eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyIle paliwa potrzeba dla świateł ;-)Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
  • Data: 2011-11-07 22:59:05
    Temat: Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> napisał(a):

    > Hello AZ,
    >
    > Monday, November 7, 2011, 9:09:21 PM, you wrote:
    >
    > >> Pewnie jakieś 10% o ile nie mniej.
    > >> No wiesz, rzadko sie zdarza jechać 100 km z pedałem w podłodze.
    > >> Wartość opałowa benzyny to 43 MJ/kg, czyli ok. 30 MJ/litr
    > >> Do wytworzenia 110 J energii potrzeba 0,0000037 litra benzyny, a biorąc
    > >> pod uwagę sprawnośc przemiany na poziomie 20%, opory napędu alternatora,
    > >> jego sprawność itp, itd nie wyjdzie więcej, jak jakieś mililitry.
    > > Eee? Samochod zeby toczyc sie 100 km/h potrzebuje pewno pare kW, moze 8?
    >
    > Może 20?
    >
    > > Spalasz przy tym 7,5l, zalozmy na rowno 8,0, wiec wychodzi 0,11 l, jakby
    > > doliczyc jeszcze sprawnosc alternatora/opory to wyjdzie jeszcze wiecej.
    > > Moze niekoniecznie te 0,23 l ale watpie tez zeby bylo mniej niz 0,1.
    >
    > Mniej.
    >
    więcej, około 0,2. Napisał że 88 kW i pali 7,5 litra. Dla 88kW potrzeba pod 10
    litrów na godzinę. Łatwo to policzyć bo znana jest wartość opałowa benzyny.
    7,5 litra to 60kWh. Tyle można uzyskać jak spalić paliwo ze stu procentową
    sprawnością. I z taką się spala w silniku. Ale na pracę mechaniczną zamienia
    się z tego od kilku do trzydziestu kilku procent. Zależy to od typu silnika (
    wysokoprężny czy iskrowy), jego pojemności ( małe mniej sprawne duże bardziej
    sprawne) i warunków w jakich pracuje (trasa albo zakorkowane miasto). Według
    mnie samochód z silnikiem benzynowym eksploatowany w mieście może mieć średnią
    sprawność z 12-15 procent. Sporo mocy potrzebuje żeby się sam kręcił, na
    zasilanie pompy oleju, pompy wody, pokonanie oporów ruchu. Na oko ze dwa
    kilowaty dla silników do 1000 z trzy kilowaty pomiędzy 1000 a 2000 pojemności.
    To mocy mechanicznej zostaje 88x0,15 - 2,5=10kW. Litr na kilowata wychodzi.
    Inaczej nie chce. Sprawność alternatora jest w okolicach 50%. To daje ponad
    0,2 litra na 0,11kWh. Kilowatogodzina wytworzona w samochodzie jest cirka
    jebałt 10 razy droższa niż z gniazdka. Oczywiście mogłem się pomylić. Ale nie
    więcej niż 20% i do końca nie wiadomo w którą stronę.

    --
    Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: