  • 51. Data: 2020-02-04 23:03:49
    Temat: Re: Indukcyjny licznik energii, moment wsteczny a kradzież prądu
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > To zjawisko jest znane, może nawet gdzieś zostało opisane przez
    > literaturę fachową. Niektórzy ludzie są przekonani, że koszt prądu
    > ściśle powiązany jest z widomymi efektani jego działania.
    No tak! Mój (były) dyrektor od czasu do czasu zarządzał "oszczędność
    energii", która polegała na gaszeniu połowy świateł w budynku biurowym.
    Natomiast nie umiał zrozumieć, że jeden zatarty krążnik w przenośniku
    taśmowym powoduje około 250 watów większy pobór mocy i na krążnikach też
    "oszczędzał" nie pozwalając kupić nowych.
    Jacek

  • 52. Data: 2020-02-04 23:14:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

> [...]
    > taśmowym powoduje około 250 watów większy pobór mocy i na krążnikach
    > też "oszczędzał" nie pozwalając kupić nowych.

    Są jeszcze tacy, do których dotarło, że grzanie prądem musi swoje
    kosztować. Więc jak już włączą piece w domu, to dla oszczędności
    gaszą światła, wyłączają telewizory i co tam jeszcze mają na prąd
    -- bo przecież i tak licznik bije od tych grzałek.

    --
    Jarek

  • 53. Data: 2020-02-05 04:01:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 4 Feb 2020 19:16:57 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

    > Prąd stały (5A) z zasilacza.

    To sie nie ma co dziwic, ze stal.

    >Żarówkę przez diodę też zasiliłem, ale wtedy zlicza.

    Nie ma lekko.

    Teraz musisz zmierzyc, czy dokladnie.
    Nawet mimo rozkalibrowania mozna stosunki ustalic.

    J.

  • 54. Data: 2020-02-05 04:09:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 4 Feb 2020 22:30:14 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > To zjawisko jest znane, może nawet gdzieś zostało opisane przez
    > literaturę fachową. Niektórzy ludzie są przekonani, że koszt prądu
    > ściśle powiązany jest z widomymi efektani jego działania. Zatem
    > oświetlenie musi być drogie, bo po pstryknięciu od razu widać,
    > jak robi się jasno. Trzeba wyłączać.

    W czasach zarowek tanie nie bylo.

    > Za to grzanie kaloryferkiem
    > elektrycznym na pewno jest tańsze, nie ma co się wyłącznikiem
    > przejmować.

    Do pierwszego rachunku.
    No - w dzisiejszym systemie rozliczen to do 6-tego rachunku, albo sie
    rozmyje.

    > Oszczędzić można świecąć świeczką, albo latarką na
    > baterie. Taki telefon też musi nieźle ciągnąć, bo on tyle może.

    To nie wiesz, ze im bardziej wypasiony, tym bateria krocej dziala ?

    J.

  • 55. Data: 2020-02-05 08:24:31
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > jak robi się jasno. Trzeba wyłączać. Za to grzanie kaloryferkiem
    > elektrycznym na pewno jest tańsze, nie ma co się wyłącznikiem

    To przekonanie nie musi być wcale dalekie od prawdy. Świeci się
    kilka godzin codziennie, a kaloryferkiem grzeje tylko, jak trzeba.
    Całkowanie działa, nawet w rozumieniu ludowym. Dlatego te ładowareczki
    to może być większy koszt, niż się powszechnie wydaje. Nie dlatego, że
    naładowanie telefonu kosztuje pół grosza, tylko dlatego, że ich nikt po
    naładowaniu z gniazdka nie usuwa, a większość jest tania i ich poziom
    jałowego zużycia energii wcale może nie być zachwycający. No i jest ich
    kilkadziesiąt. To może być niewielkie kilkaset złociszy rocznie -- czy
    to jest istotny koszt, to inna sprawa. Tylko wungla szkoda.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 56. Data: 2020-02-05 09:57:12
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    > Kiedyś mi gaziarze przyszli i wymienili gazomierz. Ta sama gadka, że się
    > legalizacja skończyła i odczyty mogą być niewiarygodne. Następna faktura
    > przuszła z zerowym zużyciem. Bo ten nowy, prosto z fabryki, to był zepsuty
    > już gdy go zakładali (ale papiery legalizacyjne miał). To było dawno temu,
    > od tej pory już nie przychodzą (stan gazomierzy u nas odczytują listonosze).

    Naprawili? Czy od tamtej pory robisz herbatę na koszt gazowni, jak Vari?

    https://ia601300.us.archive.org/31/items/sygnal_czas
    u/sygnal_czasu.pdf
    str. 12, 23, 102.

  • 57. Data: 2020-02-05 11:24:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    >naładowaniu z gniazdka nie usuwa, a większość jest tania i ich poziom
    >jałowego zużycia energii wcale może nie być zachwycający.

    Nie jest znow taki duzy, bo jałowo one zimne sa.
    Ale przy wiekszej ilosci w domu ... moze sie uskladac.

    Gdzies tam jeszcze jest prog licznika - na jednej to sie moze jeszcze
    cofa, na 10 .. moze i cos wskazuje.

    IMO - wiecej biora zegarki w roznych sprzetach. Kuchenka, mikrofala.
    I juz prog licznika przekroczony.

    > No i jest ich kilkadziesiąt. To może być niewielkie kilkaset
    > złociszy rocznie -- czy to jest istotny koszt, to inna sprawa. Tylko
    > wungla szkoda.

    Routerek wifi, glupie 5W, ale jednak 120Wh/dobe, i ze 40kWh rocznie
    ale co - wylaczac nieuzywany ?

    J.

  • 58. Data: 2020-02-05 12:23:16
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Piotr Wyderski <p...@n...mil> wrote:

    > Wtedy byłem za mały, by sformułować jakiekolwiek wartościowe
    > wyjaśnienie, a dziś wiem na tyle dużo o nieliniowych efektach w
    > materiałach magnetycznych, by z czystym sumieniem twierdzić, że
    > nie mam zielonego pojęcia, co się w nich dzieje.

    Efekt Krugera-Dunninga :)

    https://strefainwestorow.pl/sites/default/files/imag
    epicker/5376/dunning-kruger-3.jpg

    > Tam jest dużo magii, weź np. ferrytowe kompresory impulsów w radarach
    > szerokopasmowych. Wpuszczasz w "druty" impuls (10kV, 2ns), na wyjściu
    > nic się nie dzieje, aż w pewnym momencie cała energia strzela w impulsie
    > 50ps... :-)

    Ciekawe, jak się to projektuje... :)

  • 59. Data: 2020-02-05 14:11:04
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Routerek wifi, glupie 5W, ale jednak 120Wh/dobe, i ze 40kWh rocznie ...
    > ale co - wylaczac nieuzywany ?

    25 PLN rocznie, za internet płacę 3x więcej miesięcznie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 60. Data: 2020-02-05 14:22:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    >25 PLN rocznie, za internet płacę 3x więcej miesięcznie.

    Nie mowie nie, ale jednak juz jakas wymierna kwota.

    Zawsze mozesz sie zastanowic, czy nie lepszy internet w telefonie :-)

    J.