    From: "Anerys" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak płynnie włączyć grzałkę 4kW
    Date: Tue, 23 Apr 2013 13:07:49 +0200

    news:016eb09f-da8b-4899-997d-3c9e7296ff78@googlegrou
    ps.com...

    Już mam prawidłową podpowiedź. To buzała. Regulacja mocy poprzez wsuwanie
    płytki ze stali kwasoodpornej pomiędzy dwie inne płytki. Tak jak w
    kondensatorze powietrznym. Proste, tanie, długowieczne na dodatek wbrew temu
    co by się mogło wydawać bezpieczne. Jakiś czas temu miałem czajnik
    elektryczny działający na zasadzie buzały. Fabryczny. Z 10 lat gotowałem w
    nim wodę i żyję. Były też przepływowe podgrzewacze wody zakładane na kran.
    ZSRR specjalizowało się w takich wynalazkach.

    =======

    Pamiętam takie wynalazki - ja miałem coś, co się nazywa(ło)
    "Elektrokipiatil'nik", moszcznost' siemsot piat'diesiat watt, tylko
    wykonanie niezbyt, bo płytki ze stali, w połączeniu z dociskaną do nich
    śrubą, lubiły skorodować, tracąc kontakt. Ale prawda, było to wyjątkowo
    szybkie i skuteczne. A jak się to wzięło i wyczyściło, to się miało spokój
    na dłuższy czas. (Ewentualnie wymiana śruby, etc. Lubiło być nieszczelne.)
    Co do przepływowych podgrzewaczy, to pewnie rura musiała być dobrze
    uziemiona, aby nikogo nie trzepnęło, gdyby któryś sąsiadów zechciał sobie
    nalać wody do swojego czajnika...? :) No i buzała by nie działała :) Dobra,
    to taki żart, ale podszyty nieco pomysłowością radzieckich wynalazców :)