  • 1. Data: 2011-11-22 00:08:36
    Temat: GSM prepaid
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    Chciałbym skonfigurować łączność z pewnym urządzeniem przez sieć GSM i zastanawiam
    się nad wyborem
    operatora. Najbardziej odpowiadałaby mi opcja prepaid. Z tego co się orientuję to
    operatorzy blokują
    komunikację inicjowaną z zewnątrz. W abonamencie można płatnie włączyć dostęp
    "z zewnatrz" (np. Orange ma coś takiego jak VPN). Czy jest jakiś sposób aby uzyskać
    taką komunikację
    w opcji prepaid?

  • 2. Data: 2011-11-22 00:47:39
    Temat: Re: GSM prepaid
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2011-11-22 01:08, Elektrolot pisze:
> [...]
    > "z zewnatrz" (np. Orange ma coś takiego jak VPN). Czy jest jakiś sposób
    > aby uzyskać taką komunikację w opcji prepaid?

    To inicjuj komunikację z wewnątrz. Postaw sobie serwer VPN ze stałym IP
    (lub z dyndns) i wbijaj się na ten serwer klientem VPN siedzącym po
    stronie modemu. Wymaga to niestety aby te urządzenie GSM miało na
    pokładzie coś inteligentnego (np z linuksem), co potrafi być klientem
    VPN. Może to być nawet jakiś router za niewiele ponad 100pln lub
    oczekiwana od dawna Raspberry Pi :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 3. Data: 2011-11-22 02:55:18
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Elektrolot <e...@N...pl> napisał(a):
> [...]
    > dostęp "z zewnatrz" (np. Orange ma coś takiego jak VPN). Czy jest jakiś
    > sposób aby uzyskać taką komunikację w opcji prepaid?

    Tak, jak pisze Mario, to Twoje urządzenie może inicjować połączenie. I nie
    musi być to koniecznie VPN (chyba, że masz takie założenie, że ma być VPN).
    Można sobie np. założyć konto na serwerze Jabbera i przesyłać dowolne dane
    po XMPP między wieloma klientami.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 4. Data: 2011-11-22 10:26:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Elektrolot" napisał w wiadomości grup
    .pl...
> [...]
    >"z zewnatrz" (np. Orange ma coś takiego jak VPN). Czy jest jakiś
    >sposób aby uzyskać taką komunikację w opcji prepaid?

    Nie VPN tylko APN chyba. Inna umowa, inne pieniadze.

    Z VPN tez mozna, tylko twoje urzadzenie bedzie musialo byc odpowiednio
    oprogramowane i inicjowac kanal.

    J.

  • 5. Data: 2011-11-22 10:33:31
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 22.11.2011 11:26, J.F pisze:

    > Nie VPN tylko APN chyba. Inna umowa, inne pieniadze.

    OIDP to w orangutanie APN dla łączy z publicznym IP zaczyna się od VPN
    ;) (vpn.centertel.pl - głowy nie dam, bo miałem to jakieś 4 lata temu)

    Inna opcja do wyjścia zza NATa to tunel ssh.

  • 6. Data: 2011-11-22 11:36:05
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2011-11-22 01:47, Mario pisze:

> [...]
    Może to być
    > nawet jakiś router za niewiele ponad 100pln lub oczekiwana od dawna Raspberry Pi :)

    Dziękuję za sugestię. To mój pierwszy projekt z transmisją GSM wiec proszę o
    wyrozumiałość ;)
    Od strony urządzenia wyobrażam to sobie tak: SBC z Linuxem (uruchomiony klient VPN) +
    moduł
    UART/GSM. Czy w takiej konfiguracji będę się mógł komunikować ze swoim układem przez
    port szeregowy
    SBC?

  • 7. Data: 2011-11-22 12:46:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Elektrolot napisał:

    > Dziękuję za sugestię. To mój pierwszy projekt z transmisją GSM wiec
    > proszę o wyrozumiałość ;) Od strony urządzenia wyobrażam to sobie tak:
    > SBC z Linuxem (uruchomiony klient VPN) + moduł UART/GSM.

    Dobrych kilka lat temu zrobiłem system w oparciu o podobne założenia.
    Działa do dzisiaj bez zmian (a ja wciąż "mam roota" na najwyżej położonym
    komputerze w Polsce). Wnioski mam takie:

    1. Prywatny APN od operatora miałem, nawet niedrogo, ale działał kaprawo.
    Może coś się od tego czasu w komórkowym biznesie zmieniło, ale chyba nie
    warto się na to nastawiać -- korzyści wielkich nie widzę, a prepaidy
    przy takich założeniach a góry odpadają.

    2. VPN nie używałem, ale tunel SSH działa. Lepiej lub gorzej, ale działa.
    Do zdalnego zalogowania się, grzebania w systemie i robienia rzeczy
    wcześniej nie przewidzianych się nadaje. Roboczą transmisję lepiej robić
    inaczej.

    3. Samo połączenie ppp via GPRS może trwać bardzo długo (tygodniami), ale
    może również niespodziewanie przestać działać. Najwyraźniej z przyczyn
    leżących po stronie sieci. Nie że zostaje zerwane, tylko po prostu
    przestaje transmitować. Operatorzy się tym nie przejmują, bo wychodzą
    z założenia (słusznego), że po to to wszystko jest, by ludzie mieli
    internet w telefonie. Jak się coś zwiesi, to sami sobie poradzą. A tu
    trzeba połączenie nadzorować, robić próbne transmisje, jak coś nie działa,
    to resetować pppd.

    > Czy w takiej konfiguracji będę się mógł komunikować ze swoim układem
    > przez port szeregowy SBC?

    W jakim sensie "się komunikować"? Że będzie przezroczyste połączenie
    przez port szeregowy? Ja bym takich założeń nie robił. Zawsze trzeba
    się liczyć z tym, że nie wiadomo kiedy wystąpi krótsza lub dłuższa
    przerwa w transmisji. Poza tym po coś ten linux tam jest, między innymi
    po to, by nie trzeba było liczyć na prymitywną szeregową transmisję.
    Przekazywanie danych z zewnątrz do urządzenia najlepiej (najprościej
    i najpewniej) zrobić w ten sposób, że urządzenie cyklicznie odpytuje
    serwer w internecie, czy ma coś dla niego. Jak ma, to bierze. Czyli
    *w praktyce* jest tak, że komunikację inicjuje się z zewnątrz -- przez
    umieszczenie porcji danych na serwerze. To wszystko da się zrobić
    niezbyt długimi skryptami w Perlu (czy co tam kto lubi).

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2011-11-22 13:26:20
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2011-11-22 12:36, Elektrolot pisze:

> [...]
    > klient VPN) + moduł UART/GSM. Czy w takiej konfiguracji będę się mógł
    > komunikować ze swoim układem przez port szeregowy SBC?

    Zrozumiałem że na porcie szeregowym SBC masz podpięty modem GSM. W tym
    sensie możesz się komunikować ze swoim urządzeniem (SBC) przez port
    szeregowy. Ale ten port szeregowy służy w tym momencie do obsługi netu
    poprzez ppp. Jak dobije się do sieci GSM to możesz się połączyć z
    serwerem i od razu wysłać dane. Ale twoje urządzenie nie ma stałego IP.
    Jeśli potrzebujesz wbijać się do swojego urządzenia z zewnątrz po
    stałym IP to najlepszy jest VPN bo klient na SBC autoryzuje się kluczem
    na serwerze (mającym stały IP internetowy lub dyndns) i serwer nadaje mu
    się w sieci "lokalnej" stały numer. W ten sposób łatwiej wykorzystać SBC
    jako serwer z danymi pomiarowymi np przez HTTP. Ale może być tak, że SBC
    jest klientem podsyłającym dane i wtedy nie potrzebujesz w nim stałego
    IP. Wspomniane przez kogoś tunelowanie ssh też nie jest konieczne bo
    możesz wysyłać jawnym tekstem. Wszystko zależy od poziomu
    bezpieczeństwa jaki potrzebujesz. Przesyłanie danych przez SSH jest
    strasznie powolne. Jeśli to pójdzie przez UART to przy większych plikach
    będzie to odczuwalne. Lepiej dać modem USB jeśli SBC ma hosta USB. Aby
    wszystko poprawnie działało musisz dołożyć skrypty sprawdzające
    połączenie i resetujące modem jeśli się zawiesi.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 9. Data: 2011-11-22 19:37:57
    Od: Michał Smolnik <m...@f...pl>

    > Dobrych kilka lat temu zrobiłem system w oparciu o podobne założenia.
    > Działa do dzisiaj bez zmian (a ja wciąż "mam roota" na najwyżej położonym
    > komputerze w Polsce).

    Zdradzisz co to za szczyt?
    Kasprowy? SMOK?

    Pozdrawiam,
    Michał

  • 10. Data: 2011-11-22 22:36:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Smolnik napisał:

    > Zdradzisz co to za szczyt?
    > Kasprowy? SMOK?

    Kasprowy, ale nie SMOK. Smoki leżą ze dwa metry niżej.

    --
    Jarek