    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Globalne ocieplenie
    Date: Wed, 26 Jun 2019 19:15:56 +0200
    From: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .06.2019 o 19:01 Shrek <...@w...pl> pisze:

    > Z ciekawości - może ty mi podasz kilka sprzężeń ujemnych. Bo wszyscy
    > mówią o dodatnych, a wtedy nie ma mowy o powrocie do śnieżki. Praktyka
    > pokazuje, że to się zdarzało, więc musi istnieć rówież ujemne. A
    > takiego... wygląda na to że nie znamy (Znaczy jedno podjeżewamy, ale
    > mocno słabe).

    Powrotu do "snieżki" może już nie być bo słońce grzeje mocnej:

    "Najbardziej prawdopodobną przyczyną zlodowaceń śnieżnej kuli jest zespół
    kilku współdziałających ze sobą czynników:

    mniejsza ilość (o ok. 10 procent) promieniowania słonecznego
    docierającego do Ziemi; miliard lat temu Słońce świeciło słabiej niż
    obecnie,
    pojawienie się tlenu w atmosferze; spowodował on rozpad metanu, który
    jest gazem cieplarnianym,
    usunięcie z atmosfery dużych ilości dwutlenku węgla; odpowiedzialne
    były za to procesy wietrzenia skał, które wymagają obecności CO2,
    przemieszczenie się kontynentów w rejony bliskie równikowi;
    przyspieszyło to wietrzenie skał, poza tym umożliwiło dalszą intensywną
    erozję już po początkowym ochłodzeniu.

    Do wymienionych czynników dołączył wkrótce jeszcze jeden - wysokie albedo
    śniegu i lodu. Powstające lodowce i lądolody odbijają więcej
    promieniowania słonecznego niż goła ziemia. Mniejsza ilość energii Słońca
    dodatkowo przyspiesza proces ochładzania. To dodatnie sprzężenie zwrotne
    doprowadzało do zlodowacenia, które obejmowało całą kulę ziemską."

    https://zywaplaneta.pl/teoria-snieznej-kuli-zlodowac
    enia/

    TG