eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaIdentyfikacja starego kondensatora z 59 roku
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 12

  • 1. Data: 2010-04-21 20:16:07
    Temat: Identyfikacja starego kondensatora z 59 roku
    Od: Darek Pełka <"pelka[KROPKA]darek"@gmail.com>

    Cześć,

    Grupę śledzę na bieżąco, choć elektronik ze mnie słaby. Ostatnio
    zabrałem się za renowację starej maszyny do szycia Łucznik 92
    wyposażonej w silnik szczotkowy na 220V prądu zmiennego. Na silniku w
    niewielkiej puszce znajduje się kondensator, o taki:

    http://yfrog.com/j6kondziomj

    z następującymi oznaczeniami:

    http://yfrog.com/bckondziog

    Kondensator ma 4 wyprowadzenia.

    Mam kilka pytań, wybaczcie jeżeli banalnych ale jestem amatorem z lutownicą.

    1. Silnik i kondensator są obrośnięte brudem i kurzem, bardzo stare, nie
    wiem czy działają. Czy warto bez względu na sprawność od razu wymienić
    kondensator, czy mimo zaawansowanego wieku jest szansa że kondensator
    będzie działał przez następne dziesięciolecia i lepiej go nie ruszać?

    2. Jeżeli powinienem wymienić to na co? Jak mam rozumieć podany schemat?
    Widzę, że jest tam kondensator, ale zapis 0,1 * 2 * 0,05 uF jest dla
    mnie mocno enigmatyczny.


    Dzięki za zrozumienie i pomoc,

    Darek


  • 2. Data: 2010-04-22 00:29:24
    Temat: Re: Identyfikacja starego kondensatora z 59 roku
    Od: t...@h...com

    > Cześć,
    >
    > Grupę śledzę na bieżąco, choć elektronik ze mnie słaby. Ostatnio
    > zabrałem się za renowację starej maszyny do szycia Łucznik 92
    > wyposażonej w silnik szczotkowy na 220V prądu zmiennego. Na silniku w
    > niewielkiej puszce znajduje się kondensator, o taki:
    >
    > http://yfrog.com/j6kondziomj
    >
    > z następującymi oznaczeniami:
    >
    > http://yfrog.com/bckondziog
    >
    > Kondensator ma 4 wyprowadzenia.
    >
    > Mam kilka pytań, wybaczcie jeżeli banalnych ale jestem amatorem z
    lutownicą.
    >
    > 1. Silnik i kondensator są obrośnięte brudem i kurzem, bardzo stare, nie
    > wiem czy działają. Czy warto bez względu na sprawność od razu wymienić
    > kondensator, czy mimo zaawansowanego wieku jest szansa Ĺźe kondensator
    > będzie działał przez następne dziesięciolecia i lepiej go nie ruszać?
    >
    > 2. Jeżeli powinienem wymienić to na co? Jak mam rozumieć podany schemat?
    > Widzę, że jest tam kondensator, ale zapis 0,1 * 2 * 0,05 uF jest dla
    > mnie mocno enigmatyczny.
    >
    >
    > Dzięki za zrozumienie i pomoc,
    >
    > Darek
    >
    Ja zas jestem stary radioamator i grupe sledze sporadycznie.
    Z tego co pamietam jest to tzw. kondensator przelotowy. Wlasciwie w tym
    hermetycznym, zalutowanym blaszanym pudelku sa 3 kondensatory papierowe
    zanurzone czy nasycone olejem transformatorowym. Jeden 0.1 uF jest wpiety
    pomiedzy przewody a 2 po 0.05 uF wpiete sa pomiedzy kazdy z przewodow a
    obudowa czyli masa.
    Ich celem jest tylko odklocenie sieci i Twoja maszyna spoko bedzie chodzic
    bez niego tyle, ze bedzie siac wiecej zaklocen a kolektor silnika mocniej
    iskrzyc.
    Taki kondensator na ktorym pisze 220 V~ wytrzymuje na przebicie znacznie
    wiecej powiedzmy 600-800 V napiecia stalego. I ew. na takie napiecie przebicia
    mozesz ten zintegrowany zastapic ale jak napisalem nie jest to konieczne i
    malo prawdopodobne aby on "siadl" ze starosci. Gdzies w chalupie mam podobne
    niemieckie pamietajace czasy wojny i one sa w pelni sprawne.
    Maszyne nalezy tylko dokladnie oczyscic, umyc np benzyna i czesci ruchome
    naoliwic najlepiej olejem parafinowym i powinna chodzic...
    Pzdr.
    Tornad


    --
    Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl


  • 3. Data: 2010-04-22 00:41:50
    Temat: Re: Identyfikacja starego kondensatora z 59 roku
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Darek Pełka wrote:


    > 1. Silnik i kondensator są obrośnięte brudem i kurzem, bardzo stare, nie
    > wiem czy działają. Czy warto bez względu na sprawność od razu wymienić
    > kondensator, czy mimo zaawansowanego wieku jest szansa że kondensator
    > będzie działał przez następne dziesięciolecia i lepiej go nie ruszać?

    kondensator jest zapewne styroflexowy, papierowy badz inny w tym stylu - nie
    wyglada na elektrolit.
    jego przeznaczeniem jest prawdopodobnie filtrowanie zaklocen - co sugeruje
    ze silnik ma komutator...
    tak czy siak - zostawic, b. watpliwe zeby byl uszkodzony i popracuje zapewne
    jeszcze pareset lat ;)

    > 2. Jeżeli powinienem wymienić to na co? Jak mam rozumieć podany schemat?
    > Widzę, że jest tam kondensator, ale zapis 0,1 * 2 * 0,05 uF jest dla
    > mnie mocno enigmatyczny.

    jesli dobrze rozumiem jest to tzw. kondensator 'przepustowy',
    ktory odsprzega zaklocenia zarowno do 'masy' jak i pomiedzy przewodami.
    czy maszyna posiada przewod uziemiajacy?

    mysle ze ciezko bedzie znalezc 'w detalu' tego typu element, ale mozliwe ze
    da sie podobny wyciagnac np. ze starej pralki , ew. innego urzadzenia ktore
    generuje sporo zaklocen przy przelaczaniu np. przekaznikow, silnikow, etc.


    btw. jak rozumiem nie dziala silnik? :)
    ja bym najpierw sprawdzil czy jego uzwojenia maja przejscie, czy kabel
    zasilajacy jest ok, czy wlacznik ma styk...



    --


  • 4. Data: 2010-04-22 07:00:18
    Temat: Re: Identyfikacja starego kondensatora z 59 roku
    Od: Darek Pełka <"pelka[KROPKA]darek"@gmail.com>

    W dniu 2010-04-22 02:29, t...@h...com pisze:
    [...]

    > Ja zas jestem stary radioamator i grupe sledze sporadycznie.
    > Z tego co pamietam jest to tzw. kondensator przelotowy. Wlasciwie w tym
    > hermetycznym, zalutowanym blaszanym pudelku sa 3 kondensatory papierowe
    > zanurzone czy nasycone olejem transformatorowym. Jeden 0.1 uF jest wpiety
    > pomiedzy przewody a 2 po 0.05 uF wpiete sa pomiedzy kazdy z przewodow a
    > obudowa czyli masa.
    > Ich celem jest tylko odklocenie sieci i Twoja maszyna spoko bedzie chodzic
    > bez niego tyle, ze bedzie siac wiecej zaklocen a kolektor silnika mocniej
    > iskrzyc.
    > Taki kondensator na ktorym pisze 220 V~ wytrzymuje na przebicie znacznie
    > wiecej powiedzmy 600-800 V napiecia stalego. I ew. na takie napiecie przebicia
    > mozesz ten zintegrowany zastapic ale jak napisalem nie jest to konieczne i
    > malo prawdopodobne aby on "siadl" ze starosci. Gdzies w chalupie mam podobne
    > niemieckie pamietajace czasy wojny i one sa w pelni sprawne.
    > Maszyne nalezy tylko dokladnie oczyscic, umyc np benzyna i czesci ruchome
    > naoliwic najlepiej olejem parafinowym i powinna chodzic...
    > Pzdr.
    > Tornad
    >
    >

