  • 211. Data: 2020-08-06 18:01:45
    Temat: Re: Idiotyczny standard gniazdka 230V
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Od tego czasu moglo przemigrowac i do "materiałów SEP".

    W takim razie ponowię prośbę o wskazanie materiałów źródłowych SEP,
    bo wygląda to na dalszy ciąg pomówień. Na razie wszystko wskauje na
    to, że "faza z lewej" to przesąd elektryków -- tak samo dobry, jak
    ten, że murarz ma splunąć do zaprawy przed położeniem pierwszej cegły.
    W domowych instalacjach z podwójnymi gniazdkami zupełnie nieistotny,
    ale też niegroźny. Jednocześnie obserwacje pokazują, że w instalcjach
    o "profesjonalnym sznycie", przeznaczonych do zasilania komputerów
    i aparatury pomiarowej, faza jest we właściwym miejscu (prawa strona
    pojedynczego gniazda z bolcem u góry). Tyle że takich instalcji nie
    robią janusze w bereciku z antenką.

    > Pisalem - za PRL wtyczek katowych bylo malo, ale dziure mialy od
    > strony kabla. Wiec jak kabel zwisal, to bolec powinien byc na dole ...
    [...]
    > A do kompletu gniazdko z klapka w lazience - i znow kwestia kierunku
    > odchylania klapki.

    Odwrotnie -- to wtyczki kątowe dostosowano do gniazdek z bolcem na
    dole, które były już wcześniej.

    --
    Jarek

  • 212. Data: 2020-08-06 19:38:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >to, że "faza z lewej" to przesąd elektryków -- tak samo dobry, jak
    >ten, że murarz ma splunąć do zaprawy przed położeniem pierwszej

    A kto egzaminuje tych elekktrykow ? :-)

    >W domowych instalacjach z podwójnymi gniazdkami zupełnie nieistotny,

    ale "faza zawsze po lewej" nadal obowiazuje, chyba, ze ktos zlosliwie
    poziomo zainstaluje :-P

    https://ise.pl/forum/urzadzenia-maszyny-sieci-i-inst
    alacje/z-ktorej-strony-faza-lewa-czy-prawa-6028

    "Orlik, Przybyłowicz
    "Badania i pomiary eksploatacyjne urzadzeń elektroenergetycznych dla
    praktyków"

    Str. 59 i 60, rys. 3.30 3.33, 3.34

    Rysunki te pokazują sposoby podłączenia gniazd jednofazowych
    pojedynczych: faza zawsze z lewej strony niezależnie od typu gniazda
    (z bolcem ochronnym czy bez).
    Niestety nie podają żadnej wykładni prawnej."

    "PN-90E-01242 "Oznaczenia identyfikacyjne zaciskow urzadzen i
    zakonczen przewodow- Informacje dodatkowe pkt.6 wraz z zalaczonymi tam
    rysunkami gniazd"

    i na 4 stronie

    "EN-60309 dla gniazd przemysłowych i siłowych (w tym znanych
    niebieskich 1-fazowych).
    Kolejność zestyków patrząc na gniazda liczy się od zestyku PE
    (uziemiającego) zgodnie ze ruchem wskazówek zegara.
    3-fazowe PE - L1 - L2 - L3 - N
    1-fazowe PE - L - N.
    Odpowiedź po której stronie jest L nie nastręcza trudności.
    Dlaczego dla gniazd wtykowych domowych miałoby być inaczej?"

    a teraz dodac, ze za PRL bolec byl na dole ...

    >ale też niegroźny.

    powyzej str 6

    "Jak ważne jest z której strony ma być faz:z lewej czy prawej podam
    przykład :w 1986r. czytałem o w jednej z gazet o wybuchu elektrycznego
    podgrzewacza wody
    (bojlera) na poddaszu w budynku gdzie mieściła się centrala
    telefoniczna przez którą przechodziły bardzo ważne linie telefoniczne
    i telexowe.
    Wybuch spowodował przebicie sufitu i wyrwę w dachu a kawałki blach
    znajdowano na rynku w odległości ponad 100m.Natychmiast zjawiła się
    milicja i SB oraz kontrwywiad.Podejrzewano dywersję.
    Po dochodzeniu okazało sie że była przebita do masy grzałka w
    bojlerze.
    Nieprawidłowo podłączony przewód fazowy (z prawej strony).
    Termostat był wówczas włączony w przewód "zerowy" i nie odłączył
    zasilania grzałki.
    Brak zaworu bezpieczeństwa nie zapobiegł wzrostowi ciśnienia.

    Z bardzo wieloma takimi przypadkami spotykałem sie naszym campie za
    granicą.
    na szczęście nie doszło do wybuchu bo ciśnienie w sieci wodociągowej
    na campie
    było ok.1 at. i zwiększone ciśnienie w bojlerach wypychało wodę z rur.
    A także dlatego że mieszkający tam pracownicy gdy usłyszeli silne
    gotowanie wody i szarpanie rurami,natychmiast odłączali uszkodzony
    bojler.
    I każdorazowo kiedy jasprawdzałem i naprawiałem taki bojler to faza
    była podłączona bezpośrednio dp grzałki a przewód "zerowy" do
    termostatu.
    Przy każdej naprawie bojlera sprawdzałem czy jest podłączona faza do
    termostatu i wyłącznik termiczny.
    Podobne przypadki występują w pralkach automatycznych a być może w
    zmywarkach do naczyń ,chociaż nie spotkałem się z tym.Pozdrawiam"

    Tylko cos mi sie nie zgadza ... na podaszu powinno byc podobnie niskie
    cisnienie wody.
    A nawet w piwnicy bedzie zaledwie takie, jakie bojler wytrzymuje.
    Byl do tego jakis zawor jednokierunkowy lub odcinajacy ?

    Dzis roznicowka by wykryla, a termostat mialby chyba dwa styki.

    [...]

    >Odwrotnie -- to wtyczki kątowe dostosowano do gniazdek z bolcem na
    >dole, które były już wcześniej.

    Byc moze.
    Ale skad wpadlismy na pomysl, ze ma byc na dole ?

    Na zachodzie zrobili na gorze, to my zrobimy lepiej ?
    Ale ktorym zachodzie ? Bo Niemcy mieli swoje Schucko.

    J.

  • 213. Data: 2020-08-06 20:18:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A kto egzaminuje tych elekktrykow ? :-)

    Ktos tu pisał, że ci sami, co dają śwadectwo kwalifikacji do zawodu
    piekarza, murarza i krawca.

    > ale "faza zawsze po lewej" nadal obowiazuje, chyba, ze ktos zlosliwie
    > poziomo zainstaluje :-P
    [...]
    > "Orlik, Przybyłowicz "Badania i pomiary eksploatacyjne urzadzeń
    > elektroenergetycznych dla praktyków"

    "Dla praktyków" to bardzo delikatne i taktowne określenie ziutków,
    co jak nie wiedzą, to sobie lubią samemu coś kombinować.

> [...]
    > Nieprawidłowo podłączony przewód fazowy (z prawej strony).
    > Termostat był wówczas włączony w przewód "zerowy" i nie odłączył

    A gdyby był z lewej strony, za to kabel z wtyczka inaczej obstalowany,
    to by było dobrze? Przecież to jakieś brednie. Terma elektryczna, to
    ten sam przypadek, co kocioł gazowy -- powinien mieć (i zapewne ma)
    opisane zaciski, a do tego kabel podłączony na stałe w puszce, lub
    do dobrze sprawdzonego gniazda. To za komuny było, takie podgrzewacze
    mogła produkować jakaś Spółdzielnia Pracy Inwalidów Umysłowych, na
    podstawie projektu pana Zenka zrobionego na kartce z zeszytu. Dzisiaj
    mamy pewność, że każde urządzenie zrobione w Chinach i podłaczone
    do gniazdka zamontownego według "konwencji ludowej", będzie miało
    wyłącznik na zerze (co też nie spowoduje takiej tragedii, aby SB
    było potrzebne).

    > Tylko cos mi sie nie zgadza ... na podaszu powinno byc podobnie
    > niskie cisnienie wody.

    Taka sama legenda uzasadniająca przyjęty przesąd, ajk ta z sercem
    po lewej stronie.

    > Byc moze. Ale skad wpadlismy na pomysl, ze ma byc na dole ?
    > Na zachodzie zrobili na gorze, to my zrobimy lepiej ?

    Nie mam pewności, że na zachodzie (czy konkretnie we Francji)
    zawsze bolec był na górze. Może też mieli na dole, a potem
    odwrócili do góry nogami. Ale z głową, zachowując układ połączeń.

    --
    Jarek

  • 214. Data: 2020-08-06 22:56:40
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak kiedyś mieli bolec na dole i odwrócili że u góry i zachowali układ połączeń to
    faza im się zrobiła po prawo jak się przodem do gniazdka stoi a po lewo jak tyłem.
    Przed odwróceniem mieli odwrotnie. Pewno dlatego nigdzie tego gdzie ma być faza nie
    unormowano bo to ma takie samo znaczenie co strona po której w kubku jest ucho.
    Chociaż słyszałem że gdzieś robią kubki dla mankutow. To ze standardem jest że nie ma
    znaczenia w której dziurce jest faza nie wyklucza szczególnych przypadków gdzie ma
    być po konkretnej stronie. Jakiś jonizacyjny czujnik płomienia noże nie działać jak
    faza będzie nie w tej dzurce co wymusza konstrukcja czujnika. Rozwój techniki
    spowodował że coraz więcej urządzeń nie musi mieć zerowania. W nich nawet jak jest
    wtyczka kątowa to ma w plastiku dwie dziury żeby dało się ją wsadzić w dowolny sposób
    do każdego gniazdka a nie tylko takiego bez bolca. O płaskich wtyczkach z litości nie
    wspomnę.

  • 215. Data: 2020-08-07 09:14:22
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-08-06 o 20:18 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:
    > Nie mam pewności, że na zachodzie (czy konkretnie we Francji)
    > zawsze bolec był na górze. Może też mieli na dole, a potem
    > odwrócili do góry nogami.

    Literatura przedmiotu nie wspomina takich przypadków. Ciekawostką jest
    natomiast fakt, że w pewnym okresie bywały w gniazdkach dwie fazy. Tj.
    instalacja dwufazowa bez przewodu neutralnego. Był to okres przejściowy
    w latach 50-60, w którym Francja przechodziła z systemu 110V do 220V.
    Bolca uziemiającego - ani w ogóle uziemienia - w tych czasach jeszcze w
    domach nie było, stał się obowiązkowy dopiero gdzieś w latach 70 w
    kuchni i łazience (a od 1991 już wszędzie).

    Mateusz

  • 216. Data: 2020-08-07 10:33:44
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 6 Aug 2020 00:01:11 +0200, Piotr Wyderski
    > Ależ niech sobie będzie: podłączamy na trwale w puszce, jak np.
    > płytę
    > indukcyjną. Do czego w kotle służy wtyczka?

    Jak mawiał pewiwn chińczyk: można tak i można tak. Jednak w obu
    przypadkach położenie faza jest ważne.

    > A jak koniecznie urządzenie chce znać położenie fazy i jednocześnie
    > być
    > zasilane ze zwykłego gniazdka, to niech konstruktor dorzuci choćby
    > przekaźnik DPDT do wewnętrznego odwracania polaryzacji.

    Przed chwilą zaproponowałeś trwałe podłączenie w puszce, więc ile
    razy dziennie potrzebujesz rozłączać wtyczką/kablem taki piec by
    usprawiedliwić dołożenie dodatkowego elementu, zwiększającego masowy
    koszt urządzenia, dodatkowo stając się kolejnym punktem awarii?

    > Pominę już taki drobiazg, że w państwach cywilizowanych wymagane
    > położenie fazy jest dokładnie odwrotne do zaleceń mędrców z SEP.

    A to ciekawe, w jakich?

    --
    Marek

  • 217. Data: 2020-08-07 10:35:33
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 6 Aug 2020 00:25:33 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > firmie. Ze standardowym kablem zero mam na niebieskim. Zatem
    > gniazda muszą być być montowane a la francaise. Z tym że u nas to
    > wszystko musi mieć jakieś kwity na ISO-ileśtam, szmery, bajery,
    > byle kto przy sprzętach robić nie może. Gniazd podwójnych nie mamy.

    Ale już bezczelnie przemilczałeś, po której stronie bolca macie fazę.

    --
    Marek

  • 218. Data: 2020-08-07 10:38:27
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 6 Aug 2020 18:01:45 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > to, że "faza z lewej" to przesąd elektryków -- tak samo dobry, jak
    > ten, że murarz ma splunąć do zaprawy przed położeniem pierwszej
    > cegły.

    Zabawne, że jako wydawałoby się ogaraniety człowiek ciągle nie
    rozumiesz, że ani o przesąd ani o normy tu chodzi.

    --
    Marek

  • 219. Data: 2020-08-07 11:37:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > domach nie było, stał się obowiązkowy dopiero gdzieś w latach 70 w
    > kuchni i łazience (a od 1991 już wszędzie).

    No to wszystko się zgadza. Myśmy mieli przodujący ustrój, w którym
    bolec uziemiający znany był od samego początk elektryfikacji. Obecny
    bywał w domach na pewno w latach 50-60, a można przypuszczać, że i w 40.
    W latach 70 mogły już pojawiać się pierwsze gniazdka z bolcem u góry.
    Podobna sytuacja, jak z niektórymi krajami, które przeskoczyły etap
    telewizji czarnobiałej. Albo weźmy takie jedzenie widelcem...

    Jarek

    --
    Socjalizm to władza radziecka plus elektryfikacja całego kraju.
    -- W. I. Lenin

  • 220. Data: 2020-08-07 11:39:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Ale już bezczelnie przemilczałeś, po której stronie bolca macie fazę.

    Zakładałem, że jest to oczywiste dla każdej inteligentnej osoby.
    Mamy a la francaise, czyli fazę po prawej stronie bolca.

    --
    Jarek