    From: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Honker Pick-Up - polska myśl techniczna
    Date: Thu, 8 Sep 2011 10:01:04 +0000 (UTC)

    On Wed, 07 Sep 2011 22:59:23 +0100, kamil <k...@s...com> wrote:

    > Przez kilkanaście lat Honkerów produkowano kilkaset sztuk rocznie. Dla

    Przez pierwsze dwadzieścia lat wyprodukowano 100000 Unimogów.
    Całe 5000 pojazdów rocznie, które były produkowane i sprzedawane
    w większym i bogatszym kraju.

    Być może właśnie takie jest zapotrzebowanie na ten pojazd, który
    nie jest towarem dla każdego. No chyba że powinni produkować
    tysiące aut na plac.

    > kogo i czego to wystarczy, paru spekulantów, którzy zarobią na
    > sprzedaniu spółki za rok komuś innemu?

    To sprzedadzą. Tylko czy do handlowania IP rzucaliby się na
    uruchamianie produkcji? To kosztowny zabieg.

    > Czechy jeszcze w 1992 roku nawet nie istniały jako kraj.

    A co to ma do rzeczy? Słowacy ich okupowali, czy co?

    > Tyle, że
    > zamiast przez ostatnich kilkanaście lat biadolić na ustroje, przemiany,
    > okupantów i izolację, pracowali.

    No i? Skoda jest częścią VAG-a, Tatra to Terex Corp plus DAF,
    Avia -- Ashok Leyland, Karosa -- Iveco. Praga zdechła, LIAZ
    zdechł. Jawa się jakoś trzyma i produkuje to, co zostało z
    poprzedniej epoki plus to, co się da poskładać z części
    kupowanych u poddostawców (np. Jawa 660 z silnikiem Minarelli).
    Ceska Zbrojovka motocykli już dawno nie produkuje, jest
    poddostawcą części dla przemysłu motoryzacyjnego.

    W Polsce mamy Bielsko, które jest częścią Fiata, gliwicką
    fabrykę Opla, w Poznaniu VW, Jelcz produkuje pojazdy wojskowe
    (zaraz powiesz, że kilkadziesiąt czy -set na rok i to się nie
    liczy), Stara przejął MAN i teraz produkuje w nim części do
    swoich ciężarówek, w Słupsku mamy Scanię, mamy też Solarisa.
    Romet struga chińskie pierdzikółki, ktoś tam branduje jakąś
    koreańszczyznę Junakiem (zresztą śmierć naszych motocykli możemy
    zawdzięczać tylko i wyłącznie sobie, i to jeszcze za czasów
    Gomułki, Gierka, a potem generała w ciemnych brylach).

    Ja tu zasadniczej różnicy nie widzę. W obydwu wypadkach rodzimy
    przemysł motoryzacyjny stał się częścią wielkich koncernów. I
    właściwie gdyby nie istniał, to te koncerny też by się pojawiły.

    r.