  • 21. Data: 2011-05-18 13:22:57
    Temat: Re: Gaz łupkowy
    Od: "Alex Sharon" <a...@s...ca>

    "Konrad Anikiel" wrote:

    >Zawsze są jakieś alternatywy, jak było trzeba to Hitler bez ropy
    >naftowej prawie wojnę wygrał na benzynie z węgla.

    Skad ta informacja, kolego?

    Do rozpoczecia wojny niemiecko -sowieckiej w czerwcu 1941 r. najwieksze
    zrodla ropy Niemiec pochodzily z natepujacych zrodel:

    USSR (Baku)
    USSR (Polskie Zaglebie Naftowe Drohobycz-Boryslaw)
    Rumunia
    USA (Standard Oil)
    Aruba (poprzez przez Hiszpanie)

    Na tej ropie Niemcy zdobyli zachodnia Eropie
    Po rozwinieciu wojny na wschodzie w 1941 Rumunia byla glownym
    dostarczycielem ropy dla hitlerowskiego sojusznika oraz polskie Zaglebie
    Naftowe zajete przez Niemcow (Beskiden-Ol-AG). Dodtskowe zrodla ropy
    pochodzily ze zrodel w okolicach Heide, Hannover, Baden oraz Wegier i
    Austrii.
    Produkcja syntetycznej ropy (3.3 mln ton ropy rocznie) produkowanych wg
    procesow Bergius oraz Fischer-Tropsch ruszyla dopiero na wieksza skale po
    zbomardowaniu rumunskich pol naftowych i rafinerii w 1944 r.

    A wiec Hitler nie wygral prawie wojny na syntetycznej benzynie

    >Historia Polski od Ignacego Łukasiewicza do Jana Kulczyka pokazuje że
    >w tym państwie sa ludzie którzy potrafią. Tylko że jakoś łatwo ich
    >zakrakać, albo wręcz udupić...
    >Konrad

    A coz takiego wlasciwie Ignacy Lukasiewicz pokazal, skoro pierwszy
    austriacki patent wystawiony na pierwsza destylacje ropy nie wykazuje jego
    nazwiska, a pierwsza lampe naftowa wykorzysta w szpitalu wykonal lwowski
    slusarz.

    Alec

  • 22. Data: 2011-05-18 15:01:03
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Alex Sharon" <a...@s...ca> napisał w wiadomości

> [...]
    > zbomardowaniu rumunskich pol naftowych i rafinerii w 1944 r.
    >
    > A wiec Hitler nie wygral prawie wojny na syntetycznej benzynie

    Hitler miał jeszcze ropę z Tunezji i Algierii, bo to były kolonie
    francuskie i włoskie. Donosił o tym polski wywiad w Algierze.

    A żarówka to połowa XIX wieku...

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 23. Data: 2011-05-18 16:42:06
    Od: Adam Moczulski <a...@p...neostrada.pl>

    W dniu 2011-05-18 15:06, Krzysztof Chajęcki pisze:

    > dobra - pozostaje mi przyznać, że Szwedzi nie potrafią i nie chcą
    > szanować przyrody w przeciwieństwie do naszego kraju słynnego choćby z
    > dzikich wysypisk w lasach.

    Tak, u nas się o takich sprawach mówi głośno.

    Adam

  • 24. Data: 2011-05-18 17:42:16
    Temat: Re: Biogaz [Re: Gaz łupkowy]
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Wed, 18 May 2011 00:40:14 +0200,
    Adam Moczulski <a...@p...neostrada.pl> wrote:

    > do ceny ofertowej dostawcy technologii często trzeba
    > doliczyć koszt budowy:

    > laguny

    A to co za diabeł?

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 25. Data: 2011-05-18 17:53:58
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Wed, 18 May 2011 14:50:13 +0200,

    > Natomiast biogazem można ogrzewać i tu już inwestycja zaczyna
    > zahaczać o opłacalność. Tylko wciąż skąd wytrzepać te miliony ?

    To jeszcze brakuje informacji o ,,zasilaniu'' tej instalacji na
    500 kW. Jeśli ,,surowiec'' produkuje parę tysięcy sztuk świń, to
    chlewnia(e) dla nich kosztowała .... no, dużo.

    Jeśli ktoś wytrzepał /dużo/ na chlewnie, to potencjalnie stać go
    na biogazownię. Tym bardziej, że oszczędza na kosztach utylizacji
    ścieków i ew. karach.

