  • 41. Data: 2010-07-23 07:36:51
    Temat: Kto wynalazł piorunochron ?
    Od: "m" <...@n...pq>

    Prokop Diviš czy Benjamin Franklin ?

  • 42. Data: 2010-07-23 10:28:54
    Temat: Re: Indukcja plaskownika
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andgro" <b...@a...com> napisał w
    > Dokładniej rzecz ujmując chodzi o to, że wzory na równoległe i
    > szeregowe łączenie kondensatorów, dławików czy oporników dotyczą
    > elementów o stałych skupionych, czyli o wymiarach pomijalnie
    > małych w stosunku do długości fali elektromagnetycznej. A więc
    > kolejne inżynierskie uproszczenie. Niby oczywiste, o którym
    > jednak często różni dyskutanci zapominają, a potem się dziwią że
    > nic im, nie działa jak należy :)

    Zwaz jeszcze o jakich czestotliwosciach mowimy - piorun sie liczy w
    mikrosekundach, harmoniczne wyjda w megahercach, a to jednak
    kilkadziesiat metrow fali i wiecej. Wiec opornik jest skupiony, w
    kondensator trzeba by zajrzec - ile metrow folii zwiniete, cewke
    moze rozwinac.

    Za to przy laczeniu cewek pojawia sie indukcyjnosc wzajemna, i tu
    jest problem.

    J.

  • 43. Data: 2010-07-23 11:04:13
    Od: Andgro <b...@a...com>

    J.F. pisze:

    > Zwaz jeszcze o jakich czestotliwosciach mowimy - piorun sie liczy w
    > mikrosekundach, harmoniczne wyjda w megahercach, a to jednak
    > kilkadziesiat metrow fali i wiecej. Wiec opornik jest skupiony

    Tak? A ile metrów ma instalacja odgromowa na choćby piętrowym domu
    jednorodzinnym. A ile na 10-piętrowym bloku?
    Nie wiem, jaki czas narastania ma zbocze prądu przy uderzeniu pioruna.
    Ale wszelkie wyładowania mają to do siebie, cze zaczynają się dość
    skokowo ;)

    --

    Pozdrawiam,

    A. Grodecki

  • 44. Data: 2010-07-23 11:34:13
    Od: "m" <...@n...pq>

    Użytkownik "Andgro" <b...@a...com> napisał w wiadomości
    > Nie wiem, jaki czas narastania ma zbocze prądu przy uderzeniu pioruna.

    Norma uważa, ze 8us i 18kA
    Niemniej od "standardu" jest wiele odchyleń
    Może być cwierć mikro sekundy i blisko Mega Ampera

    "Przyjmuje się, że większa część energii fali 8 ?s/20 ?s jest zawarta w
    paśmie do 1 MHz, zaś ,,ogon" ciągnie się do mikrofal.
    W wyniku wyładowań wtórnych w późniejszym okresie generowane są fale o
    mniejszej energii, ale o krótszych czasach narastania i opadania, które z
    niewielkim błędem można określić jako 1 ?s/5 ?s.
    Wyładowania wtórne pomimo swojej mniejszej siły są równie niebezpieczne,
    gdyż mają inny rozkład widmowy niż wyładowania główne. Szczególnie istotny
    jest czas narastania przedniego zbocza fali udarowej, który w sprzyjających
    warunkach może osiągać wartości rzędu 250 ns. "

  • 45. Data: 2010-07-23 12:10:28
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "m" <...@n...pq> napisał w wiadomości

    > Piorunochron każdy jest jednorazowego użytku. Po zadziałaniu całość do
    > wymiany

    ciekawych rzeczy może się człowiek dowiedzieć...

    e.

  • 46. Data: 2010-07-23 13:01:56
    Od: "m" <...@n...pq>

    Użytkownik "entroper" <entroper-pocztaonetpeel> napisał w wiadomości

    > ciekawych rzeczy może się człowiek dowiedzieć...

    Ty się śmiej.

  • 47. Data: 2010-07-23 13:15:26
    Od: Andgro <b...@a...com>

    m pisze:

    > Ty się śmiej.

    Może nie zawsze jednorazowego, ale jak dobrze walnie, wtedy nie ma rady.
    Piorun piorunowi bardzo nierówny a zabezpieczenia mają swoje parametry
    graniczne.

    --

    Pozdrawiam,

    A. Grodecki

  • 48. Data: 2010-07-23 15:26:08
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

    > Użytkownik "Tornad" <t...@h...com> napisał w wiadomości

    > siebie
    > indukcyjnosc
    >
    > tyle, że te indukcyjności sa dość silnie sprzężone, co psuje tę misterną
    > konstrukcję myślową. Przez analogię - ile różni się indukcyjność
    > uzwojenia, przy nawijaniu bifilarnym (zakładając, że zajmie ono tyle samo
    > miejsca)?
    >
    > e.
    Nieznacznie. I wlasnie dzieki tej misternej konstrukcji myslowej jak ja
    chytrze nazwales, doszedlem do wniosku, ze indukcyjnosc bednarki nie moze byc
    az 10-krotnie mniejsza od przewodu okraglego o tym samym czy zblizonym
    przekroju. Wiec w koncu wg. Ciebie jak to jest?
    Pzdr.
    Tornad

  • 49. Data: 2010-07-23 19:29:45
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik m napisał:

    > Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w wiadomości
    >

    > Głębokość wnikania to pewne uproszczenie inżynierskie
    > Nie jest tak, że gwałtownie się przewodność traci
    > Ona maleje ciągle, nieliniowo, na głębokości wnikania jest e razy mniejsza
    > Dla aluminium jest większa niż dla miedzi proporcjonalnie do rezystancji

    Proporcjonalnie do pierwiastka z rezystywności (a nie rezystancji...) I
    dlatego materiał o czterokrotnie większej rezystywności ma rezystancję
    powierzchniową dla prądów w.cz tylko dwa razy większą... Takoż dla
    pełnowymiarowej anteny harmonicznej (dipola półfalowego) rezystywność
    materiału przewodzącego jest istotniejsza dla mniejszych częstotliwości
    - znów, głębokość wnikania i związana z nią rezystywność powierzchniowa
    rosną z pierwiastkiem częstotliwości a długość anteny z częstotliwością.

    --
    Darek

  • 50. Data: 2010-07-23 19:31:56
    Temat: Re: Kto wynalazł piorunochron ?
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik m napisał:
    > Prokop Diviš czy Benjamin Franklin ?

    Nie wiem kto wynalazł ale wiem komu na zdrowie nie wyszło - Franklinowi
    i Łomonosowowi (nie wierzył w to co Franklina spotkało...)

    Pamiętajcie - nie puszcza się latawców w czasie burzy!

    --
    Darek