  • 71. Data: 2021-03-06 11:28:09
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 05.03.2021 o 17:24, J.F. pisze:
> [...]
    > dokladnie?
    > I o 26 stopni od poziomu ?
    >
    > To co sie dziwisz - rano sloneczko nisko nad horyzontem, a dach
    > "prawie poziomy".
    > W poludnie ... sloneczko nadal niezbyt wysoko, a dach pochylony w
    > nieodpowiednia strone.
    > Ciekawe, czy masz tam dzis kiedykolwiek choc 45 stopni.
    > Ciesz sie, ze choc te 5kW masz.
    >
    > Reklamowac ... niewlasciwy sposob montazu, ale co - mieli ci dach
    > przekladac?
    > Czy zwrocic uwage, ze dobrej pracy to nigdy nie bedzie ?
    >
    > Ale ... 5kW jest, a nawet 6 ... to i tak niezle

    Jednak gdy nie ma jakichś  poważnych błędów w instalacji to apogeum
    bliskie doskonałości powinno być widoczne.

    Na wschód, z parostopniowym odchyleniem na południe. Tak, dach ma
    26stopni spadu. Ale to czyste spekulacje, Najbardziej miarodajna byłaby
    odpowiedź na proste pytanie - o rzeczywistą sprawność instalacji
    fotowoltaicznej względem jej wartości zawartych na papierze, bez tej
    otoczki w stylu - "kupiłem Porsche 911 i jestem niezadowolony z
    osiągów", a oponent odpowiada że "jeździsz nieogolony i w niewłaściwym
    obuwiu".

    No nie wiem, właśnie zbliża się TEN czas a dzisiaj na liczniku jak na
    razie tylko 4.9KW.. żadnej chmurki na niebie.

  • 72. Data: 2021-03-06 11:29:31
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 05.03.2021 o 15:11, Mario pisze:

    > No to w zimie gdy słońce jest dość nisko to masz dość kiepskie
    > warunki. W dodatku o godzinie 11 to słonce świeci na panele dość
    > skośnie z boku.
    > Ja mam panele skierowane na południe. Sąsiadka ma dzielone - część na
    > wschodniej, część na zachodniej połaci. I ona uzyskuje prawie dwa razy
    > mniej energii niż ja mimo ze ma prawie 10 kW a ja mam 8,6 kW.

    Tak, to by było wytłumaczenie. I latem powinno być trochę lepiej, -
    słońce dłużej w optymalnej pozycji.

    Można wiedzieć ile teraz dziennie uzyskujesz z swojej instalacji
    dziennie przy słonecznym dniu? Ja wczoraj (lekkie zachmurzenie) miałem
    lekko ponad 20KWh

  • 73. Data: 2021-03-06 11:30:28
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 05.03.2021 o 15:05, Mario pisze:

    > Ale pod jakim kątem masz  dach? Azymut i nachylenie.

    Wschód z lekkim wskazaniem na południe i 26stponi nachylenia.

  • 74. Data: 2021-03-06 11:33:02
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 05.03.2021 o 12:51, heby pisze:

    > Może. To jest właśnie równoważenie. Dalej bedzie liczył osobno pobór i
    > osobno produkcje. Ale w środku zamiast 3 osobnych faz będzie
    > analizował sumę oddaną i sumę pobraną.
    >
    > Liczniki powinny miec funkcję która jes przestawia w tryb sumowania
    > faz. Ale czy jest załaczona - nie wiem. I przypuszczam że nie,
    > przynajmniej w sporej częsci liczników dwukierunkowych. To nie na rękę
    > dystrybucji, a suweren tępy, i tak nie bedzie wiedział o co chodzi,
    > wiec ujdzie im płazem.

    A może wiesz jak się nazywa ta funkcja, czy jej symbol? Monter mówił że
    jest to aktualnie najnowocześniejszy licznik, ma nawet LTE że stan można
    sprawdzać w telefonie, a także energetyka już nie musi nachodzić
    fizycznie aby spisywać jego stan. Tak że trochę dziwne by było że
    licznik ma funkcję sumowania a byłaby niewykorzystywana. Fakt że on
    liczy pobrany i oddany prąd nie musi znaczyć że gdzieś tam w opcjach
    wyniku sumowania.

    > Aby doliczyć te 20% daniny.

    To zakrawa na jawne oszustwo. Umowa stanowi jasno "20% tylko od nadwyżek
    które są magazynowane w sieci", a po kiego grzyba ten "pobór" skoro w
    instalacji jest dosyć swojego prądu.. Coś tu nie gra, i to może wcale
    nie za sprawą systemu, złodziejskiego systemu.

    > Jeśli zrobisz to bez pewności że masz rację, może to się skończyć
    > kiepsko.
    >
    > Ja potrzebuje dodatkowy licznik nie tylko dlatego, chciałbym wiedzieć
    > też ile konsumuje prądu w bezczynności. Niby wiem, ale też sie nie
    > zgadza i przypuszczam że zasilacze w idle nie sumują się artymetycznie
    > z powodu odkształceń prądu.

    Jasne, przecie nie pójdę do nich ze spluwą w ręku..? Sporo mądrzejszy
    będę po otrzymaniu pierwszego rachunku za prąd, bo jak na razie to tylko
    takie trochę błądzenie we mgle.

    Swego czasu miałem problem z licznikiem, wydawało się że coś nie tak z
    naliczaniem,. Oczywiście zlekceważyłem i sytuacja trwała parę lat, do
    czasu aż nastąpiła awaria licznika i został wymieniony na nowy,. Wyobraź
    sobie że zużycie prądu jak ręka odjął spadło o 1/3.. Tak że jak są
    jakieś wątpliwości to reklamować jak najszybciej.

  • 75. Data: 2021-03-06 11:34:56
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 05.03.2021 o 15:30, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > jednej fazy jest równoważony Twoją dostawą na pozostałych fazach.
    >
    > Normalnie bym myślał, że licznik liczy 6kW-3kW, ale z wypowiedzi w
    > wątku wynika, że to zależy od ustawień i może naliczać, że
    > dostarczyłeś 4kW w dwu fazach i jednocześnie pobrałeś 1kW w trzeciej.
    > To jest dla mnie nowa informacja, ale jeśli licznik faktycznie może
    > liczyć tak albo tak to naprostować się tego później nie da. Skąd
    > miałaby pochodzić wiedza, że naliczone kWh będące skutkiem tego 1kW
    > nie miały miejsca w środku nocy, kiedy nie dostarczałeś energii,
    > czyli, że to było równoważone na innych fazach.

    Absolutnie się na tym nie znam. Wszystko co napisałem to spostrzeżenia i
    odwoływanie się do logiki.

    No, niezupełnie jest naliczany tylko wtedy gdy produkcja jest za mała,
    niewielki  pobór jest naliczany przez cały czas., to tak nawiasem.

    Gdyby to sam licznik miał sumować to chyba gdzieś powinien być widoczny
    wynik tego bilansowania? W liczniku nie ma także nic o fazach, pobór i
    oddawanie prądu są widziane całościowo, bez rozdziału na fazy.

    Częściową (albo całą) odpowiedź uzyskamy gdy przyjdzie pierwszy
    prosumencki rachunek.

  • 76. Data: 2021-03-06 11:45:25
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 05.03.2021 o 12:53, Adam Górski pisze:

> [...]
    > 1.2PLN dziennie. Czyli już po 2916 dniach zwróci się inwestycja (
    > około 8 lat).
    >
    > Czy liczby które sobie przyjąłem są realne ? Wątpię. Może na pustyni
    > miałoby to sens. U nas za małe nasłonecznienie.
    >
    > Zatem sam sobie odpowiedz. Raczej dobrze to na tym wyszedł sprzedawca.
    >
    > Odpowiadając na drugie pytanie - panele 285W mają z dużym
    > prawdopodobieństwem taką samą efektywność jak 450W. Czyli około 20%.
    >
    > PS.
    >
    > Dodaj jeszcze efekt starzenia się paneli. Kolejny wykres z katalogu.

    Jednym słowem +- wsio ryba.. Choć gdyby wierzyć na słowo konsultantowi
    to kupujac te 450W zrobiłem świetny interes, bo nowatorstwo itd. Tak
    osobiście to myślę że jedyne co zyskałem to pewność że to nie jakiś złom
    sprowadzony z Niemiec i u nas reanimowany. Bo aby rzecz traktować jako
    złom to swoje musiała przejść, tymczasem podobno takie parametry dla
    paneli to absolutna nowość na rynku.

  • 77. Data: 2021-03-06 11:54:47
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/03/2021 11:28, trybun wrote:
    > No nie wiem, właśnie zbliża się TEN czas a dzisiaj na liczniku jak na
    > razie tylko 4.9KW.. żadnej chmurki na niebie.

    Do 11:28 moje 9.86kWp, na południe, wyprodukowało 25kWh. By wyjątkowo
    słonecznie i w szczycie było 10kW.

  • 78. Data: 2021-03-06 12:03:38
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/03/2021 11:33, trybun wrote:
    > A może wiesz jak się nazywa ta funkcja, czy jej symbol?

    Równoważenie międzyfazowe.

    O ile mnie pamięc nie myli, funkcja może być właczona lub nie, w
    zależności od ustawodawstwa w danym kraju. U nas, z uwagi na typ kraju,
    mogło ale nie musiało. Czy dalej tak jest, nie wiem prawdę mówiąc.

    https://www.gramwzielone.pl/trendy/34440/rzad-w-konc
    u-pomoze-prosumentom-ws-bilansowania-miedzyfazowego

    > Monter mówił że
    > jest to aktualnie najnowocześniejszy licznik, ma nawet LTE że stan można
    > sprawdzać w telefonie, a także energetyka już nie musi nachodzić
    > fizycznie aby spisywać jego stan.

    Zgadza się, na stronie e-licznik Taurona mam z dokładnością do godziny,
    odczyty za rok wstecz z mozliwoscią pobrania cvs (swoją drogą popsutego,
    programiści z łapanki). Mój ma taki bajer i mam dostęp do odczytów.

    > Tak że trochę dziwne by było że
    > licznik ma funkcję sumowania a byłaby niewykorzystywana.

    Nie dziwne. Włączenie jest nie na rękę dystrybucji. Na takich detalach
    można oskubać prosumenta.

    > To zakrawa na jawne oszustwo. Umowa stanowi jasno "20% tylko od nadwyżek
    > które są magazynowane w sieci", a po kiego grzyba ten "pobór" skoro w
    > instalacji jest dosyć swojego prądu..

    Prawo piszą prawnicy. To zazwyczaj ignoranci techniczni, a często zwykli
    kretyni w garniturach.

    Nie musza pojmować problemów sumowania mocy w instalacji 3-f.

    Napisali jak umieli. A że można to interpretować na kilka sposobów...

    > sobie że zużycie prądu jak ręka odjął spadło o 1/3.. Tak że jak są
    > jakieś wątpliwości to reklamować jak najszybciej.

    W tym chorym kraju nie da się łatwo udowodnić że licznik jest popsuty bo
    lab który to sprawdza jest zwyczajowo sterowany z firmy która licznik
    montuje. Nie, abym stwierdzał że jest korupcja, ale jednak taka
    konstrukcja aż sie o nią prosi.

  • 79. Data: 2021-03-06 12:03:42
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 06.03.2021 o 11:54, heby pisze:

    > Do 11:28 moje 9.86kWp, na południe, wyprodukowało 25kWh. By wyjątkowo
    > słonecznie i w szczycie było 10kW.

    12:00 - moc 4.4KWh, 17.5 KWh wyprodukowane. Niebo bezchmurne. Dzisiejsza
    maksymalna moc to 4.9KW.

  • 80. Data: 2021-03-06 12:07:52
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/03/2021 12:03, trybun wrote:
    > 12:00 - moc 4.4KWh, 17.5 KWh wyprodukowane. Niebo bezchmurne. Dzisiejsza
    > maksymalna moc to 4.9KW.

    12:00 - 28kWh, przy czym u mnie już chmury.

    IMHO zgadza się z proporcją 10/7.2 z uwzględnieniem kiepskiego kierunku.
    Nie masz co narzekać, działa raczej poprawnie.