    Natomiast najprymitywniejsza instalacja biogazowa jest robiona z
    beczki po paliwach. Prądu raczej się z niej nie opłaca produkować
    ale do zasilania kuchenki gazowej do gotowania się nadaje.

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 26. Data: 2011-05-18 18:31:53
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Wed, 18 May 2011 18:42:06 +0200, Adam Moczulski
    <a...@p...neostrada.pl> wrote:

    > Tak, u nas się o takich sprawach mówi głośno.

    I na tym się kończy bardzo często.

    Podstawowe różnice pomiędzy skandynawią a nami to:

    * różnica w stosunku powierzchni na ludzika - północ ma zdecydowanie
    lepszą
    * u nas za to jest jeszcze dużo obszarów nietkniętych ,,gosopdarką
    planową'' a np. w południowej skandynawii często te lasy to są już
    nowe ,,przemysłowe'' nasadzenia.

    U nas jest tak dużo ludzi że bez drakońskich kar, wokół miast wszystko
    zostało by zadeptane i zaśmiecone, za to tam na południu też jest
    ,,zamordyzm'' za to na północy, np. potrzebujesz drzewka na opał, to
    bierzesz siekierę i odwiedzasz najbliższy las ;) W parkach to chyba
    nawet polować możesz, aczkolwiek limit jest taki, że na dany sezon i
    obszar dostaje licencje ograniczona ilość ludzi. Aaa i niezapomnianym
    widokiem była droga idąca doliną koło parku narodowego i gór Rondane,
    gdzie wszyscy z zapałem wypalali chaszcze na ogródkach - chmura dymu
    była nieziemska :)
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 27. Data: 2011-05-18 18:42:04
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On May 18, 2:22 pm, "Alex Sharon" <a...@s...ca> wrote:

> [...]
    > zbomardowaniu rumunskich pol naftowych i rafinerii w 1944 r.
    >
    > A wiec Hitler nie wygral prawie wojny na syntetycznej benzynie

    OK, racja. Ale produkowano na przemysłową skalę. Jako alternatywę.

    > A coz takiego wlasciwie Ignacy Lukasiewicz pokazal, skoro pierwszy
    > austriacki patent wystawiony na pierwsza destylacje ropy nie wykazuje jego
    > nazwiska

    To jest dowód że nic nie zrobił?

    > a pierwsza lampe naftowa wykorzysta w szpitalu wykonal lwowski
    > slusarz.

    Ja jestem konstruktorem, a mojego pomysłu wymienniki ciepła wykonane
    są przez jakieś bezimienne roboty. Też nic nie zrobiłem?

    Konrad

  • 28. Data: 2011-05-18 18:55:33
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Wed, 18 May 2011 07:22:57 -0600,
    Alex Sharon <a...@s...ca> wrote:

> [...]
    > nazwiska, a pierwsza lampe naftowa wykorzysta w szpitalu wykonal lwowski

    Zapewne pierwszą lampą naftową był kaganek napełniony ropą
    tryskającą z naturalnego źródła. Gdzieś tak w starożytności albo
    jeszcze wcześniej. Nie Łukasiewicz wpadł na ten pomysł.

    Natomiast (ZTCW) Łukasiewicz skonstruował _współczesną_ lampę
    naftową, taką jakiej (sporadycznie) używa się do dziś. Lampę,
    która ma *zakryty* płomień, więc można ją np. bezpiecznie wnieść
    do stodoły. Jest mało wrażliwa na podmuchy wiatru i przeciągi.
    Lampę, która ma odpowiednie otwory, gwarantujące odpowiedni
    dopływ powietrza. Wreszcie, regulowany wysuw knota, dzięki
    któremu można dostosować jasność świecenia.

    Jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach....

    Pozdrawiam jasno

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 29. Data: 2011-05-19 08:04:19
    Od: "Tomek" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Krukowski" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > widokiem była droga idąca doliną koło parku narodowego i gór Rondane,
    > gdzie wszyscy z zapałem wypalali chaszcze na ogródkach - chmura dymu

    Super dyskusja jak na wątek o gazie łupkowym :-)
    Tomek

  • 30. Data: 2011-05-22 07:02:30
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 19 May 2011 10:04:19 +0200, Tomek wrote:
    >Super dyskusja jak na wątek o gazie łupkowym :-)

    No bo Konrad od poczatku mial ekologie na mysli.

    J.