-
11. Data: 2010-03-18 11:54:13
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: Rafał <r...@o...pl>
Brzezi pisze:
> czw, 18 mar 2010 o 11:37 GMT, Rafał napisał(a):
>
>> Przeważnie wystarczy jak będziesz utrzymywał obroty w granicach 2-3krpm
>> podczas normalnej jazdy. Przy przyśpieszaniu podkręć do 3,5 max 4 krpm,
>> Dalej nie masz już po co gazować bo silnik większej mocy mieć nie będzie.
>
> To co piszesz jest zupelenie bez sensu nie wiedzac o jakim silniku
> piszesz...
>
Dlatego napisałem "_przeważnie_". Taki styl jazdy nie zaszkodzi żadnemu
diesel'owi.
-
12. Data: 2010-03-18 11:54:54
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: Paweł Andziak <g...@g...pl>
Rafał pisze:
>> Co to znaczy "do odcięcia?"
> Odcięcie jest prędkość obrotowa silnika, powyżej której drastycznie
> spada moc silnika i już wyżej nie pójdzie. Przeważnie jest to około
> 4,5krpm. Jak raz sprawdzisz(na ciepłym silniku) to się przekonasz ile to
> wynosi w Twoim przypadku - tylko zrób to lepiej podczas jazdy a nie na
> postoju.
No nie bardzo. Odcięcie to sposób ochrony silnika przed osiągnięciem
zbyt wysokich obrotów (niebezpiecznych dla silnika).
Moim zdaniem można to zrealizować na 2 sposoby. Odcięcie zapłonu lub
odcięcie paliwa. W przypadku silnika diesla odcięcie zapłonu nie wchodzi
w grę. Utrata mocy jest efektem tego, że nie występuje zapłon lub
wtryski przestają podawać paliwo.
Natomiast obroty, przy których następuje odcięcie są ustawione w pamięci
ECU. Tunerzy często przesuwają je na wyższy poziom.
Jeśli coś pomieszałem, niech ktoś poprawi.
--
ganda
-
13. Data: 2010-03-18 11:59:35
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: Paweł Andziak <g...@g...pl>
Paweł Andziak pisze:
> Rafał pisze:
>
>>> Co to znaczy "do odcięcia?"
>> Odcięcie jest prędkość obrotowa silnika, powyżej której drastycznie
>> spada moc silnika i już wyżej nie pójdzie. Przeważnie jest to około
>> 4,5krpm. Jak raz sprawdzisz(na ciepłym silniku) to się przekonasz ile
>> to wynosi w Twoim przypadku - tylko zrób to lepiej podczas jazdy a nie
>> na postoju.
>
> No nie bardzo. Odcięcie to sposób ochrony silnika przed osiągnięciem
> zbyt wysokich obrotów (niebezpiecznych dla silnika).
>
> Moim zdaniem można to zrealizować na 2 sposoby. Odcięcie zapłonu lub
> odcięcie paliwa. W przypadku silnika diesla odcięcie zapłonu nie wchodzi
> w grę. Utrata mocy jest efektem tego, że nie występuje zapłon lub
> wtryski przestają podawać paliwo.
Aha i jeszcze jedno. Jeśli się zredukuje z wysokich obrotów, na zbyt
niski bieg - odcięcie nic nie da. W takiej sytuacji silnik może się
rozkręcić powyżej maksymalnych przewidzianych obrotów, co często kończy
się znacznymi uszkodzeniami. Angielskie slangowe określenie "money
shift" dobrze oddaje sens takiej sytuacji.
-
14. Data: 2010-03-18 12:01:20
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: Grejon <g...@g...pl>
Brzezi pisze:
> czw, 18 mar 2010 o 11:26 GMT, Grejon napisał(a):
>
>>> Jak rozpoznać gdzie silnik ma swój moment obrotowy?
>> Np. z instrukcji obsługi.
>
> Nie spotkalem sie jeszcze aby w instrukcji podawali wykres przebiegu
> momentu obrotowego
Ale maksymalny moment już tak.
--
Grzegorz Jońca GG: 7366919 JID:g...@j...aster.pl
Mazda 6 2.0 zaolejona Kombi
PMS+PJS*+pM-W+P+:+X++L+B+M+Z++TW-CB++ASB+
-
15. Data: 2010-03-18 12:03:12
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: "Marcin \"Kenickie\" Mydlak" <e...@3...lp>
Paweł Andziak pisze:
> Aha i jeszcze jedno. Jeśli się zredukuje z wysokich obrotów, na zbyt
> niski bieg - odcięcie nic nie da. W takiej sytuacji silnik może się
> rozkręcić powyżej maksymalnych przewidzianych obrotów, co często kończy
> się znacznymi uszkodzeniami. Angielskie slangowe określenie "money
> shift" dobrze oddaje sens takiej sytuacji.
A nie przypadkiem "miss shift"?
--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl
P307 turbotraktor
Laguna I "czarny karawan" - na sprzedaż
-
16. Data: 2010-03-18 12:13:29
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: Bydlę <b...@b...com>
Kaja wrote:
> Witam wszystkich !
>
> Bardzo bardzo potrzebuję jakiegoś ujednolicenia (niepisanych) zasad
> dotyczących jeżdzenia samochodem z silnikiem diesla (z turbiną).
