    From: vcore <f...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: IBM T43 problem z dyskiem twardym
    Date: Thu, 17 May 2012 09:27:54 -0700 (PDT)

    > W tej chwili jest to czyste zgadywanie, ale biorąc pod uwagę, że ludzie
    > nie potrafili do tego notebooka podłączyć dysku SATA (zakładając, że tam
    > jest SATA z przelotką SATA/ATA), mogę zgadywać że warunkiem wykrycia
    > dysku są specyficzne dane zapisane np. na pierwszym/ostatnim sektorze.
    > Gdy te dane są, przejściówka działa prawidłowo i wykrywa dysk.

    A czy jest manualna możliwość dogrania tych sektorów?

    > Na to też mogą wskazywać objawy o których piszesz. Jeżeli nie masz
    > obrazu dysku (sektor po sektorze) szukałbym na sieci podobnych
    > przypadków. Skąd taki pomysł - widziałem już tanie kieszenie
    > 'szyfrujące', których szyfrowanie polegało na delikatnym przeliczeniu
    > LBA, tak że po wrzuceniu do normalnego sprzętu partycje nie były
    > widoczne (dysk jednak był).

    Ta przejściówka ma już 12 lat, to najprostsze urządzenie jakie może być, kabel USB,
    zasilanie, mały układzik i wejście na dysk, wątpię by miało jakieś szyfrowanie.

    > Inny przykład - pseudo raidy na chipsecie Intela, które konfiguracje
    > zapisują na ostatnich sektorach dysku. bez tego raid nie jest widoczny.
    > IBM zaś słynął z niestandardowych rozwiązań, innymi słowy szukałbym
    > podobnych przypadków na sieci, być może wystarczy skopiować
    > sektor/sektory na początek dysku i maszyna ruszy. Oczywiście jest to
    > zgadywanie bo nie mam takiego sprzętu.

    Szukałem po sieci podobnych problemów, osób które miały kłopoty z dyskami w tym
    modelu są setki, ale niestety większość problemów rozbija się o to że trzeba
    zaktualizować bios czy też dograć sterowniki do instalatora windows

    > BTW. jak było wcześniej, czy dysk był widoczny np. w PC bez uprzedniego
    > formatowania (tzn. czy partycje były widoczne)?

    Tak, dysk był widoczny cały czas (gdy był tam ubuntu, gdy był tam "niepełnosprawny"
    windows, i po sformatowaniu również).

    Obawiam się że źle postąpiłem usuwając ukrytą partycję z dysku, miała ona około 800MB
    ale nie miała żadnego systemu plików, nie byla widoczna na PC a jedynie w
    "zarządzaniu dyskami" ja usunąłem obie i zrobiłem zamiast nich jedną z systemem NTFS.
    Dysk ma tylko 20GB pojemności więc chciałem odzyskać nieco pojemności...