  • 11. Data: 2015-02-11 19:45:30
    Temat: Re: Higrometry, jak to jest z dokładnością?
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 11.02.2015 15:18, J.F. wrote:

    > Akurat chyba nie - po prostu wilgotnosc to ciezka rzecz do dokladnego
    > pomiaru - albo masz duzy, kosztowny i uciazliwymiernik, albo korzystasz
    > z uproszczonego, tani, ale mierzy byle jak. Tak jak konski wlos.

    A jak to się robi w elektrowniach parowych? Jednym z parametrów pary
    (jeśli nie jest przegrzana tylko nasycona, czyli np. taka jak na wylocie
    z turbiny) jest stopień jej zawilgocenia (nasycenia). Parametr dość
    ważny bo duża ilość skroplonej wody w ostatnich stopniach turbiny
    uszkadza łopatki.

    Jakub Rakus

  • 12. Data: 2015-02-11 20:12:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Rakus" napisał w wiadomości grup
    On 11.02.2015 15:18, J.F. wrote:

> [...]
    >wylocie z turbiny) jest stopień jej zawilgocenia (nasycenia).
    >Parametr dość ważny bo duża ilość skroplonej wody w ostatnich

    Ale to chyba cos innego - my tu o zawartosci pary w powietrzu, a tam
    jest sama para, bez powietrza.

    Wystarczy chyba tylko zapewnic wlasciwe parametry
    temperatura-cisnienie.

    Co moze byc trudne przy zmiennej mocy ... ale moze to kolejny czynnik
    z powodu ktorego maja kiepskie mozliwosci regulacji.

    J.

  • 13. Data: 2015-02-11 20:13:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości
    W dniu 2015-02-11 o 17:06, J.F. pisze:
    > Nie wiem czy nie za malo - temperatura mocno wplywa na wilgotnosc
    > wzgledna.
    > No chyba ze to jakis pokojowy i moze sie spodziewac 20-22 C...

    >Nie wiem jak pokojowe, ale te poważniejsze *zawsze* mają na pokładzie
    >termometr.

    Termometr to niemal obowiazkowo musza miec,
    ja tylko o tym czy kalibruje sie w jednej temperaturze, czy w kilku.
    IMO - trzeba w kilku.

    J.

  • 14. Data: 2015-02-12 23:30:55
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 11.02.2015 20:12, J.F. wrote:

    > Ale to chyba cos innego - my tu o zawartosci pary w powietrzu, a tam
    > jest sama para, bez powietrza.

    Też stąd moje pytanie :-P

    > Wystarczy chyba tylko zapewnic wlasciwe parametry temperatura-cisnienie.

    Rzecz w tym, że para nasycona przy stałej temperaturze i ciśnieniu
    zmienia objętość zależnie od stopnia nasycenia.

    > Co moze byc trudne przy zmiennej mocy ... ale moze to kolejny czynnik z
    > powodu ktorego maja kiepskie mozliwosci regulacji.

    Ale jakoś mierzą. I regulują. Tylko, że obiekt regulacji ma duuuuuuużą
    inercję.

    Jakub Rakus

  • 15. Data: 2015-02-13 07:51:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 12 Feb 2015 23:30:55 +0100, Jakub Rakus napisał(a):

    > Też stąd moje pytanie :-P

    > Rzecz w tym, że para nasycona przy stałej temperaturze i ciśnieniu
    > zmienia objętość zależnie od stopnia nasycenia.

    Jak cisnienie bedzie mniejsze od tego stalego (zaleznego od
    temperatury), to nie bedzie nasycona i turbina bedzie zadowolona.

    J.

  • 16. Data: 2015-02-14 11:00:14
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-02-11 o 19:45, Jakub Rakus pisze:

> [...]
    > wylocie z turbiny) jest stopień jej zawilgocenia (nasycenia). Parametr
    > dość ważny bo duża ilość skroplonej wody w ostatnich stopniach turbiny

    Ale nie mierzy się stopnia zawilgocenia pary przegrzanej. Wystarczy
    tylko pomiar temperatury i ciśnienia tej pary, a te realizuje się bardzo
    łatwo i reguluje niewiele trudniej.

  • 17. Data: 2015-02-14 12:01:52
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-02-10 o 19:33, Lisciasty pisze:
    > Mam jakiś "cywilny" higrometr z termometrem,
    > najtańszy nie był, kosztował około 50 zeta.
    > Pożyczyłem z roboty inną sztukę, niby kalibrowany
    > (ale patrzę w sklepach, że kosztuje też około 50 PLN).
    > Wskazania temperatury są takie same (do 0,1 st.),
    > natomiast wilgotność na jednym jest 42% a na drugim 49%.
    > Czy któryś z nich może być uznany za wiarygodny?

    Obydwa są wiarygodne, ale nie bierzesz pod uwagę, że każdy przyrząd
    mierzy z pewną klasą dokładności. Błąd pomiarowy w przypadku higrometrów
    domowych to zazwyczaj +/- 5%
    Przykładowo mierzona wartość rzeczywista 50% dla zakresu pomiarowego 0 -
    100% wilgotności, wskazywana wartość może się zawierać w zakresie od 45
    do 55%
    Jeżeli jeden przyrząd zaniża, a drugi zawyża to różnica wskazań obydwu
    przyrządów może wynieść nawet 10%

    > Czy te przetworniki tak już mają, że pokazują byle co,
    > czy da się kupić coś wiarygodnego?

