    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    p.0vba3bzpg01fvf@l-259.harvard.local> <20201209094859.31b9ea6e@mateusz>
    Subject: Re: Fotowoltaika-opłacalność
    Date: Wed, 9 Dec 2020 10:28:56 +0100

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup
    2020-12-08 o 16:10 +0100, Tomasz Gorbaczuk napisał:

    >To co "u nas" nie ma w kontekście tego wątku, ani mojego komentarza,
    >zupełnie żadnego znaczenia. Przypominam kolejny raz: Jarek proponował
    >emigrację na Florydę lub do Włoch, aby tam wykorzystać swoje panele
    >do
    >klimatyzacji.

    Po prostu - tam pradu potrzebujesz do chlodzenia, i jest prosta
    zaleznosc - jak slonce dobrze swieci to masz i produkcje pradu i
    zuzycie,
    a jak nie swieci, to chlodzic nie trzeba :-)

    >Abstrahując jednak od powyższego: sam mieszkam w warunkach górskich
    >(800 m.npm, zimą bywa do -15 st C), dom nieocieplony, mury niemal
    >metrowe. Wbrew temu co sugerujesz, nie mam przemarzniętych ścian.

    Moze te metrowe mury starczaja na francuska zime :-)

    >Posadzki to i owszem zimne, ale od tego nasi pradziadowie mieli
    >wełniane skarpety i kapcie. Ja także mam.

    >Widać i tysiąc lat temu budowniczowie potrafili sknocić sprawę - albo
    >to jakaś willa budżetowa była. A może marketing? Bo przecież dla
    >dzisiejszego turysty sama obecność klimatyzatora już jest
    >wyznacznikiem
    >"jakości".

    Przy 30 st w nocy to nie jest pusty wyznacznik.

    >W śródziemnomorskich budynkach w których ja bywałem, żadnej
    >klimatyzacji

    No, ogolnie to mlody wynalazek, w Europie jeszcze mlodszy ... ale
    takich upalow to ja z mlodosci u nas nie pamietam.

    >nie było, w środku przyjemnie chłodno (przynajmniej relatywnie do
    >tego,
    >co na zewnątrz), a byłem w okresach mocno upalnych. Czy było tam 20
    >stopni czy 25 nie powiem, bo nie mierzyłem. Istotne, że w porównaniu
    >do
    >zewnętrznego skwaru było bardzo przyjemnie.

    >Nie jestem ani architektem, ani budowniczym, więc nie wiem jak to
    >dokładnie zrobiono. Z oczywistych obserwacji zanotowałem tylko grube
    >kamienne ściany mocno osadzone w gruncie (w zasadzie to postawione

    A co z nowszymi budynkami ? Przeciez nie metr kamienia ...

    >bezpośrednio na skale), dachy albo z glinianych, wypukłych (i też
    >grubych) dachówek, albo wręcz przykryte metrem ziemi,

    To chyba popularne w USA - zwir na dachu blokow.
    A u nas co by bylo ... lodowisko w zimie ?

    >ażurowane okiennice zamykane w środku dnia.
    >Składników sukcesu zapewne było więcej.

    Okiennice moga byc dosc istotne .. a u nas niepopularne sie zrobily
    ... ale czy okiennice pomagaja, jak w nocy +30?

    J.