    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Google Maps a Waze
    Date: Wed, 21 Aug 2019 11:17:49 +0200

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2019-08-21 o 09:49, Liwiusz pisze:

    >Da się policzyć dla kilku punktów (w praktyce - 5-7, może do 10).
    >Kiedyś

    rosnie gwaltownie, bo w trzeba wszystkie permutacje przeliczyc.

    >się tym zajmowałem, robiłem jakieś próby jeszcze na komputerach PC
    >XT, ale się praktycznie nie dawało.

    Jak to nie - kwestia ilosci punktow przeciez.
    Pamietam jakis program Microsoftu do nawigacji/planowania trasy na
    Windows
    (Autoroute ?), to jemu 10 punktow zajmowalo pol godziny.
    Procesory w urzadzeniach z WinCE chyba podobnej klasy jak wtedy w
    pecetach, a AM to robi wzglednie szybko.

    >Jeśli się włączy do tego metody heurystyczne (pisząc w dużym
    >uproszczeniu - odrzucając z góry drogi absurdalne na tzw. pierwszy
    >rzut oka) można mocno skrócić obliczenia.
    >W sumie to nie jestem pewien, czy z metod heurystycznych nie
    >korzystają wszystkie nawigacje (np. trudno sobie wyobrazić
    >przeliczanie wszystkich dróg w Polsce przy wyszukiwaniu drogi z A do
    >B - to absurdalne).

    Kiedys sie bawilem w wyszukiwanie najkrotszych drog w grafach i szlo
    to zadziwiajaco szybko ... ale grafy byly malutkie.
    Czasem mnie nachodzi zeby to zrobic na mapie Polski ... ale trzeba by
    najpierw dane rozpoznac, np OSM..

    Uwzglednienie miejskich ulic znacznie rozbudowuje graf ... i tu bym
    pomyslal zeby zastapic te miasta jakims uproszczonym schematem drog
    tranzytowych.
    Tylko jak mamy korki, to znow sie moze okazac, ze najszybciej to
    zjechac z obwodnicy i jakimis oplotkami ...

    >Problem komiwojażera można nawet liczyć nieco na piechotę korzystając
    >z programowania matematycznego, a najlepsze wyniki daje łącząc obie
    >te metody i wykorzystując komputery.

    Tylko ze w praktyce to musisz zaczac od policzenia tras miedzy
    wszystkimi punktami.
    I tu juz sie komputer przydaje.

    A potem dodatek praktyczny - korki sie tworza w roznych godzinach,
    zalozmy ze w miare systematycznie.
    Obliczyc najszybsza trase uwzgledniajac korki, ktore beda w
    spodziewanym czasie dojazdu do nich ...

    J.