  • 91. Data: 2022-04-21 18:31:43
    Temat: Re: Fotowoltaika jaka obecnie cena za 10 kWp
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2022 o 18:00 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:

    > Tak, ale to w tamtym roku czy taka norma ?
    To mój pierwszy sezon, nie mam porównania.

    > W grudniu to slonce okolo 16-tej zachodzi.
    Już od 14-tej jest słabo z produkcją jak jest pochmurnie.
    Przez cały grudzień u mnie nie było praktycznie śniegu, produkcji też.

    > Ale teraz mamy kwiecien :-)

    i jest gorszy niż marzec.

    > Dlatego panele lepiej sie sprawdzaja w Kaliforni - jak jest
    > pochmurnie, to mniej prądu na chłodzenie trzeba :-)

    U nas też nie jest źle.

    TG

  • 92. Data: 2022-04-21 18:43:24
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-04-21 o 18:00, J.F pisze:
    > W grudniu to slonce okolo 16-tej zachodzi.
    Grudnia prawie nie mam bo włączyłem falownik po świętach a i tak 2,5kWh
    nakręcił,
    za to w styczniu który jest prawie tak samo dupiaty jak grudzień,
    oddałem do sieci 192kWh, piszę oddałem bo z samego falownika ile
    całkowicie wyprodukowałem to nie mam danych a te biorę z elicznika, luty
    to 381 kWh, widać że już zaczyna mocniej słońce świecić, marzec to 934kWh :)

    --
    Janusz

  • 93. Data: 2022-04-21 18:46:49
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 21 kwietnia 2022 o 14:19:11 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

    > u mnie produkcja w zimie była taka:
    > 2021-10 - 681 kWh
    > 2021-11 - 206 kWh
    > 2021-12 - 61 kWh
    > 2022-01 - 210 kWh
    > 2022-02 - 490 kWh
    > 2022-03 - 1365 kWh
    > 2022-04 - 909 kWh (do 21.04)
    >
    > suma: 3922 kWh
    >
    > TG
    Przypomnisz jaką masz dużą instalacje. W kilowatach oczywiście.

  • 94. Data: 2022-04-21 18:58:35
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2022 o 18:46 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

    > Przypomnisz jaką masz dużą instalacje. W kilowatach oczywiście.

    15

  • 95. Data: 2022-04-21 19:03:34
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-04-20 o 10:30, LordBluzg(R) pisze:

> [...]
    > kombinacji w panele, które się starzeją i drugiej dotacji nie
    > dostaniesz. Skoro panel wytrzyma 15lat i 5 lat masz na zwrot (z dotacją)
    > to wywalenie 30kzł rozbija się na 10 lat po 200zł/mies, czyli to co
    > podałem na początku. Generalnie zysk masz przez 5 następnych lat po
    > spłacie a potem od początku, no może falownik wytrzyma ale wątpię. Jeśli
    > jednak zwiększysz konsumpcję do 400zł/mies to produkcja z paneli nie
    > nadrobi tego drenażu, bo energetyka Ci nie odbierze więcej niż może a
    > zimą panele nie działają, kiedy jest największe zapotrzebowanie.

    Tak jak Ty liczysz to PV się faktycznie mało opłaca czyli rekompesata
    normalnego zużycia energii w domu. PV się zaczyna opłacać jak się je
    wykorzysta do ogrzewania domu PC zamiast gazu, szczególnie jak sobie je
    sam położysz bo wtedy 1kW wyjdzie za <3kzł a PC poskładasz z
    klimatyzatora czy kupisz używkę za powiedzmy 10kzł. Wtedy zwrot na
    zeszły rok wychodził 7-8 lat, teraz po podwyższkach będzie <6 lat,
    oczywiście wszystko jeszcze na starych zasadach.

    --
    Janusz

  • 96. Data: 2022-04-21 19:35:49
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-04-21 o 04:18, M M pisze:
    > Założyłbym więcej niż 10 kWp ale miejsca mam na niewiele więcej a szkoda tracić na
    sprawności "akumulatora w sieci" (70% zamiast 80%),
    Się trochę spóźniłeś, tak o ponad 20 dni :) juz nie ma akumulatora w
    sieci dla nowych instalacji jak i dla modernizowanych, teraz możesz
    tylko sprzedawać i to nie każdą ilość.

    --
    Janusz

  • 97. Data: 2022-04-21 19:50:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 21 Apr 2022 18:43:24 +0200, Janusz wrote:
    > Grudnia prawie nie mam bo włączyłem falownik po świętach a i tak 2,5kWh
    > nakręcił,
    > za to w styczniu który jest prawie tak samo dupiaty jak grudzień,

    w styczniu to juz kazdego dnia dzien dłuższy, ale trzeba przyznac, ze
    niewiele :-)

    > oddałem do sieci 192kWh, piszę oddałem bo z samego falownika ile
    > całkowicie wyprodukowałem to nie mam danych a te biorę z elicznika, luty
    > to 381 kWh, widać że już zaczyna mocniej słońce świecić, marzec to 934kWh :)

    Z licznika to jeszcze dochodzi sprawa, czy tak samo w domu siedziałes,
    i jak grzejesz ...

    J.

  • 98. Data: 2022-04-21 21:05:15
    Od: M M <m...@g...com>

    czwartek, 21 kwietnia 2022 o 19:35:54 UTC+2 Janusz napisał(a):
    > Się trochę spóźniłeś, tak o ponad 20 dni :) juz nie ma akumulatora w
    > sieci dla nowych instalacji jak i dla modernizowanych, teraz możesz
    > tylko sprzedawać i to nie każdą ilość.

    Mogę prosić o jakieś źródło na potwierdzenie tej informacji? Inne znane mi źródła
    póki co tego nie potwierdzają (twierdzą, że prawa nabyte przed 31 marca zostaną
    zachowane na 15 lat).
    Dla uściślenia - modernizacja to tylko zwiększenie mocy PV z 3 na 9,9 kWp na
    istniejącym PPE zgłoszonym jako prosument do 31 marca, samo przyłącze od dawna ma moc
    27 kW i pozostaje bez zmian.

  • 99. Data: 2022-04-21 21:52:44
    Od: M M <m...@g...com>

    czwartek, 21 kwietnia 2022 o 21:05:16 UTC+2 M M napisał(a):
> [...]
    istniejącym PPE zgłoszonym jako prosument do 31 marca, samo przyłącze od dawna ma moc

    Artykuł z 15 kwietnia, cytat poniżej:

    https://www.muratorplus.pl/biznes/wiesci-z-rynku/net
    -billing-nowy-system-rozliczania-fotowoltaiki-dla-pr
    osumenta-aa-NaaN-b547-EmKw.html

    Czy rozbudowa instalacji PV po 1 kwietnia oznacza utratę systemu opustów?

    Ministerstwo Klimatu i Środowiska informuje, że w przypadku rozbudowy istniejącej,
    czyli założonej przed 1 kwietnia 2022 roku instalacji fotowoltaicznej, obowiązującym
    dla prosumenta systemem rozliczeń jest system opustów. Prosument musi jedynie
    poinformować operatora sieci o zmianie mocy zainstalowanej mikroinstalacji w terminie
    14 dni od dnia dokonanej zmiany. Niedopełnienie tego obowiązku wiąże się z karą w
    wysokości 1000 zł.

  • 100. Data: 2022-04-21 23:21:59
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    > u mnie produkcja w zimie była taka: