  • Data: 2020-12-14 12:49:50
    Temat: Re: Fotowoltaika-opłacalność
    Od: "Jacek R." <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Mam mniej więcej tak samo. Tyle, że ostatnie 80 metrów to chyba 4x25
    > mm? Al.

    > Ale ja się odnoszę do rzekomego ograniczenia w przyłączu. W Polsce
    > mało kto zamawia większą moc niż kilkanaście kW.

    > Nie jest tak źle - napięcie jest stabilne, pomimo tego, że dość sporo
    > budynków jest do tej linii podłączonych. Aż zaskakujące.

    Jak bawię się spawarką inwerterową 250A jednofazową ustawioną na ok 130A
    to nie ma problemu ale gdy ruszę stare dobre trafo spawalnicze 2f to już
    przy spawaniu 3,25mm2 elektrodą niektóre LED-y i halogeny zaczynają migać.

    Właśnie w tym jest problem że w momencie gdy kilka osób chce przejść
    na PC i panele w zimę brakuje zapasu mocy.

    Od wielu lat dzień przed wigilią zwykle jest akcja ciemność gdy wszyscy
    zaczynają prać, piec, gotować i prasować.
    Ostatnio już przyjeżdżali energetycy podmieniać BM-y 160A na 250A
    żeby nie wywalało przed świętami. Chłodno na dworze to można trochę
    trafo przeciążyć, po nowym roku wracają do standardu.

    Dlatego tam gdzie nie ma nowych trafo z większą mocą nie da się
    wszystkich przełączyć na elektryczne ogrzewanie.
    Problemem stają się coraz powszechniejsze indukcje zamiast
    kuchni gazowej.
    Jestem lekko w temacie ponieważ sąsiad ma firmę instalatorską i co
    chwilę opowiada że zakład nie chce na danym trafie już instalacji PV.

    Zdarzają się trafa gdzie w szczycie produkcji napięcie dochodzi
    do 270VAC na końcu linii.

    Opowiadał kolega że w takiej sytuacji padła prawie cała elektronika w
    domu. Szukali na N nie kontaktów itp a dopiero jak słońce przyświeciło
    skoczyło napięcie w górę.
    Dziwne że aż tyle falownik pozwolił podnieść napięcie.
    Dopiero po zmianie nastaw falownika się uspokoiło ale falownik z 12kW
    paneli momentami daje tylko do sieci 7-9 kW z tego powodu.

    Zakład zaproponował wymianę linii zasilającej na odcinku ok 250m
    na koszt właściciela ponieważ licznik ma w granicy działki a te
    250m to już u niego na działce...

    --
    pzdr, j.r.