  • Data: 2010-01-22 19:06:14
    Temat: Re: Hugin - automatyczne wyznaczanie punktów
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Super. Dotarłem, świetnie napisane.
    > Nasuwają mi się kolejne pytania....
    > Obiektyw w moim aparacie to ekwiwalent 28mm i muszę pewnie zrobić
    > więcej fotek na całe 360*. Ale nasuwa mi się pytanie.... Czy nie
    > lepiej własnie robić zdjęcia na dłuższej ogniskowej?

    aby zrobic p .sferyczna 360 st tym obiektywem musisz wykonac dookola
    17 fotek w 3 poziomach czyli razem 54 zdjecia.

    robilem na tej ogniskowej i w komputerze zasadniczo trudnoscí nie
    wystepuja poza b dlugim czasem przeliczen - a ten zalezy od
    nastawionej rozdzielczosci panoramy.

    problemem bedzie jednak dosyc dokladne wykonanie tych 54 zdjec aby na
    siebie rownomiernie zachodzily - do tego bedziesz potrzebowal glowice
    panoramiczna z katomierzem - zdjecia co 20 st w 3 pozimach.
    Majac przyzwoita glowice samo fotografowanie tez nie bedzie stanowic
    wielkiego problemu technicznego , ale chciwl potrwa.
    Ja robilem w hdr czyli na jedna panoramke weszlo ok 150 zdjec.

    Wiadomo, że
    > potrzebne wtedy jest znacznie więcej zdjęć do pokrycia całej panoramy
    > (jeśli już nawet nie robimy zenitu ani podłogi), ale za to
    > odksztalcenie takich zdjęć jest mniejesze, bo stanowią mniej szy
    > wycinek walca/kuli? Dobrze kobinuję?

    programy do skladania panoram sferycznych ( plaskich tez )
    uwzgledniaja znieksztalcenia od obiektywu i je odpowiednio
    wyprowadzaja.
    dane na temat obiektywu wprowadzasz w programie wybierajac ob std lub
    rybie oko , albo tez podajac jego ogniskowa / kat widzenia.

    > Nie mam głowicy panoramicznej i czy np. mógłbym zrobić coś takiego jak
    > Ty XX YY, czyli tylko listewkę, którą cofam na statywie aparat do
    > tyłu, by oś obrotu przechodziła przez obiektyw i wtedy zrobić zdjęcia
    > aparatem ustawionym poziomo, ale np w 2 albo 3 rzędach (aparat trochę
    > obniżony, poziomo i podniesiony)? Czy to nie będzie nastręczało jakiś
    > wielkich komplikacji pezy skladaniu?

    jesli masz obiektyw ekw28 mm to sugerowalbym zacznij od pan 360 st
    plaskiej , bedzie brakowac nieba i podlogi ,ale i tak zobaczysz
    krajobraz dookola .jesli zlozysz prawidlowo , to zwieksz stopien
    trudnosci do 2 poziomow.

    przy plaskiej 360 st nie ma zasadniczo bezwzglednej potrzeby
    poslugiwania sie statywem , o ile motyw jest w odleglosci powyzej paru
    metrow - czyli np pejzaz mozna zrobic bez problemu z reki.
    staraj sie tylko utrzymywac aparat w poziomie i tak by brzego
    kolejenych zdjec zachodzily na siebie w ok 20 - 30 %

    > Czy jest jakaś wtyczka do Hugina robiąca mov lub flash, albo jakiś
    > osobny program, który zrobiłby z "wyplutej" z Hugina panoramy własnie
    > ww formaty? Oczywiście darmowe :-).- Zitierten Text ausblenden -

    do darmowych nie mam nerwow - wiec nie polece , cos konkretnego , ale
    wiem ze ludzie skladaja dosyc tanio.
    niestety musialem kupic.

    jesli pogooglasz to znajdziesz b duzo programow darmowych do skladania
    panoram.
    ale nie mialem czasu sie nimi zajac w ogole ( poza huginem , ktory
    dzialal zabawnie - czasem zlozyl kilka zdjec prawidlowo a jedno
    obrocil do gory nogami i wkleil ) .

    Ja stosuje rownolegle dwa programy
    ptgui i autopano pro.

    autopano jest dokladniejszy ale jest piekielnie wolny . na zlozenie
    panoramy o rozdz ok 50 mpx potrzebuje ok 20 - 30 minut. Ptgui zalatwia
    to w 5 minut. Ale Ptgui robi wiecej bledow z tym ze nie zawsze one
    wystepuja.
    90% panoram skladam ptgui , dopiero jesli sa widoczne bledy to
    powtarzam w autopano pro.