  • 81. Data: 2021-03-06 12:31:33
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello trybun,

    Saturday, March 6, 2021, 11:24:48 AM, you wrote:

    > Co za fizyka, co za bzdety, umowa jest jasna. Do złodzieja który ukradł
    > Ci portfel z kieszeni też podchodzisz po bankowych akredytywach?  Bo ja
    > jak płacę extra za 7.2KW a dostaje 5 (jakie zresztą 5, pełnia słońca a
    > mi właśnie pokazuje że jest tylko 4.7KWh) to jawna qrwica mnie bierze.
    > Co do meritum problemu to muszę Ci przyznać rację - nie mam optymalnych
    > warunków aby oczekiwać około 100%owych uzysków mocy, ale ten fakt nijak
    > się ma do tego co piszesz..

    > Czyżby, to jak sobie wyobrażasz pułap poniżej którego reklamacja byłaby
    > zasadna? tak tylko pytam..

    Nie mam pojęcia, czy jesteś trollem, który się bawi, czy idiotą, który
    nie potrafi zrozumieć. Swoje napisałem, nie mam zamiaru
    uczestniczyć w tej zabawie

    *PLONK!*

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 82. Data: 2021-03-06 12:33:11
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 06.03.2021 o 12:07, heby pisze:

    > 12:00 - 28kWh, przy czym u mnie już chmury.
    >
    > IMHO zgadza się z proporcją 10/7.2 z uwzględnieniem kiepskiego
    > kierunku. Nie masz co narzekać, działa raczej poprawnie.

    Czyli dla Ciebie i teraz 60KWh to żadne wyzwanie.. Nie bardzo wierzyłem
    czytając to w necie. A u mnie jeszcze ze dwie godziny i na dachu cień i
    do zachodu słońca będzie tylko dudłanie rzędu 400W. Nadzieja że latem
    będzie lepiej, bo z takimi uzyskami nawet nie ma co marzyć o
    przechodzeniu (choć piec już zakupiony) na elektryczne ogrzewanie.

  • 83. Data: 2021-03-06 12:40:20
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > Nie mam pojęcia, czy jesteś trollem, który się bawi, czy idiotą, który
    > nie potrafi zrozumieć. Swoje napisałem, nie mam zamiaru
    > uczestniczyć w tej zabawie
    >
    > *PLONK!*

    Słusznie, i tak Twoje uwagi niewiele wniosily do dyskusji. A troll czy
    idiota to taki ktoś kto lubuje się w ględzeniu o d.. maryni a nie w
    temacie., Czyli nie trzeba go wskazywać.

  • 84. Data: 2021-03-06 12:47:41
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/03/2021 12:33, trybun wrote:
    > Czyli dla Ciebie i teraz 60KWh to żadne wyzwanie..

    Obecnie, w sensie daty, gdyby nie drzewo, prawdopodobnie mam 50kWh
    uzysku dziennego w idealnych warunkach.

    Latem - 70kWh - i to głównie z powodu tego że panele są za gorące i
    widać że nie sięgają max w wysokich temperaturach.

    Tak naprawdę najwiekszym problemem i tak jest pogoda. Dni naprawd
    słonecznych u nas niewiele. Zimą praktycznie wcale.

    Szacuję, że w zeszłym roku nabiłbym koło 9.5MWh rocznie. Szacuje, bo
    elektrownia nie miała 10kWp od początku.

  • 85. Data: 2021-03-06 13:16:16
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 06.03.2021 o 12:03, heby pisze:

    > Równoważenie międzyfazowe.
    >
    > O ile mnie pamięc nie myli, funkcja może być właczona lub nie, w
    > zależności od ustawodawstwa w danym kraju. U nas, z uwagi na typ
    > kraju, mogło ale nie musiało. Czy dalej tak jest, nie wiem prawdę mówiąc.
    >
    > https://www.gramwzielone.pl/trendy/34440/rzad-w-konc
    u-pomoze-prosumentom-ws-bilansowania-miedzyfazowego

    W dyskusji pod artykułem jeden z uczestników powołuje się na ustawę o
    obowiązku ZE do rozliczeń międzyfazowych. Problem dotyczy tylko tych co
    maja mieszane instalacje, czyli licznik jednofazowy a trójfazowy
    falownik i odwrotnie. Pytanie tylko - ile w tym prawdy...

    > Zgadza się, na stronie e-licznik Taurona mam z dokładnością do
    > godziny, odczyty za rok wstecz z mozliwoscią pobrania cvs (swoją drogą
    > popsutego, programiści z łapanki). Mój ma taki bajer i mam dostęp do
    > odczytów.

    Ja teoretycznie też mam, jednak niestety - jestem klientem Energi, a oni
    jeszcze nie dorośli aby napisać dobrze działający program na telefon..
    Za dedykowaną aplikację  "Mój licznik" ktoś powinien pość siedzieć.

    > Nie dziwne. Włączenie jest nie na rękę dystrybucji. Na takich detalach
    > można oskubać prosumenta.

    No cóż..

    > Prawo piszą prawnicy. To zazwyczaj ignoranci techniczni, a często
    > zwykli kretyni w garniturach.
    >
    > Nie musza pojmować problemów sumowania mocy w instalacji 3-f.
    >
    > Napisali jak umieli. A że można to interpretować na kilka sposobów...

    Z reguły tak jest,. Ot choćby w wypadku zakładów ubezpieczeniowych - z
    urzędu zaniżają w wycenach szkód a nam pozostaje droga sądowa, jakimi
    wertepami najeżona, nie muszę chyba pisać.. Najgorsze w tym to że
    państwo tych ich praktyk nigdy nie traktuje jako prób wyłudzania i
    oszustw, tak że nic im za to nie grozi i mogą to uprawiać bezkarnie.

    Tu, w tej sprawie mam nadzieję że jest inaczej, po prostu jest o tym za
    cicho jak na kaliber tej sprawy..

    > W tym chorym kraju nie da się łatwo udowodnić że licznik jest popsuty
    > bo lab który to sprawdza jest zwyczajowo sterowany z firmy która
    > licznik montuje. Nie, abym stwierdzał że jest korupcja, ale jednak
    > taka konstrukcja aż sie o nią prosi.

    Jasne, jak chcą kogoś oszukać to raczej na pewno im się to uda. Jednak
    czasem to sam z siebie licznik przekłamuje na niekorzyść klienta.

  • 86. Data: 2021-03-06 13:29:49
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 06.03.2021 o 12:47, heby pisze:

> [...]
    >
    > Szacuję, że w zeszłym roku nabiłbym koło 9.5MWh rocznie. Szacuje, bo
    > elektrownia nie miała 10kWp od początku.

    Wszystko wskazuje że 30KWh dla mnie to raczej absolutna granica, i to z
    modłami o pogodę?

  • 87. Data: 2021-03-06 14:42:43
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 06.03.2021 o 11:29, trybun pisze:

    > Tak, to by było wytłumaczenie. I latem powinno być trochę lepiej, -
    > słońce dłużej w optymalnej pozycji.
    >
    > Można wiedzieć ile teraz dziennie uzyskujesz z swojej instalacji
    > dziennie przy słonecznym dniu? Ja wczoraj (lekkie zachmurzenie) miałem
    > lekko ponad 20KWh

    Wczoraj miałem słabo - 19,7 kWh, bo było często przerywane
    zachmurzeniem. Dzisiaj do 14.30 mam 29,8 kWh a 03.03 miałem 32 kWh. U
    mnie jest problem, że w lecie o godz 14 cień rzuca wysoka sosna, która w
    lecie gdy słońce jest znacznie wyżej nie ma istotnego wpływy na
    produkcję energii. Tak więc o 14,30 mam istry spadek mocy. Może jak ją
    zetnę to jeszcze trochę zyskam.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 88. Data: 2021-03-06 14:57:40
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-03-06 o 12:40, trybun pisze:

    > Słusznie, i tak Twoje uwagi niewiele wniosily do dyskusji. A troll czy
    > idiota to taki ktoś kto lubuje się w ględzeniu o d.. maryni a nie w
    > temacie., Czyli nie trzeba go wskazywać.

    Przecież już ileś razy miałeś pisane o cos ?. Czyli wiesz, ale olewasz i
    uparcie i w koło piszesz to samo = trollowanie.

    Ja szacuję (na oko - ustawiając sobie na biurku dwa długopisy), że koło
    11-ej kąt między kierunkiem 'na słońce' a kierunkiem na który 'patrzą'
    panele na dachu o spadku 26° skierowanym na wschód wynosi około 45°.
    Z tego mi wychodzi cos ? = 0.71. Czyli maksymalnie powinieneś dostać
    około 7.2 * 0.71 = 5.11 kW.

    Nie wierzę, że takich szacunków nie wykonałeś przed podjęciem decyzji o
    instalacji paneli. Czyli przyszedłeś tutaj ponarzekać udając, że nie
    wiesz, że 2x2=4.
    P.G.

  • 89. Data: 2021-03-06 15:32:24
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajno??
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    trybun <M...@j...cb> wrote:

    > Jednak gdy nie ma jakich?? powa?nych b??d?w w instalacji to apogeum
    > bliskie doskona?o?ci powinno by? widoczne.
    >
    > Na wsch?d, z parostopniowym odchyleniem na po?udnie. Tak, dach ma
    > 26stopni spadu. Ale to czyste spekulacje,

    Proste obliczenie: twoja szerokosc geograficzna to ok. 52.
    Gdyby dach byl na poludnie (optymalnie) to w czasie rownonocy
    mialbys 52-26 = 26 odchylki od prostopadlosci. cos(26)=0.898
    7.2*cos(26) = 6.471. Jestesmy przed rownonoca, dach jest na
    wchod czyli odchylka od optimium jest znacznie wieksza. Jak
    nie chcesz spekulacji to sobie policz dokladniej (np. odchylke
    o 11), to szkolne rachunki.

    --
    Waldek Hebisch

  • 90. Data: 2021-03-06 17:37:27
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 06.03.2021 o 14:42, Mario pisze:

> [...]
    > lecie gdy słońce jest znacznie wyżej nie ma istotnego wpływy na
    > produkcję energii. Tak więc o 14,30 mam istry spadek mocy. Może jak ją

    Ciekawe, że w lecie uzyskiwałem maksymalną produkcję energii dziennie 55
    kWh, a moc chwilową AC do 7,7 kW. Dziś uzyskałem produkcję 35,8 kWh, a
    moc chwilowa AC o 12:47 osiągnęła 8,5 kW. Pewnie dzięki niskiej
    temperaturze. Nachylenie dachu chyba 35 stopni. Prawie idealnie na południe.

    --
    pozdrawiam
    MD