    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <5eb4293e$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Geiger STS-5 i wzmacniacz operacyjny
    Date: Thu, 7 May 2020 19:24:22 +0200

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    On 07.05.2020 16:25, J.F. wrote:

    >Zwiększylem pojedmność kondensatora przy NE555 aż do 220 nF, co
    >wydłużyło czas trwania impulsów aż do 22 ms. Impulsy są wyraźnie
    >widoczne na oscyloskopie, ale timer ich nie zlicza. O dziwo przestały
    >być też widoczne impulsy generowane "ręcznie", chyba że zwieram STS-5
    >dostatecznie szybko, wtedy licznik to od czasu do czasu zauważy.

    Taaa ... software czy hardware :-)

    >W jaki sposób miałoby to zmieniać sytuację? Dlaczego chaotyczny ciąg
    >impulsów powoduje zliczenie, a jeden długi już nie?

    Normalnie bym powiedzial, ze moze zlicza co 10-ty impuls.
    Ale te teksty w pdf sa intrygujace.

    >Przy impulsach o długości 20ms ten warunek powinien być jednak
    >spełniany
    >dość często.

    Nie o to chodzi - impuls NIE moze sie zmienic w krytycznym czasie.
    Tylko nie wyjasniaja co sie dzieje, jesli sie jednak zmienia.
    Jak znam zycie, to jednak nic wielkiego sie nie dzieje .. choc kiedys
    sie pisalo, o metastability

    https://www.edn.com/revisiting-the-good-ol-setup-and
    -hold-violation/

    No i trudno przypuszczac, aby losowy impuls zawsze trafial w krytyczny
    czas.

    >Soft uruchomiony na tym układzie działa w chwili obecnej w
    >sten sposób, że co sekundę odczytywana jest ilość zliczonych impulsów
    >(oxFFFF -aktualna wartość licznika). Każdy taki odczyt trafia do
    >jednej
    >z komórek sześćdziesięcioelementowej tablicy. Na wyświetlaczu
    >prezentowana średnia wszystkich pomiarów z ostatniej minuty (czyli
    >ilość
    >CPM).

    Ale dorzuciles jakies miganie dioda przy zmianie licznika ?

    >To znaczy? Linia Enable po po prostu zegar systemowy. Jest ona
    >wykorzystywana jako sygnał sterujący magistrali systemów opartych na
    >MOS6502 i MC6800. Jest więc standardowo podpięta do układu. Poprzez
    >odpowiednią konfigurację można jej używać do taktowania timerów - tę
    >funkcję przetestowałem.

    >Powyższy cytat rozumiem tak, że konieczne są cztery cykle na linii
    >Enable do przeprocesowania jednego impulsu z zewnętrznego timera.
    >Faktycznie więc byłby problem ze zbyt krótkimi impulsami.

    Tez tak rozumiem, ale troche mnie to "synchronize" martwi.

    >Chyba nie chodzi przecież o to, że impulsy na wejściu powinny być
    >regularne albo wręcz synchronizowane z linią Enable? Przecież to
    >negowałoby cały sens zliczania impulsów z zewnętrznego wejścia...

    No wlasnie - przeciez nie mogli dla ukladu "Counter" wymyslac jakies
    ambitnej synchronizacji zewnetrznego zegara z ... no wlasnie - z czym
    ?
    A jednak - reczne impulsy zlicza.

    Wygenerowalby te impulsy programowo i sprawdzil co wtedy licznik
    liczy.

    Albo tym 555, ale w trybie generatora - zeby na pewno nie smiecil.

    J.