  • 1. Data: 2013-09-24 13:30:34
    Temat: Jak działają dalmierze laserowe
    Od: Piotr Laskowski <p...@w...pl>

    Witajcie

    Wpadły mi w oko takie moduły dalmierza laserowego:
    http://lightware.co.za/index.php/prod-kits
    Przydał by mi się taki moduł to testów, chociaż średnio uśmiecha mi się
    wydanie 250-500$. Czy znacie może jakieś tańsze alternatywy? Chodzi o
    coś w miarę lekkiego z interfejsem dającym się podpiąć pod uC.

    Swoją drogą zastanawiam się jak to działa.
    Z obliczeń wychodzi mi że gdybym włączył laser i timerem odmierzał czas
    do zaobserwowania plamki, to przy użyciu timera taktowanego 100 MHz
    (możliwości współczesnych kontrolerów ARM) osiągnę rozdzielczość rzędu
    2,99m. Trochę mało.

    W dostępnych podzespołach na stronie widzę fotodiody lawinowe od
    Hamamatsu: S12023-05 oraz S10341-05. Ze znalezionej dokumentacji wynika
    że "response speed" sięga do 1GHz, co daje rozdzielczość rzędu 0,3m.
    Natomiast moduły SF-01 mają rozdzielczość rzędu 1cm.

    Jak robi się takie pomiary?

    Piotrek.
    www.pitlab.pl

  • 2. Data: 2013-09-24 14:17:51
    Temat: Re: Jak działają dalmierze laserowe
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Piotr Laskowski" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Jak robi się takie pomiary?

    Nie wiem do ilu GSPS (przy powtarzalnym przebiegu) dochodzą oscyloskopy.
    Granica powinna być podobna.
    P.G.

  • 3. Data: 2013-09-24 14:38:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Laskowski" napisał w wiadomości
> [...]
    >czas do zaobserwowania plamki, to przy użyciu timera taktowanego 100
    >MHz (możliwości współczesnych kontrolerów ARM) osiągnę rozdzielczość

    Z podobnych pytan - jak dziala GPS ?
    100MHz zapewnia 3m dopladnosci, ale tam nie ma 3m, z opisow
    popularnych ukladow wynika ze na kilku MHz dziala przetwarzanie i
    korelator.

    J.

  • 4. Data: 2013-09-24 15:33:01
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-09-24 13:30, Piotr Laskowski pisze:
> [...]
    > że "response speed" sięga do 1GHz, co daje rozdzielczość rzędu 0,3m.
    > Natomiast moduły SF-01 mają rozdzielczość rzędu 1cm.

    Nie dam głowy że dobrze mówię, ale czytałem o pomiarze fazowym - emituje
    się dwie, przesunięte w fazie wiązki. Tam gdzie one utworzą "kropkę"
    zdudnią się i wypadkowa jasność będzie zależna od fazy. Wówczas wstępny
    pomiar może być z użyciem zegara, a dokładniejszy przez pomiar uzyskanej
    fazy.

    Na pewno o tym czytałem, tylko nie wiem czy to dotyczy dalmierzy czy
    innego typu sprzętu.

  • 5. Data: 2013-09-24 22:37:07
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

> [...]
    > zaobserwowania plamki, to przy użyciu timera taktowanego 100 MHz
    > (możliwości współczesnych kontrolerów ARM) osiągnę rozdzielczość rzędu

    Tak działają dalmierze wojskowe. Pomiar pojedynczym impulsem.
    W końcu wykrycie takiego dalmierza równe jest jego zniszczeniu razem z tym,
    na czym jest zamontowany.

> [...]
    > "response speed" sięga do 1GHz, co daje rozdzielczość rzędu 0,3m.
    > Natomiast moduły SF-01 mają rozdzielczość rzędu 1cm.

    W dalmierzach cywilnych laser działa ciągle. Strumień jest modulowany
    impulsowo i mierzy się różnicę fazy pomiędzy impulsem wychodzącym a odbitym.
    Stosując kilka częstotliwości modulujących uzyskuje się coraz większą
    dokładność (kilka cm/km).
    Bardzo dawno temu zajmowałem się tym, ale coś mi się kojarzy, że w prostych
    dalmierzach stosowano 2 częstotliwości modulujące: 5MHz i 500Hz (np. Wild),
    potem Japończycy (w latach 80) zaczęli stosować 3 częstotliwości, ale tam
    już rządził procesor, w przeciwieństwie do wcześniejszych na układach MSI.
    pozdrawiam,
    Andrzej

  • 6. Data: 2013-09-25 08:07:33
    Od: Piotr Laskowski <p...@w...pl>

> [...]
    > (np. Wild), potem Japończycy (w latach 80) zaczęli stosować 3
    > częstotliwości, ale tam już rządził procesor, w przeciwieństwie do

    Dziękuję, teraz wszystko jest jasne.

    Piotrek.
    www.pitlab.pl