    Można kupić coś wiarygodnego, ale trzeba się cofnąć w czasie dobrze
    przeszło 100 lat, kiedy to zostały wynalezione psychrometry.
    Psychrometr zbudowany jest z dwóch precyzyjnych termometrów, których
    charakterystyki są możliwie jak najbardziej identyczne. W tym celu
    termometry te fabrycznie się dobiera. Nie muszą być super dokładne
    jeżeli chodzi o pomiar temperatury, lecz muszą mieć całą charakterystykę
    jak najbardziej jednakową.
    Na jeden z tych termometrów naciągana jest koszulka bawełniana, którą
    przed wykonaniem pomiaru się zwilża.
    To jest tzw. termometr mokry. Drugi termometr, jest tzw. termometrem
    suchym. Powietrze, którego wilgotność chcemy zmierzyć musi teraz opływać
    obydwa termometry ze stałą i jednakową prędkością 2,5 m/s.
    Tu wykorzystane jest zjawisko fizyczne związane z ciepłem parowania,
    które polega na tym, że proces parowania pochłania określoną ilość
    energii, powodując ochłodzenie się mokrego czujnika. Intensywność
    parowania zależy zaś od wilgotności powietrza. Przy wilgotności 100%
    parowania nie ma, a więc nie ma różnicy w pomiarze temperatury obydwu
    czujników. Im wilgotność mniejsza tym większa będzie różnica temperatur
    pomiędzy czujnikiem suchym, a wilgotnym.

    Czasami można jeszcze kupić na portalach aukcyjnych psychrometry
    aspiracyjne Assmanna, które mierzą wilgotność powietrza z dokładnością
    lepszą niż +/- 1%. Niestety sposób posługiwania się takim przyrządem
    jest trochę kłopotliwy, a odczyt wartości wilgotności wymaga
    posługiwania się specjalnymi tabelami psychrometrycznymi.
    Są też w sprzedaży psychrometry cyfrowe, ale są to zazwyczaj przyrządy
    laboratoryjne i dość drogie.
    Jak ma ktoś trochę pojęcia o programowaniu mikrokontrolerów to może
    sobie samemu taki psychrometr zbudować niewielkim kosztem.
    Potrzbne do tego będą poza jakimkolwiek mikrokontrolerem i
    wyświetlaczem, dwa termometry np. DS18b20 czy LM35, których
    charakterystyki są zbliżone oraz mały wentylatorek, kawałek koszulki
    bawełnianej np. odciętej ze sznurówki, parę elementów dyskretnych, no i
    jeszcze będą potrzebne jakieś rurki. Wzory do obliczeń tablic
    psychrometrycznych można znaleźć w necie.

  • 18. Data: 2015-02-16 15:42:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Uzytkownik" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >jeżeli chodzi o pomiar temperatury, lecz muszą mieć całą
    >charakterystykę jak najbardziej jednakową.

    Przekladajac to na wspolczesna elektronike ... lepiej sobie
    skalibrowac dwa termistory czy inne czujniki, czy lepiej termopare
    (dwie ?), ktore mierza roznice temperatur, i nawet jak sa niezbyt
    dokladne, to roznice mierza dosc dobrze ... tylko trzeba te uV dobrze
    zmierzyc, a to nielatwe :-)

    J.

  • 19. Data: 2015-02-16 19:20:25
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 14 lutego 2015 12:01:52 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:

> [...]
    > jest trochę kłopotliwy, a odczyt wartości wilgotności wymaga
    > posługiwania się specjalnymi tabelami psychrometrycznymi.

    Znalazłem takiego klamota za 3 stówki, fajnie to wygląda,
    zastanawiam się czy nie kupić, bo to już powoli zabytek :]
    Tylko trudniejsze od zarobienia 3 stówek będzie wytłumaczenie
    żonie, że to bardzo potrzebny i profesjonalny sprzęt ;P

    L.

  • 20. Data: 2015-02-17 00:18:21
    Od: Dupek Żołędas <s...@g...com>

    Są układy scalone mające dobrą dokładność (Sensirion, Honeywell).
    Kosztują ok. 100 zł/szt.
    Przez dobra dokładność rozumiem +/- 1%, +/-2%.
    Oczywiście na 24 bitowym przetworniku można sobie tworzyć rozdzielczości
    dowolne, ale nie ma to żadnego sensu fizycznego.
    Również z powodu nagminnego braku zrozumienia metrologicznego sensu
    pomiarów.
    W pokoju o wymiarach np. 4*4*3m wilgotność (i temperatura) będzie się
    zmieniała w granicach +/- 20% i +/-5st.C w zależności od miejsca pomiaru.
    Pomiarami temperatury,wilgotności i innych wielkości fizycznych zajmuję
    się od blisko 30 lat i niejedną radosną twórczość już widziałem...