  • Data: 2023-08-30 13:47:13
    Temat: Re: ISDN
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

    > Ja zrobiłem m.in. na jednym tranzystorze NPN, jakimś zachodnim w.cz.,
    > ale takim małym, w obudowie a la BC-211 (teraz widzę że to jest TO39).
    > Grzało się to porządnie mimo radiatora, ale świeciło bez pętli z drutu,
    > i chyba jednak nieco większą żarówką. Mam wrażenie, że prądy wirowe
    > w żarniku powodowały to świecenie :-)

    No to faktycznie musiał być mocarny. Bez pętli to dobrze świecą neonówki.

    W wieku pacholęcym, gdzieś w połowie podstawówki, zrobiłem transformator
    Tesli. Taki oldskulowy, nieelektroniczny, z iskiernikiem ze świecy od
    samochodu Syrena 101. To znaczy elektronika była na wejściu -- zasiliłem
    go z przetwornicy zrobionej z transformatora dzwonkowego i jakiegoś
    bardzo dziwnego tranzystora mocy nieznanego pochodzenia. Był niewielki,
    ale zapalał neonówki i świetlówki. W żarówkach, tych 220V, robił w środku
    ładne wyładowania koronowe wokół żarnika. No i takie kilkucentymetrowe
    iskry w powietrzu, do zblizonego palca na przykład.

    > Kwestia namierzenia. Jak ktoś nie miał anteny zewnętrznej, i jeszcze nie
    > używał tego długo, to nie było to takie proste. Teraz to nieco inaczej
    > wygląda, DSP, układy anten fazowych itd.

    Zewnętrzna antena niewiele zmieniała. W Warszawie przecież idealnie
    pasowała antena telewizyjna (kanał 2). A tych na dachu każdego bloku
    były dziesiątki.

    --
    Jarek