To wpisz w gógle frazę:
jak jeździć dieslem
i gdy znajdziesz rymowany dekalog, będziesz już wiedzieć.
--
Bydlę
-
17. Data: 2010-03-18 12:19:33
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: Czarek Daniluk <c...@n...com>
Grejon pisze:
>> "18. Nie przyśpieszaj ze zbyt niskich obrotów i nie ciągnij diesla do
>> odcięcia"
>>
>> Co to znaczy "do odcięcia?"
>
> Do odcięcia paliwa.
>
>> Pozdrowienia, Kaja
>
W dieslu poczujesz to jako koniec przyspieszania, przetestuj to sobie po
zagrzaniu, powiedzmy na 2 biegu - jak dojdzie do około 5000 obr/min to
skończy się jego ciąg.
Ja swoim starym 90KM TDI VW rzadko ciągnę do 4500 bo wtedy przestaje
jechać :)
Przeważnie jak trzeba ostrzej przyspieszyć to do 4000 rpm jest
wystarczająco.
Pozdrawiam !!
-
18. Data: 2010-03-18 12:35:56
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: Brzezi <b...@g...com>
czw, 18 mar 2010 o 12:01 GMT, Grejon napisał(a):
> Brzezi pisze:
>> czw, 18 mar 2010 o 11:26 GMT, Grejon napisał(a):
>>
>>>> Jak rozpoznać gdzie silnik ma swój moment obrotowy?
>>> Np. z instrukcji obsługi.
>>
>> Nie spotkalem sie jeszcze aby w instrukcji podawali wykres przebiegu
>> momentu obrotowego
>
> Ale maksymalny moment już tak.
A mozesz mi wytlumaczyc co ma maksymalny moment[*] do normalnej jazdy?
Wiekszosc "nieturbo" samochodow ma max moment przy obraotach ok 3/4max, czy
to oznacza ze powinienem krecic do takich obrotow w codzinnej jezdzie?
[*] maksymalny moment jest podawany przy testowaniu przy maksymalnym
obciazeniu silnika...
Pozdrawiam
Brzezi
-
19. Data: 2010-03-18 12:46:32
Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
Od: "Agent" <w...@o...ue>
>
> Jak rozpoznać gdzie silnik ma swój moment obrotowy?
> I dlaczego jeżdżenie na 5 biegu 60 km/h (co jest mi wpychane) jest złe?
Eee to troche nie do końca tak jest. Ogólnie to silnik ma pracowac bez drgań
i lekko. Można np jechac nawet na 1200 obr na 2 czy 3 biegu ale już na tych
obrotach na IV lub V to nie za bardzo. Albo np można jechać na 1500-2000 na
IV czy 5 biegu ale na prostej lub z górki a nie pod górę. Nie chciskać też
od razu do dechy na IV olub 5 biegu jak chcesz przyspieszyc z tych 1500 obr
tylko zredukować lub wcisnąc gaz najpierw lekko. Po prostu to słychać czy
ten silnik pracuje "lekko" czy aż cały drży od przeciążeń. Oczywiście jak
nic przed Tobą nie jedzie i chcesz przyspieszyć to bez sensu jest zmieniac
bieg juz przy 2 tys. Lepiej podciągnąć trochę wyzej i dopiero potem zapiąć
bieg odpowiedni dla danej prędkości.
> "18. Nie przyśpieszaj ze zbyt niskich obrotów i nie ciągnij diesla do
> odcięcia"
>
> Co to znaczy "do odcięcia?"
>
To prawie to samo co do czerwonej kreski na obrotomierzu.
-
20. Data: 2010-03-18 13:09:53
Temat: Re: Instrukcja obs?ugi diesla
Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>
On 2010-03-18, Kaja <o...@o...pl> wrote:
> - zostawiaae na luzie przed ruszeniem na chwile/na conajmniej minute/ na dwie
> minuty/nie trzeba?
To lubi każdy silnik. Oczywiście z umiarem, jeśli po ruszeniu masz pół
kilometra uliczkami osiedlowymi gdzie jedziesz spokojnie to krócej, a
jak zaraz musisz dać w palnik, żeby się włączyć do ruchu na przelotówce
to dłużej.
> - zostawiaae na luzie po zakonczeniu jazdy na chwile/na 5 minut/na troche
Na trochę i pod koniec jazdy nie wkręcać na wysokie obroty. Jak dajesz w
palnik to musisz dłużej poczekać.
> - je 1/4 dziae wolniej (WTF?)
Jakaś bzdura, może komuś chodziło o używanie niższych obrotów niż przy
silniku benzynowym.
> - za szybko nie wk?adaae drugiego biegu, tylko jechaae na pierwszym (????)
Bzdura.
> - jako? tak dopasowywaae, ?eby nie je 1/4 dziae poni?ej 2000 obrotów/1500
> obrotów/2500 obrotów
To zależy od silnika. Najczęściej należy trzymać powyżej 1500 - koło
dwumasowe baardzoo nie lubi niskich obrotów.
> - nie je 1/4 dziae na luzie
W żadnym samochodzie tak nie rób.
> - nie "gazowaae"/unikaae przyspieszen na pocz?tku jazdy
W żadnym samochodzie tak nie rób. Po prostu silnik jest projektowany do
pracy w określonych warunkach - w tym do temperatury oleju.
Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski