  • 1. Data: 2013-09-11 01:49:42
    Temat: I2C <> 1Wire interface
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Taką mam zagwozdkę...

    Mam chipa I2C (akcelerometr). No i chciałbym go mieć na 1Wire. A jeszcze
    lepiej - na 1wire, ale bez dodatkowego zasilania.
    Znaczy - w sumie to nie musi być 1wire, raczej - jak tu zrobić
    transmisję I2C przez kabelek zasilania ? Bo sam format to w sumie dowolny...

    Tak sobie myślę - wziąć MCU, żeby się bezpośrednio z tym I2C lokalnie
    komunikował... A potem co - jakoś wysyłać i odbierać na to zasilanie...

    Fizycznie transmisja kabelkiem koncentrycznym max 50m. długości.
    Taki kabelek dokładnie :
    http://tiny.pl/h34tz

    Czyli jakieś kosmiczne prędkości raczej nieosiągalne. Ale też chyba nie
    potrzebne - nie muszę mieć odczytów częściej niż powiedzmy 100 Hz.

    Jak by tu modulować to zasilanie , żeby było pewnie ?

  • 2. Data: 2013-09-11 09:00:28
    Temat: Re: I2C <> 1Wire interface
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Jak by tu modulować to zasilanie , żeby było pewnie ?

    Moim zdaniem najłatwiej będzie zrobić transmisję prądową.
    Czujnik pobiera standardowy prąd = jedynka.
    Czujnik pobiera większy prąd = zero.

    Co do możliwej prędkości to według mnie kluczowym parametrem będzie stała
    czasowa RC, gdzie R - rezystancja włączona w zasilanie w centrali w celu
    pomiaru prądu, C - pojemność kabla.
    Jeśli kabel ma 100pF/m to 50m będzie miało 5nF.
    Jeśli R będzie 20om to RC będzie 0.1us. Myślę, że czas bitu może być 1us
    czyli max prędkość 1Mb/s.
    Obniżając widziane przez obciążenie R można podnosić prędkość (w pewnym
    momencie R kabla zacznie się liczyć).

    Wiele lat temu robiąc pętle prądowe zasilanie ze złącza RS232 (jedna para po
    której transmisja w dwie strony (nadajnik widzi też to co nadaje)) przy
    prądzie pętli 5mA udawało mi się osiągać około 600kb/s na 100m w tę stronę w
    którą nadawanie nie wymagało przeładowywania pojemności kabla (w jedną
    wymaga, w drugą nie wymaga) a w torze były jeszcze transoptory.
    P.G.

  • 3. Data: 2013-09-11 09:32:14
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik sundayman napisał:
> [...]
    >
    > Tak sobie myślę - wziąć MCU, żeby się bezpośrednio z tym I2C lokalnie
    > komunikował... A potem co - jakoś wysyłać i odbierać na to zasilanie...

    IMHO wykonalne ale:
    1. Linia 1wire z tranzystorem do 5V w celu zasilenia czujnika i jego
    "translatora" na czas pomiaru
    2. program hosta na czas pomiaru nic nie robi na linii, potem polecenie
    dla translatora coby odebrał pomiar z czujnika a następnie go przesłał,
    3. czujnik musi mieć zapewnione zasilanie na czas pierwszego polecenia
    czyli jakiś kondensator dobrać z diodą do linii 1wire i chyba musi to
    mieć możliwość odcięcia tranzystorem przez translatora bo zabije
    jakąkolwiek transmisję.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 4. Data: 2013-09-11 10:32:49
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    Może RS232 z transmisją 4 bitową.

    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 5. Data: 2013-09-11 21:59:51
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 11.09.2013 01:49, sundayman pisze:
> [...]
    > potrzebne - nie muszę mieć odczytów częściej niż powiedzmy 100 Hz.
    >
    > Jak by tu modulować to zasilanie , żeby było pewnie ?

    Hmm, a może lepiej dać kabel cat5e i zrobić to na podobnej zasadzie jak PoE?

    Jakub Rakus

  • 6. Data: 2013-09-11 23:00:21
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Hmm, a może lepiej dać kabel cat5e i zrobić to na podobnej zasadzie jak
    > PoE?

    No więc właśnie biję się z myślami.
    Zasadniczo lepiej byłoby na 1 żyle, bo instalator ma mniejszą szansę,
    żeby się pomylić (to nie żart). I wtedy modulowanie prądu chyba
    rzeczywiście najlepszą opcją by było.

    No ale z drugiej strony, cat5 ma taką zaletę, że sam kabel jest tańszy,
    łatwiej zrobić transmisję (2 kierunkową wtedy nawet)...
    Problem z tym, że instalator musi dać sobie z tym radę. A tego pewnym
    być nie można :)

    Ale gdyby rzeczywiście - to wtedy, czy np. gniazdo do CAT5 (RJ45)
    jest waszym zdaniem wystarczająco pewne żeby pracować w sterowniku
    przemysłowym, do tego np. zimą, w nieogrzewanym pomieszczeniu ?

  • 7. Data: 2013-09-12 08:47:24
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    >
    > No ale z drugiej strony, cat5 ma taką zaletę, że sam kabel jest tańszy,
    > łatwiej zrobić transmisję (2 kierunkową wtedy nawet)...

    Wygląda jakbyś zakładał, że po jednym drucie nie da się w dwie strony.
    Wystarczy na wejściu dioda i elektrolit do zasilania urządzenia i coś
    podglądającego napięcie przed diodą.
    P.G.

  • 8. Data: 2013-09-12 10:40:08
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Ale gdyby rzeczywiście - to wtedy, czy np. gniazdo do CAT5 (RJ45)
    > jest waszym zdaniem wystarczająco pewne żeby pracować w sterowniku
    > przemysłowym, do tego np. zimą, w nieogrzewanym pomieszczeniu ?
    NIE.
    Jednak nie musisz stosować standardowych RJ45.
    Można zalutować DB9, które jest jakościowo dużo bardziej skuteczne.
    Można zastosować połączenia śrubowe, ale najlepszym rozwiązaniem wydają się
    być końcówki lutownicze. Lutownica w każdym lepszym sklepie jest dostępna i
    kosztuje taniej niż młotek.
    RJ45, RJ12 to złom, polegający na tym, że okrągły drucik "muska" blaszkę.
    Aż dziw bierze, że zastosowano je powszechnie właśnie w telefonii i przy
    szybkiej transmisji danych.
    Jakakolwiek praca poza warunkami ~25stC/24/7/365 powoduje ich degradację.
    I dlatego zachęcam do pierwotnego pomysłu: 1-wire.
    Przy powszechnym użyciu szybkiej, dwukierunkowej drogi radiowej (nazwijmy to
    1-air), sens wielożyłowych połączeń przewodowych utopił się jakieś 20 lat
    temu.
    Dobrym początkiem było BNC, ale upadło.
    --
    -- .

  • 9. Data: 2013-09-12 10:44:23
    Od: LeonKame <k...@l...com>

> [...]
    > 1-air), sens wielożyłowych połączeń przewodowych utopił się jakieś 20 lat

    O qrwa dobrze że moje routery tego nie wiedzą a i setki urzadzen
    pracujacych w fabrykach.

  • 10. Data: 2013-09-12 20:49:04
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    >Wygląda jakbyś zakładał, że po jednym drucie nie da się w dwie strony.
    >Wystarczy na wejściu dioda i elektrolit do zasilania urządzenia i coś
    >podglądającego napięcie przed diodą.

    Nie zakładam. W praktyce to właściwie to nie jest niezbędne - lokalny
    MCU przy czujniku zadba o wszystko i będzie wysyłał dane. No ale niby
    zawsze lepiej mieć możliwość komunikacji 2 kierunkowej.

> [...]
    > Jakakolwiek praca poza warunkami ~25stC/24/7/365 powoduje ich degradację.
    > I dlatego zachęcam do pierwotnego pomysłu: 1-wire.

    No więc lutowanie czegokolwiek odpada, bo instalator sam sobie skraca
    odpowiednio kabelek, a lutowanie (zwłaszcza w warunkach polowych).
    przekracza jego kompetencje o lata świetlne :)

    Zaciskanie RJ to jeszcze jako tako, ale też nie jestem pewien.

    Teraz kabelek jest 1 żyłowy, no i właśnie zaciskany w złączu z śrubką.
    Znaczy w 2 złączkach : GND + SYGNAŁ.
    Dlatego właśnie był pomysł pozostania przy 1 żyle, bo każda dodatkowa
    oznacza ryzyko złego podłączenia.
    Taki instalator potrafi nawet kabelek 1 żyłowy odwrotnie podłączyć, i
    się dziwić, że nie działa. Sprawdzone niestety w praktyce :)

    Wadą jest komplikacja, no i ten kabelek jest sporo droższy niż CAT5...