    Hej,

    Dzięki za informacje, w takim razie zostawię ten kondensator, nie będę
    go "na zapas" wymieniał. A co do czyszczenia maszyny to zajmuje ono 90%
    procesu renowacji :) Maszyna jest dosłownie oblepiona zaschniętą oliwą
    do maszyn i kurzem. Radzę sobie rozpuszczalnikiem i benzyną, silnik też
    będę czyścił z tego syfu. Do czyszczenia elementów ruchomych używam
    WD-40, a następnie smaruję oliwą do maszyn.

    Dzięki,

    Darek (hobby: Rage against the machine ;)



  • 5. Data: 2010-04-22 07:06:24
    Temat: Re: Identyfikacja starego kondensatora z 59 roku
    Od: Darek Pełka <"pelka[KROPKA]darek"@gmail.com>

    W dniu 2010-04-22 02:41, Piotr "Curious" Slawinski pisze:
    [...]

    > btw. jak rozumiem nie dziala silnik? :)
    > ja bym najpierw sprawdzil czy jego uzwojenia maja przejscie, czy kabel
    > zasilajacy jest ok, czy wlacznik ma styk...
    >
    >
    >

    Hej,

    Nie wiem czy silnik działa. Kiedyś dawno dawno temu działał, a teraz
    zacząłem od czyszczenia i przywracania dawnej świetności, rozebrałem
    obudowę i czyszczę wnętrzności. Pomyślałem, że skoro mam wszystko na
    wierzchu to wymienię kondensator, bo leciwy, ale Wasze odpowiedzi
    wskazują, że nie ma takiej potrzeby.

    Dziękuję za pomoc,

    Darek




  • 6. Data: 2010-04-22 07:40:16
    Temat: Re: Identyfikacja starego kondensatora z 59 roku
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 22 Apr 2010 02:29:24 +0200, t...@h...com wrote:
    > Z tego co pamietam jest to tzw. kondensator przelotowy.
    > Ich celem jest tylko odklocenie sieci

    Tak z ciekawosci napisze ze mi kiedys taki odklocajacy kondensator
    wybuchl i zwarcie zrobil. Nie byl stary i byl japonski - w jakims
    kserografie.
    Wstawilem polski od odkurzacza i tez dzialal.

    J.


  • 7. Data: 2010-04-22 08:27:40
    Temat: Re: Identyfikacja starego kondensatora z 59 roku
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 22.04.2010 09:06, schrieb Darek Pełka:
    > W dniu 2010-04-22 02:41, Piotr "Curious" Slawinski pisze:
    > [...]
    >
    >> btw. jak rozumiem nie dziala silnik? :)
    >> ja bym najpierw sprawdzil czy jego uzwojenia maja przejscie, czy kabel
    >> zasilajacy jest ok, czy wlacznik ma styk...
    >>
    >>
    >>
    >
    > Hej,
    >
    > Nie wiem czy silnik działa. Kiedyś dawno dawno temu działał, a teraz
    > zacząłem od czyszczenia i przywracania dawnej świetności, rozebrałem
    > obudowę i czyszczę wnętrzności. Pomyślałem, że skoro mam wszystko na
    > wierzchu to wymienię kondensator, bo leciwy, ale Wasze odpowiedzi
    > wskazują, że nie ma takiej potrzeby.

    Jak ten kondensator jest w obudowie blaszanej i dobrze zalutowany, to
    nie powinien być padnięty. Przy silniku masz na ogół regulator obrotów
    na pedale. To siada częściej, bo stare pedały (nie mówię tu o
    stetryczałych homoseksualistach) były robione na płytkach węglowych,
    które tym pedałem były ściskane. Po kilku(nastu) latach się sypały.

    Waldek


  • 8. Data: 2010-04-22 12:39:11
    Temat: Re: Identyfikacja starego kondensatora z 59 roku
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Darek Pełka" <"pelka[KROPKA]darek"@gmail.com> napisał w
    wiadomości news:hqnme7$70q$1@news.onet.pl...

    > 1. Czy warto bez względu na sprawność od razu wymienić kondensator, czy
    mimo zaawansowanego wieku jest szansa że kondensator będzie działał przez
    następne dziesięciolecia i lepiej go nie ruszać?

    Można zostawić, aczkolwiek zauważyłem, że wszelkiego rodzaju sieciowe
    kondensatory przeciwzakłóceniowe lubią czasem ze starości uszkodzić się na
    zwarcie, a ponieważ są to zwykle papierowe badziewia, kończy się to małym
    wybuchem ("wypluciem" jednej ścianki) i zadziałaniem bezpiecznika w
    urządzeniu lub w instalacji domowej. Dla silnika negatywnych konsekwencji
    to nie niesie, chyba że zawartość kondensatora zostanie wciągnięta do
    silnika.

    > 2. Jeżeli powinienem wymienić to na co? Jak mam rozumieć podany schemat?

    Kup typowy kondensator przeciwzakłóceniowy do sprzętu AGD (np do
    odkurzacza) o zgodnej pojemności (2x 0.05uF + 0.1uF to typowy układ) , bez
    problemu dostaniesz w każdym porządniejszym sklepie z częściami
    zamiennymi. Oczywiście obudowa nie będzie się zgadzać, obecnie takie
    kondensatory są mniejsze i mają postać plastikowego zwykle walca z
    wystającymi 5-cioma przewodami (piąty - do obudowy silnika).

    e.




  • 9. Data: 2010-04-22 18:20:45
    Temat: Re: Identyfikacja starego kondensatora z 59 roku
    Od: Darek Pełka <"pelka[KROPKA]darek"@gmail.com>

    [...]

    > Jak ten kondensator jest w obudowie blaszanej i dobrze zalutowany, to
    > nie powinien być padnięty. Przy silniku masz na ogół regulator obrotów
    > na pedale. To siada częściej, bo stare pedały (nie mówię tu o
    > stetryczałych homoseksualistach) były robione na płytkach węglowych,
    > które tym pedałem były ściskane. Po kilku(nastu) latach się sypały.
    >
    > Waldek
    >

    Hej,

    Dzięki za wskazówkę, do "starych pedałów" jeszcze nie dotarłem więc nie
    wiem co tam zastanę i w jakim stanie, ale już na wszelki wypadek
    znalazłem schemat regulatora obrotów do silnika ;)

    Darek


  • 10. Data: 2010-04-22 18:22:56
    Temat: Re: Identyfikacja starego kondensatora z 59 roku
    Od: Darek Pełka <"pelka[KROPKA]darek"@gmail.com>

    [...]

    > Kup typowy kondensator przeciwzakłóceniowy do sprzętu AGD (np do
    > odkurzacza) o zgodnej pojemności (2x 0.05uF + 0.1uF to typowy układ) , bez
    > problemu dostaniesz w każdym porządniejszym sklepie z częściami
    > zamiennymi. Oczywiście obudowa nie będzie się zgadzać, obecnie takie
    > kondensatory są mniejsze i mają postać plastikowego zwykle walca z
    > wystającymi 5-cioma przewodami (piąty - do obudowy silnika).

    Dzięki. Najpierw zobaczę czy będzie działać, w razie czego kupię.

    Darek

strony : [ 1 ] . 2


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: