  • 221. Data: 2021-03-13 13:23:11
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 10.03.2021 o 21:49, Pilocik pisze:

    > a dlaczego nie?
    > Pompa w najgorszym momencie ma COP=1, pełne grzanie z grzałek, przy
    > wyższych temperaturach i COP>1 to już tylko same korzyści natomiast
    > piec elektryczny ma zawsze COP=1
    >
    > Nie ukrywam, też kiedyś myślałem o takim rozwiązaniu lecz obecne ceny
    > pomp skutecznie mnie od pieca odwiodły
    >
    > Panele dziś przyjechały, za kilka dni montaż i PV wzrośnie do 9,6kWp
    > pompa już zamówiona, montaż po sezonie grzewczym aże wybrałem
    > monobloka i nie mam dwóch lewych rąk to powinienem się zamknąć <20kPLN
    > no ale to już temat na inny wątek

    No bo to abstrakcja dawać gwarancję na takie rzeczy..  Sam będziesz
    zakładał panele i montował pompę?

  • 222. Data: 2021-03-13 13:32:54
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajno??
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2021 o 13:20 trybun <M...@j...cb> pisze:

    > Nie bardzo pamiętam tamtą wiadomość, w odpowiedzi było że
    > ktoś/ktokolwiek miał piec w kompilacji z panelami i się na tym
    > przejechał?
    >
    > Ty też pewnie swoje przeżyłeś a więc powinieneś wiedzieć że łatwo komuś
    > polecać coś 10 razy droższego, bo się ma wrażenie że to lepszy wybór.
    > Nie żaden audytor zadecydował o piecu a zdrowy rozsądek, z tym że chęć
    > wyrzucenia kopciucha nie może skutkować jego zamianą na jakieś kolejne
    > skomplikowane urządzenie, na czele.

    Ja Ci to pisałem.
    Podawałem koszty mojej PC, pisałem Ci jak się do tego zabrać. Kocioł
    elektryczny też mam - kospel 24kW. Dwa lata temu jak pojechałem na narty
    odpaliłem tego elektryka. Za dwa tygodnie wyszło ponad 1000 zł, jakieś 4x
    więcej niż przy obecnej PC :-)
    Za sezon wrócimy do wątku to już będziesz bardziej doświadczony :-)

    TG

  • 223. Data: 2021-03-13 13:36:29
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2021 o 13:20 trybun <M...@j...cb> pisze:

    > O te "wyceny" mi właśnie chodzi, z "urzędu" są zaniżane i nikt nie
    > widzi w tym nic złego. A przecie to w prawie dla obywatela nazywa się
    > oszustwem czy wyłudzaniem, a jeżeli chodzi o firmy to jak widać jest to
    > w oczach tego prawa legalne.

    Ano takie życie. Na wszystko trzeba uważać. Ja świata nie zmienię - ale
    stosuj się do tego co napisałem powyżej i będziesz miał jedno zmartwienie
    mniej.

    TG

  • 224. Data: 2021-03-13 13:39:33
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 12.03.2021 12:54, heby wrote:
    > Dokładnie tak jest u mnie. Rozpędza się z wirowaniem i zakłada że za
    > minutę skończy. Ale pranie się nie ułożyło bo to ołowiany fartuch. No to
    > jeszcze raz. I jeszcze. Po kilkunatu próbach "odwirowuje" z mniejszą
    > prędkoscią i minuta, po 5 minutach, się kończy.

    Jak się pranie nie układa to w Samsungu minuty do końca potrafią urosnąć
    np. z 7 na 13.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 225. Data: 2021-03-13 14:28:16
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/03/2021 10:59, Marek wrote:
    > A jakiej funkcjonalności oczekujesz przy integracji pralki z AD?

    Powidomienia o końcu prania.

    Zdalnego rozpoczynania prania (i tutaj np. na informacje że fotowltaika
    działa i można odpalać pralkę, zmywarkę itd itp).

    > BTW, Adam twierdzi że ta cała AD/ID to lipa:
    > https://youtu.be/vP7VrLfczOw?t=52m40s

    Bo mówi o suwerenie.

    1) U mnie to nie lipa, przydaje się.
    2) Ja jestem opiekunem
    3) Jak się popsuje, to jest tak zrobione że dalej będzie działać w
    trybie ręcznym.
    4) Nikomu nie radzę montować czegokolwiek z tych klimatów jeśli widzę że
    to idiota, tumanista czy prawnik. Im wystarczy appka na telefonie.

  • 226. Data: 2021-03-13 14:29:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/03/2021 11:01, Marek wrote:
    > Ale nie mów, że proces układania prania w porównaniu do predom bio to
    > nie postęp....

    Nie mówię.

  • 227. Data: 2021-03-13 15:08:03
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 13 Mar 2021 14:28:16 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Powidomienia o końcu prania.

    To akurat proste, bierzesz sygnał z zamka drzwi czy jak to tam u was
    mówi z klapy.

    > Zdalnego rozpoczynania prania (i tutaj np. na informacje że
    > fotowltaika
    > działa i można odpalać pralkę, zmywarkę itd itp).

    A czy faktycznie takie kombinowanie daje wymierne rezultaty np.
    pracuje wtedy bgdu nie przeszkadza (pralka potrafi) a z oszczędności
    można pojechać na Bahamy...?

    --
    Marek

  • 228. Data: 2021-03-13 15:48:22
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/03/2021 15:08, Marek wrote:
    > To akurat proste, bierzesz sygnał z zamka drzwi czy jak to tam u was
    > mówi z klapy.

    Ale to druciarstwo. Skoro juz produkują jakies inteligentne pralki, to
    czy naprawdę przekracza ich możliwoci intelektualne dodać klienta mqtt?

    > A czy faktycznie takie kombinowanie daje wymierne rezultaty np. pracuje
    > wtedy bgdu nie przeszkadza (pralka potrafi) a z oszczędności można
    > pojechać na Bahamy...?

    Nie, ale to jest oszczędnosc za *darmo*. Stosowny hardware już jest w
    pralkę/zmywarkę wbudowany, tylko zastosowanie idiotyczne, najczęsciej
    tego typu sprzęt stawia hotspota do które podpina się telefon z
    gównianym kawałkiem opogramowania naklepanego po godzinach przez
    hindusów. Jak by zamiast tego podpiął się do mojej sieci wif i
    zarejestrował w serwerze mqtt miałbym *naprawdę* z tego pożytek.
    Niestety suweren tępy i na producencie nie wymusi. I tak muszę
    dodrutować wifi na esp8266 do pralki która już ma wifi.

    Choć, o czym mało kto wie, taka Roomba robi dokładnie to: podpina się
    pod moje wifi domowe i mogę nią sterować. Ale to chyba wyniak z faktu że
    w kierpownictwie tej firmy były osoby z wizją, nie popędzane przez
    księgowych.

  • 229. Data: 2021-03-13 16:46:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 13 Mar 2021 15:48:22 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale to druciarstwo. Skoro juz produkują jakies inteligentne pralki,
    > czy naprawdę przekracza ich możliwoci intelektualne dodać klienta
    > mqtt?

    Nie umieją? Jak dla mnie może być nawet dostęp przez www/get/post,
    cokolwiek. Zamiast zderzenia się z brakiem ustandaryzowanego
    interefeju we/wy jestem w stanie zaakceptować nawet druciarstwo. Ja
    się dostosuję, byle był jakikolwiek interfejs. Generalnie
    "inteligencja" urządzeń IMHO idzie w kierunku hermetycznych
    rozwiązań wymagających dedykowanych "apek" i chmur. Skończy się
    osobną apką do pralki, do suszarki, do PV, do dzwonka, bramy, rolet,
    oświetlenia, grzania.
    Nie mam mam nic przeciwko dedykowanej apce dla tumianisty ale miło by
    było gdyby producent
    dodawał: "o a tu na porcie 443 masz użytkowniku interfejs, gdzie
    możesz sobie wszystko zrobić samemu to co robi apka".

    O tym (tj. oczywistych brakach) była dyskusja w wątku o braku
    podtrzymania rtc w piekarniku. Nie będzie bo nie i już. Producent nie
    jest od robienia dobrze klientowi tylko sobie (nie żebym się z z tym
    zgadzał ale tak po prostu jest).

> [...]
    > hindusów. Jak by zamiast tego podpiął się do mojej sieci wif i
    > zarejestrował w serwerze mqtt miałbym *naprawdę* z tego pożytek.

    Prawda.

    > Choć, o czym mało kto wie, taka Roomba robi dokładnie to: podpina
    > się

    A jest to funkcjonalne? Ostatnio jak sprawdzałem nie było to zbyt
    funkcjonalne dla mnie, tj. brak możliwości odczytania statusów z
    robota np. w jakim pokoju aktualnie jest by mu zapalić światło (i7
    nie umie po ciemku sprzątać), tego mi brakuje.

    --
    Marek

  • 230. Data: 2021-03-13 17:56:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-03-13 o 13:15, trybun pisze:

    > Teoretycy powołują się na mało znaczące drobnostki
    > jakby to właśnie one miały decydować o wydajności instalacji
    > fotowoltaicznej. Te drobnostki to np niezbyt optymalnie położone
    > panele,. A to daje zaledwie kilka procent mniej pd takich położonych
    > poprawnie.

    Nie wiem na jakiej podstawie przyjąłeś, że to są mało znaczace drobnostki.
    Nie chce mi się liczyć dokładnie. Z jakichś innych wypowiedzi wynikało,
    że ktoś chyba korzysta z jakiegoś kalkulatora więc pewnie jest to do
    znalezienia i wtedy masz dokładnie dla wszystkich godzin i pór roku itp.

    Ale dla uproszczenia wezmę Twój dach skierowany na wschód i Słońce na
    południu - czyli godzina 12. Pisałeś, że max osiągasz koło 11. Licząc
    12-ą upraszczam obliczenia, ale trochę zaniżam wynik.
    Weźmy wektor o długości 1 postawiony prostopadle do dachu skierowanego
    dokładnie na wschód i nachylonego pod kątem 26°.
    Jego składowa H będzie cos 26° = 0,899.
    Załóżmy szerokość geograficzną 52° i wektor o długości 1 nakierowany na
    Słońce w samo południe (jesteśmy w okolicy równonocy). Jego składowa H
    będzie cos 52° = 0,616.
    Przyjmując pozostałe ortogonalne kierunki jako wschód i południe każdy z
    tych wektorów ma po jednej składowej równej 0 więc przy ich iloczynie
    skalarnym wyzerują się składowe poza H czyli iloczyn wyjdzie
    0,616*0,899=0,55.
    O 11-ej wyjdzie trochę więcej, ale to ile brakuje tu do 1-ki to
    zdecydowanie nie są drobnostki.

    Porównujesz to do optymalnego montażu. Gdyby ktoś miał dach skierowany
    dokładnie na południe i nachylony 52° to dla wektora dachu miałby
    składowe H=0,616 i S=0,788 (sin 52°) i dla wektora na Słońce takie same.
    Iloczyn skalarny wyjdzie 0,616? + 0,788? = 1, co jest oczywiste (jedynka
    trygonometryczna).

    Nie znam się na nachyleniach dachów. Przyjmijmy, że ktoś ma dach
    nachylony jak Twój ale skierowany na południe. Dla jego dachu dostaniemy
    H=0,899 (jak u Ciebie) i S=0,438. Wtedy iloczyn z wektorem na Słońce
    wyjdzie:
    0,899*0,616 + 0,438*0,788=0,899.

    Czyli u Ciebie jest 0,55/0,899 = 0,61 względem tamtej idealnej sytuacji
    dla dachu skierowanego na południe ale nachylonego jak Twój.
    O 11-ej jest nieco lepiej, ale to cały czas znacznie poniżej 1-ki. A
    wydajność paneli raczej nie jest podawana dla idealnej instalacji na
    nieidealnie nachylonym dachu, tylko dla absolutnie idealnego ustawienia
    na Słońce. Tak przynajmniej sądzę.

    Tyle razy już miałeś mówione że tracisz dużo na ustawieniu a Ty ciągle
    swoje. Mam podejrzenie graniczące z pewnością, że napisałem się na
    darmo, bo Ty i tak nie wierzysz w matematykę i za jakiś czas znów
    napiszesz o drobnostkach wynikających z niezbyt idealnego ustawienia.
    P.G.