  • 291. Data: 2020-12-17 13:56:39
    Temat: Re: Fotowoltaika-opłacalność
    Od: Kris <k...@g...com>

    środa, 16 grudnia 2020 o 17:43:00 UTC+1 J.F. napisał(a):

    > Zadzwon, zapros, zobacz co zaproponuja - roznica wydaje sie niewielka

    A no niewielka;), jakieś 30% za mało ich panele mi naprodukują w stosunku do tego co
    potrzebuje
    Jak widać przez 10lat taka oferta("rata za panele równa dotychczasowym rachunkom za
    prąd) nie ma szans sie spiąć.

  • 292. Data: 2020-12-17 14:35:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...

    >A no niewielka;), jakieś 30% za mało ich panele mi naprodukują w
    >stosunku do tego co potrzebuje
    >Jak widać przez 10lat taka oferta("rata za panele równa
    >dotychczasowym rachunkom za prąd) nie ma szans sie spiąć.

    Ale to jest tylko Twoj szacunek.

    Moze maja dobra oferte na panele i zainstaluja Ci 4kWp, moze maja
    dobra oferte kredytu/leasingu i starczy na 4.5kWp ... a moze sie
    dowiesz, ze 200zl to na 2kWp starcza, "ale to Panu wystarczy, czasem
    tylko trzeba bedzie doplacic" :-)

    A wlasnie rzad zapowiedzial, ze doplat do pradu nie bedzie :-)
    Mialy byc, po niedawnej podwyzce, ale sie zawirowalo, i beda, ale dla
    najbiedniejszych i nie wiadomo kiedy ...
    to jak to z ta podwyżką - byla, bedzie, jest, ale musze poczekac na
    nowa fakture i rozlicza wstecznie ?

    https://www.money.pl/gospodarka/powszechne-rekompens
    aty-za-prad-mozliwe-ze-wiekszosc-ich-nie-zobaczy-658
    6412661967616a.html

    J.

  • 293. Data: 2020-12-18 10:49:06
    Od: Kris <k...@g...com>

    czwartek, 17 grudnia 2020 o 14:35:17 UTC+1 J.F. napisał(a):

    > Ale to jest tylko Twoj szacunek.

    Dane stałe-+ jeśli zrobiłem błąd to mnie Liściasty czy kto inny niech naprostuje
    1kWp na godowo na dzisiaj to min 5500zł
    1 kWp rocznie wyprodukuje 1000kWh
    Rata z a fv ma być równa dotychczasowym płatnością za energie
    Oprocentowanie kredytów na FV dzisiaj proponują 4%stałe na max 10 lat
    Leasing podobnie
    Jak ktoś kupuje za gotówkę to tez można to w obliczeniach uwzględnić
    Podstawiaj teraz dowolne zapotrzebowanie i sprawdź czy to się zepnie w okresie 10lat

  • 294. Data: 2020-12-18 16:33:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...

    >Dane stałe-+ jeśli zrobiłem błąd to mnie Liściasty czy kto inny niech
    >naprostuje
    >1kWp na godowo na dzisiaj to min 5500zł

    Zadzwon, spytaj sie, umow - a nie "wedle moich obliczen".

    J.

  • 295. Data: 2020-12-19 13:19:43
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 15.12.2020 o 21:27, Janusz pisze:

    > Pewnie, Ja regularnie odpisuję wszystkie liczniki aby wiedzieć jakie
    > mam zużycie mediów, więc mając pewne rozeznanie Ci powiem że rocznie
    > zużywam około 3500kwh
    > więc te PV co Ci zaproponował to ledwo na styk, a gdzie grzanie?

    Czyli tu nie ma wątpliwości, biorąc pod uwagę ogrzewanie instalacja musi
    być wydajniejsza. Sprawdziłem ostatnie rachunki za prąd, są co prawda
    trochę mniejsze niż Twoje, ale aż strach pomyśleć gdy dodać do tego
    ogrzewanie..  Plus niezbyt dogodne położenie dachu, wychodzi na to że
    sprawę należałoby zacząć rozpatrywać od jakichś 8-9kw.

    > Ale skąd, PV masz na dachu, w domu to przy głównej skrzynce dodatkowa
    > z osprzętem do PV + falownik. PC powietrzna to monoblok, stoi na
    > zewnątrz domu, z instalacji podłącza się izolowane rurki + zawory
    > odcinające i kabel zasilania, to wszystko.
    > No chyba że robisz PC gruntową to wtedy zryty ogródek na rury + PC w
    > garażu czy piwnicy.
    >
    >  Przypominam że o ile to możliwe to
    > No i wykorzystasz, PC wpinasz w miejsce pieca.

    Na środę zamówiłem  konsultanta innej firmy, teraz już mniej więcej wiem
    na czym stoję tak że będę wiedział o co pytać i co jest najbardziej
    istotne.  Dzięki za naświetlenie tematu.

  • 296. Data: 2020-12-19 13:21:24
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 15.12.2020 o 20:13, J.F. pisze:
    > Użytkownik "trybun"  napisał w wiadomości grup

    > Cos w tym jest ... ale moze dla nich  cene wyznacza norweski, albo
    > licza na pare % prowizji od zaopatrzenia innych krajow, czy szacuja,
    > ze za duzo gazoportow by potrzebowali.
    >
    > Poza tym moze byc zwyczajnie - oni dobra cene dostali, a Kaczynski nie.
    >
    > Kiedys oplata za transfer gazu przez Polske byla podana w
    > rozporzadzeniu, i jesli dobrze policzylem, to mi wychodzilo, ze ten
    > baltycki bedzie zwyczajnie oplacalny ekonomicznie.
    > Zamiast placic Polsce, zaplaci sie jakiemus bankowi :-)
    >
    > Plus oczywiscie wszelakie korzysci polityczne i militarne.

    Może oprzyjmy zdanie na tym najbardziej prawdopodobnym scenariuszu -
    ruski gaz jest najtańszy i Niemcom właśnie od nich opłaca się go
    importować.

    Czy już nikt nie pamięta że to polska powiedziała kacapowi NIET dla jego
    propozycji poprowadzenia którejś tam z kolei nowej nitki swojej rury
    przez nasz kraj? Na co nasi władcy liczyli to wiedza tylko oni -
    osobiście myślę że na to że Putin że będzie na kolanach błagał o zgodę..
    bo sprawa USA jeszcze wtedy nie dotyczyła, w tym czasie przeżywali
    ekscytacje swoimi łupkami, a Gazprom nie był żadnym konkurentem.

    > Zauwaz, ze to z ciepla woda latem.

    Wielka zagadka jest tylko to dlaczego niektórzy mówią o "tanim gazowym
    ogrzewaniu domu", przypuszczam że nigdy nie korzystali z ogrzewania domu
    np węglem.

    tualnosci/8881,Nowe-nizsze-ceny-gazu-dla-odbiorcow-w
    -gospodarstwach-domowych.html

    > To nie byl jeden tankowiec, i nie tylko jankeski.
    > Chyba regularnie cos tam przyplywa.
    >
    > A poza tym taki staly kontrakt moze miec cudowny wplyw, gdy mozna
    > oswiadczyc staremu dostawcy "wezmiemy ... albo nie" ...

    Niestety, widać kontrakty na dostawy gazu są podpisywane na dłuższe
    okresy czasu i warunkowane różnymi klauzulami. Tak więc to nie taka
    prosta sprawa z tym "weźmiemy albo nie"..  I dlaczego my Polacy nie
    wiemy ile płacimy za gaz Rosji czy USA a wszyscy wiedza ile za to paliwo
    płaci np Białoruś?

    > Musialbys go podpytac o ceny - mnie sie wydaje ze ten LPG z najmowanej
    > butli, to wyjatkowo drogi jest.
    >
    > Na zachodzie grzali olejem opalowym.
    >
    > J.

    No właśnie - jedno co wiem to tylko to że gaz to żadna alternatywa dla
    węgla przy ogrzewania domu,  gdy się nie jest milionerem.

  • 297. Data: 2020-12-19 13:22:44
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 15.12.2020 o 20:14, Lisciasty pisze:
    > A będzie już ze 3 lata. Wcześniej miałem mniejszą moc to się nie spinało,
    > ale to było do przewidzenia bo po prostu nie było kasy żeby od razu założyć
    > tyle ile się chce.

    A ta modernizacja na czym polegała, dołożyłeś tylko paneli czy potrzebna
    była kompletna wymiana?

    > Jeżeli masz 100m2 do ogrzania i spalasz 3 tony węgla i sporo (ile?) drewna
    > to ten dom nie jest ocieplony :] Albo masz fatalny kocioł. Albo i to i to.
    > Metodą wysysania z brudnego palucha ustaliłem, że potrzebujesz jakieś 16000 kWh
    > rocznie do ogrzania chałupy. Co oznacza jakieś 1500 m3 gazu (czyli około 3,5 tys.
    zł)
    > albo 4,8 tys. zł jakbyś grzał prądem w samej taniej taryfie, lub ewentualnie
    > około 2 tys. grzejąc pompą ciepła w dowolnej taryfie.
    > Tylko to są gdybania, bez danych odnośnie izolacji i kotła niewiele więcej da się
    powiedzieć.

    > L.

    Trudno powiedzieć, ale drewno to akurat mam za darmo.  No fakt, jest to
    piec starego typu, nie jak te nowoczesne podajnikowy a zasypowy. Jednak
    zdaje się że na tym parametrze i tak bym wiele nie ugrał, co najwyżej
    jakieś pół tony spalonego węgla mniej.. Bród i smrodzenie pozostaje. No
    nic, może po wizycie kolejnego konsultanta od fotowoltaiki będę mądrzejszy,.

  • 298. Data: 2020-12-19 13:23:35
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 15.12.2020 o 19:58, J.F. pisze:
> [...]
    > I falowniki beda musialy ograniczyc moc, i w pelnym sloncu 10kW ogniw
    > wysle tylko 5kW.
    >
    > A zima trzeba bedzie doplacic do rachunku, bo latem za malo wyszlo.
    >
    > P.S. Ciekawy telefon mialem - firma zrobi instalacje w formie
    > leasingu. Placil bede miesiecznie tyle, co wczesniej za prad.
    > Po 10 latach instalacja bedzie moja.
    >
    > Falownik 20 lat wytrzyma ?
    >
    > IMO - to nie gwarantuje, ze za prad nie bede placil, ale przy dobrym
    > doborze ... moze nie.
    > A z tego co chwala - rata ustalona z gory, prad moze podrozec, rata nie.

    Podobno wytrzyma. Radzę za to uważać na te telefoniczne oferty. Hieny
    energetyczne zrobiły w bambuko miejscowego staruszka że aż chciał się
    wieszać.  Aż dziw że w tym kraju jest dopuszczalne podpisywanie umów
    przez telefon.

  • 299. Data: 2020-12-19 14:26:44
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    sobota, 19 grudnia 2020 o 13:22:45 UTC+1 trybun napisał(a):
    > A ta modernizacja na czym polegała, dołożyłeś tylko paneli czy potrzebna
    > była kompletna wymiana?

    Dokładka instalacji razem z falownikiem. Falowników możesz mieć w domu
    dowolną ilość ;)

> [...]
    > nic, może po wizycie kolejnego konsultanta od fotowoltaiki będę mądrzejszy,.

    Konsultant od fotowoltaiki nic Ci nie pomoże, bo 90% to sprzedawczyki po krótkim
    przeszkoleniu, nie ogarniający niczego poza absolutnymi podstawami, a na pewno
    nic nie powiedzą na temat ogrzewania czy zapotrzebowania domu na energię ;P
    Potrzebujesz kogoś kto w tym siedzi, robi obliczenia OZC lub generalnie jest hobbystą
    kumatym w izolacji i ogrzewnictwie.

    L.

  • 300. Data: 2020-12-20 22:39:14
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-12-19 o 13:19, trybun pisze:

> [...]
    > być wydajniejsza. Sprawdziłem ostatnie rachunki za prąd, są co prawda
    > trochę mniejsze niż Twoje, ale aż strach pomyśleć gdy dodać do tego
    Nie zapominaj żę musisz dodać do tego 20% za przechowanie, bo o ile
    latem możesz na bieżąco 'zjadać' to co wyprodukujesz to zimą masz
    energię tylko z 'magazynu' czyli 20% mniej niz tam wyeksportowałeś. Do
    tego dodaje się 20% na spadek sprawności paneli.

    >Plus niezbyt dogodne położenie dachu, wychodzi na to że
    > sprawę należałoby zacząć rozpatrywać od jakichś 8-9kw.
    To tutaj musisz walczyć o każdy wat, jak jest miejsce to dać więcej
    paneli, a jak jest ryzyko zacieniania to dać optymalizatory.

    > Na środę zamówiłem  konsultanta innej firmy, teraz już mniej więcej wiem
    > na czym stoję tak że będę wiedział o co pytać i co jest najbardziej
    > istotne.  Dzięki za naświetlenie tematu.
    To potem napisz co Ci zaproponował to ocenimy jego propozycję :)

    --
    Janusz