    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Indukcyjność cewki długofalowej
    <oijos2$kas$1@node1.news.atman.pl> <oilbi6$5ip$1@node1.news.atman.pl>
    <oilgm5$al4$1@node1.news.atman.pl> <oim78u$7np$1@node2.news.atman.pl>
    <ointco$l2v$1@node1.news.atman.pl>
    <3...@4...net>
    <oiquut$m50$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <oir6pd$tl2$1@node2.news.atman.pl>
    Date: Mon, 26 Jun 2017 17:30:33 +0200

    Pan Janusz napisał:

    > Ale o ile zrozumiałem to tu była mowa o prrzenośnych radiach.
    > A pionier zgadza się, to taki rodzynek bo chyba wtedy jeszcze feryty
    > albo były niedostępne albo za drogie.

    Ograniczenie do przenośnych musiało mi umknąć (zdarza się), ale to i tak
    nieistotne -- lampowe i przenośnie to dopiero były rodzynki (Szarotka).
    Pionier rodzynkiem nie był, to konstrukcja reprezentatywna dla swojej
    epoki. Pewnie gdzieś do połowy lat sześćdziesiątych produkowano radia
    lampowe bez anteny ferrytowej. Mam takie "Sonatina" (leżało przy koszu
    na śmieci na przystanku autobusowym -- wziąłem do domu, gra). Produkowane
    do roku 1963. Ale wychowałem się przy radioodbiorniku Juwel 2 z roku 1957,
    który antenę ferrytową miał. W dodatku zamontowaną w skrzynce na obrotowej
    wieży pokręcanej gałką i podziałką z podanym azymutem. Taki ferryt był
    dobrem lukasusowym, stosowanycm tylko w drogim sprzęcie, a tani musiał
    sobie radzić z kawałkiem drutu wetkniętym w gniazdko antenowe. I wcale
    nie musiał to być bardzo długi kawałek drutu. Ta moja Sonatina zagrała
    gdy dotknąłem palcem gniazdka.

    --
    Jarek