długości 14 cm? 8 * lambda? :-)

    Z reguły antena prętowa służy tylko temu, żeby wyeliminować wpływ np.
    ręki przy modemie USB czy zakłóceń z komputera. W praktyce to, co
    zyskasz na wzmocnieniu anteny, stracisz na kablu.

  • 8. Data: 2011-07-18 17:29:14
    Od: darnok <d...@a...spam.ch>

    On 2011-07-18 15:40, Jacek Osiecki wrote:

    > A na ile negatywny? Ustawienie w pionie przyniesie raczej 1% zysku, czy 50%? :)
    > Chce wszystko zrobic za jednym razem, wystarczy jeden dzien walki z antenami
    > i drabinami...

    Trudno okreslic jednoznacznie. Jak napisal MB, od 0 do 100%.

    > Mowa o tej ktora mam (41cm) czy o tej 133cm ktora ewentualnie bym chcial
    > kupic?

    Obydwie sa do niczego w twojej sytuacji. Jesli zastosowanie tej
    mniejszej nie rozwiazalo problemu to ta duza tez nic nie pomoze - trzeba
    isc w antene kierunkowa.

> [...]

    > moge zaryzykowac postawienie na UMTS - w poblizu mam dwa nadajniki UMTS

    Dlugosc to nie wszystko (wlasciwie rozmiar) ;-) liczy sie technika :)
    Po pierwsze to rozne konstrukcje, a najwiekszy wplyw na szerokosc pasma.

    Pierwsza bedzie bardziej odporna na niewielkie odchylenie czy niezbyt
    dokladne wcelowanie w BTSa. Druga ma wiazke bardziej kierunkowa, jak
    dobrze wcelowana odwzajemni sie lepszym poziomem sygnalu.

    (ja bym kupil drabinkowa - bardziej uniwersalna)

    > Tu raczej musze sie zdac na fabryczne kabelki - jakos nie ufam swoim
    > zdolnosciom w tym zakresie :)

    Ok, ale mialem tu na mysli kwestie zeby nie tracic na kablu za duzo, ew.
    w odpowiednim punkcie zaplacic za fachowe zacisniecie zlaczek.

    > Pomysle o tym, choc rownie dobrze sprzedawca moze stwierdzic ze skoro
    > rozpakowana i ma slady montazu to nie przyjmie zwrotu :)

    Rozpakowanie nie ma znaczenia, a slady montazu... po prostu obchodz sie
    z nia delikatnie :) i na poczatek zamocuj tymczasowo.

  • 9. Data: 2011-07-19 09:14:43
    Od: "VSS" <v...@o...pl>

    W wiadomości:s...@t...ceti.pl,
    Jacek Osiecki <j...@c...pl> nastukał:
    > Nie jest zle, sygnal to UMTS/HSDPA i sila sygnalu 22%. Antena

    uzyj CDMA, na zadupiu działa rewelacyjnie, wyciągniesz do 3Mb.
    weź router Axesstel MV400 http://www.bez-kabli.pl/viewtopic.php?t=21815 i
    wtedy zobaczysz co znaczy stabilne połączenie z siecią poza miastem. ja taki
    uzywam i jestem zadowolony. podpięty w samochodzie swobodnie robi mi za AP
    po wifi

    --
    VSS

  • 10. Data: 2011-07-20 08:00:35
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Tue, 19 Jul 2011 11:14:43 +0200, VSS napisał(a):
> [...]
    > uzywam i jestem zadowolony. podpięty w samochodzie swobodnie robi mi za AP

    Odpada, nie będę podpisywał drogiego kontraktu na 12 miesięcy...
    OFree na kartę wychodzi niemalże za darmo - zwłaszcza jak się korzysta
    z jakiegoś prepaida orange na który można potem przelewać środki :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944