  • 101. Data: 2020-12-04 14:05:54
    Temat: Re: Fotowoltaika-opłacalność
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 4 Dec 2020 13:18:15 +0100, Mario napisał(a):

    > Ale co jak rano będziesz chciał pojechać a
    > akumulator pusty, bo żona miała duzo prania?

    A jak przyjdzie burza i słupy zwali a ty nie masz świeczki i zapałek?
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 102. Data: 2020-12-04 14:18:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mario,

    > Porównywalny. Dodatkowe panele na 15 kw z falownikiem i montażem to
    > będzie z 60 kpln. Pompa z wymiennikami gruntowymi też wyjdzie coś kolo
    > tego. W dodatku najlepiej mieć podłogówkę, bo najkorzystniej gdy strona
    > ciepła ma około 30 C.
    > Można oczywiście kupić klimę pracującą w obie strony - to będzie góra
    > kilkanaście tysięcy zł, ale to trochę bieda rozwiązanie, a poza tym nie
    > da się pozyskać środków z programu czyste powietrze.

    Można kupić pompę powietrze-woda - są tanie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 103. Data: 2020-12-04 14:32:55
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > A co do podatku od słońca, to brzmi dosyć absurdalnie :)

    Podatek od deszczu też brzmiał abstrakcyjnie dopóki nie zaczęli o nim
    często mówić.
    P.G.

  • 104. Data: 2020-12-04 14:36:48
    Od: Kris <k...@g...com>

    piątek, 4 grudnia 2020 o 13:07:10 UTC+1 Mario napisał(a):
    > Dodatkowe panele na 15 kw z falownikiem i montażem to
    > będzie z 60 kpln.

    Gdzie masz 15kwp za 60tys?
    15kwp to na dzisiaj min 80tys na gotowo

  • 105. Data: 2020-12-04 14:38:44
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/12/2020 14:05, Andrzej W. wrote:
> [...]
    /SPRSUN-DC-Inverter-Heat-Pump-Monoblock.pdf
    > Ja jakoś w te -20C nie wierzę dla jednostki zewnętrznej w tym chińczyku.

    To raczej nie jest kwestia wiary, to dośc poważna firma która stara się
    zawojować rynek w europie. Buduje markę, może oszukuje, ale nie do tego
    stopnia.

    > W mieście (znaczy się nie wieje i ciepło) mi się raz zdarzyło, że mi się
    > jednostka zewnętrzna wyłączyła

    Albowiem dlaczego? Przekroczyła ciśnienia? Jesli tak, to gówniany
    sterownik. Można dyskutować czy pompa taka ma sens w -20 czy +50 ale
    wyłączyć się sama? Podejrzane. Powinna, rzężąc ostatkiem sił, produkować
    co tam ma do produkcji, z COP==1.

    > I sobie teraz wyobraź, przyszłą wreszcie zima, mieszkasz na jakimś
    > wygwizdowie i Ci się klima wyłącza na całą noc przy -10C. :D
    > Bez zapasowego ogrzewania to ja bym się w klimę nie pchał.

    Pompe ciepła nie kupuje się jako jedyne źrodło. Ludzie maja kominki. W
    sytuacji awarii bądź problemów ze sterowaniem, masz zawsze jakieś
    zapasowe coś.

    Możesz nie mieć, oczywiscie. No ale trudno, ewolucja odrzuca głupsze
    jednostki.

    Znam kolesia któremu padł piec gazowy. Koparka urwała magistralę czy
    jakiś podobny wypadek losowy, nie pamietam. 2tyg trwała naprawa, góry,
    zimno, wszyscy mieli to w dupie. Dom "zamarzł", podłogówna do wymiany bo
    rozsadziło rury w narożnikach budynku, ratował sie, za późno, kozą. No i
    co teraz? Piece gazowe są złe? Nie montować? To co montować? Palenisko
    na środku salonu?

  • 106. Data: 2020-12-04 14:38:53
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Andrzej,

> [...]

    > wygwizdowie i Ci się klima wyłącza na całą noc przy -10C. :D
    > Bez zapasowego ogrzewania to ja bym się w klimę nie pchał.

    Nigdy, ale to nigdy nie opierałbym ogrzewania domu/mieszkania na
    pojedynczym rozwiązaniu. Normalnie w domu używam klimy - zwykłej
    powietrze-powietrze. Ale jak jest zimno - czy to z powodu niskiej
    temperatury czy wiatru, to odpalam kominek. Klima robi wtedy za backup
    - jakby w kominku wygasło.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 107. Data: 2020-12-04 14:39:23
    Od: Kris <k...@g...com>

> [...]
    >
    > Porównywalny. Dodatkowe panele na 15 kw z falownikiem i montażem to
    > będzie z 60 kpln. Pompa z wymiennikami gruntowymi też wyjdzie coś kolo
    Na dzisiaj to za połowę z tego spokojnie da rade pompe gruntowa zrobić

    > Można oczywiście kupić klimę pracującą w obie strony - to będzie góra
    > kilkanaście tysięcy zł, ale to trochę bieda rozwiązanie, a poza tym nie
    > da się pozyskać środków z programu czyste powietrze.

    Ale na klime zwaną pompa powietrze powietrze sie już da

  • 108. Data: 2020-12-04 14:39:52
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/12/2020 14:36, Kris wrote:
    > 15kwp to na dzisiaj min 80tys na gotowo

    O cholera, za 10kWp wyszło mi coś koło 25kzł. Już tak źle?

  • 109. Data: 2020-12-04 14:40:39
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 04.12.2020 09:04, heby wrote:
    > Brak (płatnego) serwisu co określony czas. Możliwośc własoręcznego
    > przeniesienia w inne miejsce (mam taki plan za 2-3 lata, żeby podpiąc ją
    > druciarsko do wentylacji), mniejsza awaryjnośc (w/g opini kilku
    > monterów, ale znalazłem też jakies dane statystyczne na necie), głównie
    > związana ze szczelnością i drganiami.

    Serwis wygląda identycznie jak ten który robisz sam przy monobloku.
    Sprawdzić połączenia elektryczne, przedmuchać parownik, wyczyścić
    filtry. Co do reszty się nie wypowiadam.

    Napisz jak podłączysz do wentylacji co z tego wyszło :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 110. Data: 2020-12-04 14:43:02
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 04.12.2020 13:07, Mario wrote:
    > Porównywalny. Dodatkowe panele na 15 kw z falownikiem i montażem to
    > będzie z 60 kpln. Pompa z wymiennikami gruntowymi też wyjdzie coś kolo tego.

    Powietrzna o takiej mocy to do 20tys.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz