  • 11. Data: 2015-02-16 13:58:01
    Temat: Re: HDD padły sektory, brak dostępu do podkatalogów [cross]
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Olek" <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:54df153b$0$2189$65785112@news.neostrada.pl...

    > Po pierwsze primo - nic nie masz dziobać dopóki nie zrobisz obrazu tego
    > dysku. Każdą chwilę pracy tego dysku wykorzystaj na sczytanie go.
    > Z każdą minutą kręcenia talerzy może wzrastać procent uszkodzeń.
    > Dysk teraz pracuje jak silnik z piaskiem w środku, a ty chcesz mu jeszcze
    > wrzucać kolejne biegi.

    No, nie inaczej. Obraz dysku jak najszybciej, jak pisałem, może nie być
    czasu na podwójną robotę. Ważne też, choć może się wydawać hmm... jak to
    nazwać... niewłaściwe - możliwie (wiem, nie zawsze tak się da) do czasu
    zdjęcia obrazu NIE WYŁĄCZAĆ dysku (po restarcie może już nie wstać), ale też
    nic nie robić z nim. Wyłączyć wszelkie wygaszacze i oszczędzanie energii,
    aby dodatkowymi ruchami nie pogorszyć sprawy. Samo jałowe kręcenie powinno
    byc mało szkodliwe, nawet na mocno uszkodzonym dysku, choć nie musi być
    obojętne - jeśli np. zaciera się łożysko, to każda sekunda nawet biegu
    jałowego może spowodować, że na właściwe ruchy czasu już nie starczy...
    jeden dysk mi padł od próby ODCZYTU, a co tu mówić o zapisie... Przy
    sczytywaniu obrazu głowice chodzą krok po kroku, malutkimi skokami i
    najmniej wtedy roztrząsają okruchy nośnika, jeśli ten jest ukruszony.
    Wachlowanie po plikach to tak, jakby chłop widłami z gnojem machał na lewo i
    prawo, zawsze gdzieś dodatkowy kawałek skapnie.
    Dopiero po robocie przyjdzie czas na ocenę stanu dysku.

    --
    Biorę udział w projekcie SamKnows, jeśli masz szybkie łacze i chcesz
    dołączyć, kliknij obok... I participate in the SamKnows project, if you

    PS Bawię się teraz dyskiem, któremu padł SMART przy samej próbie jego
    odczytu. Badsektorów ma tyle, że ich wyłuskanie potrwa jeszcze ok.
    miesiąca... (!) Dlatego on jest tylko do zabawy, dorżnę go :)

  • 12. Data: 2015-02-16 21:46:57
    Od: jo44 <j...@T...PRECZ.o2.pl>

    W dniu 2015-02-16 o 13:58, ACMM-033 pisze:

    > No, nie inaczej. Obraz dysku jak najszybciej, jak pisałem, może nie być
    > czasu na podwójną robotę.

    Trochę jestem nie na bieżąco, ale parę lat temu miałem podobną
    sprawę z moim WD 500GB. Tyle że już z BIOSu otrzymałem
    komunikat by jak najszybciej kopiować dane bo dysk pada.
    Kupiłem nowy, przekopiowałem i mam spokój. Czyżby w nowszych
    dyskach i BIOSach taka funkcja nie była dostępna?

  • 13. Data: 2015-02-16 22:17:11
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "jo44" <j...@T...PRECZ.o2.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Kupiłem nowy, przekopiowałem i mam spokój. Czyżby w nowszych
    > dyskach i BIOSach taka funkcja nie była dostępna?

    Ja u siebie mam.
    Tylko, że nie zawsze ta funkcja bywa włączona. Bywa, że dysk raportuje "be"
    i ludkowie ją wyłączają, bo wstrzymuje start maszyny. W sumie nie dziwię
    się, bo to powinna być opcja, napyskować, ale nie zatrzymywać się, jeśli
    ktoś nie chce, na własne ryzyko.
    Dochodzi to tego sytuacja, że domyślne ustawienia BIOS mają tę funkcję jako
    wyłączoną, a nie każdy wie, co i gdzie włączyć. A na niejednej maszynie BIOS
    "resetowano" i startowej kontroli SMART po prostu nie ma. Należy też mieć na
    uwadze fakt, że nie zawsze nawet poważnie uszkodzony dysk jest raportowany
    jako BAD. A często dysk sprawny właśnie tak... Mam taki...
    Dlatego dobrze jest choć kropelkę orientować się w konkretnych parametrach,
    po odczytaniu SMART odpowiednim programem. I nie zawsze bardzo duża wartość
    parametru oznacza, że dysk dochodzi dni swoich... Kwestia sztuki
    interpretacji... Czasem więcej może powiedzieć "dyskorelacja" kilku
    parametrów...