  • Data: 2021-04-29 18:22:09
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > A jakie według Ciebie dane mają mieć?
    > Takie badania laboratoryjne trwały zapewne sporo czasu i odpowiednio
    > kosztowały.
    > Chcesz płacić za ich powtórzenie dla konkretnej Twojej sytuacji aby do
    > umowy można było wpisać konkretnie jakie są parametry (na przestrzeni
    > roku) tak zainstalowanych paneli.

    Nie wiem jak teraz, ale jeszcze kilka lat temu każdy szanujący się
    producent robił indywidualny pomiar laboratoryjny *każdego* panela i
    wpisywał uzyskaną wartość Wp do metryczki. Z bardzo dużą dokładnością.
    Pomiar nie zajmuje wiele czasu, jakieś 0,001 s, bo używa się do tego
    kalibrowanej ksenonowej lampu błyskowej. Ja zresztą zlecałem takie
    pomiary w certyfilowanym laboratorium, nawet byłem przy nich. Wyszło
    dokładnie tyle, co w labie producenta.

    > Chcesz mieć takie dane. Zapytaj firmy, która kładła instalację. Jak im
    > powiesz, że dopłacisz ze 20x tyle ile kosztowała instalacja to pewnie
    > znajdą laboratorium, które przeprowadzi na Twoim dachu odpowiednie
    > pomiary i za rok będziesz mógł mieć wpisaną do umowy inną liczbę.

    Nikt poważny takiej liczby nie wpisze. Pomiary 'in situ' nie mają żadnego
    sensu. Dysponuję danymi z pomiarów insolacji w kilku punktach za orkes
    kilkunastu lat -- to nie jest powtarzalne.

    --
    Jarek