eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaHakowanie infrastruktury za pomocą wyrafinowanych narzędziRe: Hakowanie infrastruktury za pomocą wyrafinowanych narzędzi
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.aagy83.neoplus
    .adsl.tpnet.pl!not-for-mail
    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Hakowanie infrastruktury za pomocą wyrafinowanych narzędzi
    Date: Wed, 13 Dec 2023 15:31:47 +0100
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <1...@4...net>
    References: <ucgepp$1b6fh$1@dont-email.me> <uksbi4$a7d2$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <2...@a...localdomain>
    <ul051i$1t69b$3@dont-email.me> <ul08ji$mc7$3$Mirek@news.chmurka.net>
    <ul1fcl$2601d$1@dont-email.me> <ul1m1o$nqj$1$Mirek@news.chmurka.net>
    <ul1rat$27lbk$1@dont-email.me> <ul21f0$nqj$2$Mirek@news.chmurka.net>
    <ul23aq$28sfa$1@dont-email.me> <ul27ik$nqj$4$Mirek@news.chmurka.net>
    <ul290g$29otc$1@dont-email.me> <ul2rjj$go6$1$titanus@news.chmurka.net>
    <ul4l0a$2ne8r$2@dont-email.me> <ul6v5b$ndpv$2@news.icm.edu.pl>
    <ul7tps$3ahj3$2@dont-email.me> <ul9s8b$tpj5$6@news.icm.edu.pl>
    <ul9t6k$3moog$2@dont-email.me> <ulaesn$7pm$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <8...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    NNTP-Posting-Host: aagy83.neoplus.adsl.tpnet.pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
    posting-host="aagy83.neoplus.adsl.tpnet.pl:83.4.180.83";
    logging-data="8835"; mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
    Cancel-Lock: sha1:4yMN/2xsw3UJwWKWn5s7gO7TYKI=
    sha256:dCJQMFyn7AeY+2wTWJs6xLtm7wH50sMghNBNZtbH45w=
    sha1:1bBTz19sKi2FvNJJV7bHRxwi5Ws=
    sha256:2YgcWGRBPvW5y8iw0hv07BYbfCaknIY01Wx05dAQZ2A=
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:786124
    [ ukryj nagłówki ]

    On Wed, 13 Dec 2023 14:57:44 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Pan J.F napisał:
    >>>> W lotnictwie testuje się software, firmware i hardware technikami
    >>>> kosmicznie wręcz intensywnymi. Co się da, weryfikujemy formalnie.
    >>>> Co nie, weryfikujemy coverage, lintem, randmizacją, unittestami,
    >>>> testami. Ludzie szukaja dziury w całym i staja na głowie, aby to
    >>>> "całe" było jak najmniejsze aby jak najłatwiej było je ogarnąć.
    >>> Taaa a później przychodzi boening i wypuszcza gniota, dopiero 3
    >>> katastrofa powoduje uziemienie wszystkich z tej serii i poprawki
    >>> oprogramowania, więc widać ile te testy są warte.
    >>
    >> No ale tez zauwaz, ze setki czy tysiace latały bez problemów.
    >
    > Panowie tak na temat boeinga 737MAX? Przecież tego w ogole nie da
    > się rozpatrywać w kategoriach techniki programowania i "gniotów".
    > Skończyły się możliwości rozwoju modelu 737 na bazie stargo
    > (znakomitego) płatowca, większe silniki nie mieściły się pod
    > skrzydłami, trzeba było maszyne podwyższyć. A to oznacza inne
    > zachowanie w locie.

    O ile sie orientuje, to własnie nie dało sie maszyny podwyzszyc.
    Bo to oznacza dłuzsze golenie podwozia, wiec szerzej rozstawione ich
    zawiasy, zeby można było złożyc, wiec szerzej rozstawione silniki ...
    wszystko do przekonstruowania.
    Więc podniesli same silniki, ale zeby skrzydło nie przeszkadzało,
    to trzeba je było wysunąc troche do przodu, i stąd inne zachowanie.

    > Ktoś wpadł na pomysł, by elektronicznie
    > korygować sterowanie maszyną tak, by pilot nie zauważył, że leci
    > czymś innym. Wtedy można zaoszczędzic na szkoleniach. Nawet to

    I czy to zły pomysł? Niedopuszczalny?

    > nieźle wyszło, ja w każdym razie jestem pod warażeniam. Dopiero

    Własnie - wyszło dość dobrze.

    > w bardzo nietypowych warunkach się to sypało.

    i o ile jeden czujnik będzie uszkodzony.

    > Poprawki dotyczyły
    > tego, by nie kombinować, gdy się nie da i w razie czego odwołać
    > się do umiejętności człowieka. To oznacza, że pilot "musi umić
    > na maksie", więc efekt biznesowy jednak nie został osiągnięty.

    Może został, bo troche ich sprzedali. Teraz tylko krótkie szkolenie
    dodatkowe :-)
    Ale - czy to nie jest dobrze, ze wszystkimi 737 lata sie "tak samo"?
    Wczoraj pilot lecial maxem, dzis podstawili NG, nie musi sobie
    przypominac jak to tym podtypem lata, bo ciągnie sie wolant tak samo?

    Problemem pierwszym było jednak parę błedów w programie/koncepcyjnych.
    Najwyrazniej nikt nie sprawdził odpornosci na błędy - wiec problem
    drugi w testowaniu.
    Trzeci gdzies w FAA, która też tego nie sprawdziła.

    > ALe to jest inna kategoria softu niz PFD i inne diwajsy w kokpicie.
    > Testuje się, a i tak całkiem bezproblemowe toto nie jest. Gdyby kol.
    > Marudny to zobaczył, to by chyba zszedł na zawał. W każdym razie
    > jak coś nie sztymuje, można "zresetować cały samolot" w locie.
    > Wszystko gaśnie na kilka chwil, ale nikt się tym nie przejmuje.

    Zaraz zaraz - o jakim samolocie mowa?
    Tym sterowanym linkami moze i mozesz zresetowac, w airbusie to juz nie
    jestem taki pewny. A w 737max?

    Za to we wszyskich grozą poważne problemy nawigacyjne, jak widocznosci
    nie ma. Jeden taki z LOT zażyczył sobie resetu po starcie, to potem
    latał w chmurach jak pijany po całym niebie.
    Przyrządy, nawigacja, czujniki - to teraz wszystko skomputeryzowane.

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: