  • 11. Data: 2010-10-17 21:50:41
    Temat: Re: Filtry kolorowe w fotografii cyfrowej
    Od: "Marquez" <n...@p...pl>

    > Dokładnie to samo a nawet znacznie więcej możesz zrobić na drodze
    > programowej - modyfikując krzywe kolorów, więc wstawianie w drogę optyczną
    > barwionego szkła nie ma większego sensu.

    No właśnie nie więcej.
    Gmerając przy krzywych RGB dysponujemy tylko tym co zarejestrowala matryca
    aparatu. Korekta jednego z kanałów wymaga przeciw-korekty pozostałych aby
    uzyskać naturalne kolory. Gdy ściemnimy jeden kanał, dwa pozostałe trzeba
    będzie rozjaśnić. Przy mocniejszej korekcie ilość informacji będzie zbyt
    mała, by uzyskać naturalny kolor poprzez interpolację. Objawi sie to
    brzydkimi plamami albo szumem.

    Aby się przekonać w czym tkwi problem, wystarczy pobawić się mikserem
    kanałów w fotoszopie i zasymulować fotografię czarnobiałą z użyciem
    konkretnego filtra (np. odejmując kanał czerwony), Można też wyświetlić sam
    kanał czerwony i przyjrzeć się, co dzieje się z błękitnym niebem.

    Użycie fizycznego filtru spowoduje wydłużenie czasu naświetlania oraz zmianę
    balansu bieli, który trzeba będzie później skorygować suwakami, a efekt
    takiej korekty będzie taki jak napisałem powyżej, czyli marny.

    Moim zdaniem stosowanie kolorowych filtrów w fotografii cyfrowej na sens
    tylko, gdy efektem naszej pracy ma być zdjęcie czarnobiałe. Świadomie
    wykonując zdjęcie z przesuniętym balansem bieli, dostajemy w posprocessie
    zapas informacji do zabawy z kanałami.

    Pozdrawiam,
    Marquez

  • 12. Data: 2010-10-17 21:54:19
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Janko Muzykant:

    > No, nie do końca, jakiś sens to może mieć przy bardzo niesymetrycznym
    > świetle (np. żarówkowym). Tylko nie stosuje się filtrów kolorowych do
    > fotografii czarnobiałej tylko konwersyjne. Co prawda czasy wzrosną
    > niemiłosiernie, ale jest szansa na wyrównanie kanałów bez wzmacniania
    > niebieskiego o 2-3EV (wraz z szumem).

    Hmmmmm, a wiesz, że to całkiem niezły pomysł?

  • 13. Data: 2010-10-18 08:19:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał
> [...]
    > kastrować sobie
    > całego kadru przed zrobieniem zdjęcia. Co innego połówka.

    Sens moze byc, zeby wlasnie pewne rzeczy zmienic zanim padna na
    matryce.
    Np. przyciemnic zbyt jasne niebo, a rozjasnic ciemny las.
    I zamiast trafiac polowka zakladamy zielony filtr.

    A potem w sofcie skorygujemy odwrotnie czy jak sie nam podoba :-)

    J.

  • 14. Data: 2010-10-18 08:42:26
    Od: Qbab <b...@p...onet.pl>

    W dniu 10-10-17 22:35, Janko Muzykant pisze:

> [...]
    > niebieskiego o 2-3EV (wraz z szumem).
    >
    > Praktyczna przydatność tego jest jednak dyskusyjna, a poza tym żarówki

    ale bardzo się przydają przy fotografii podwodnej, o czym się
    przekonałem w tym roku psując filtr na kilka godzin przed wylotem :(

    Pozdr
    Qbab

  • 15. Data: 2010-10-18 09:03:39
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Filtry barwne mogą być pomocne.
    Oto przykłady:

    -filtry korekcyjne (LB) oraz FL. Tylko nie krzyczcie, że da się je zastąpić
    softem. Wiem, ale przy skrajnie "walniętych" barwach światła mogą uchronić
    przed nadmiernym wzrostem szumów i/lub przepaleniem kanałów. BTW,
    przeprowadzony kiedyć własnoręcznie eksperyment wykazał, że szumy na zdjęciu
    zarejestrowanum przy tym samym czasie ekspozycji, i kompensowanym filtrem LB
    (ciemny niebieski) są mniej zaszumione niż te zrobione bezz filtru, z
    kompensacją WB "in soft". Przyznam, że sam nie korzystam w praktyce, ale
    może się przydać.

    -filtry o ekstremalnie wąskim paśmie (np. typu redhancer - choć w sumie to
    nie jest filtr barwny). Mogą dawać lepsze efekty niż wyciąganie barw w
    oprogramowaniu, dając subtelniejsze efekty.

    Zaznaczam, ze to jedynie wydumane prypadki, aczkolwiek dość realne...

  • 16. Data: 2010-10-21 10:03:02
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Sprawdziłem z filtrem zielonym, bo z tym udało mi się uzyskać w
    postprocesie nieprzekłamane barwy (bez dominanty barwnej). Niestety
    efekt dużo słabszy niż się spodziewałem. Co prawda uzyskałem uniknięcia
    przepałów na białych powierzchniach w stosunku do zdjęcia bez filtra i
    przy zachowaniu takiej samej "jasności" zieleni, ale nie jest to na tyle
    znaczące, aby warto było się w to bawić. Nie mówiąc o tym, że filtr
    kolorowy zdegradował zdjęcie pod kątem ostrości.
    Ciekaw jestem jak degradują zdjęcia z kliszy?

  • 17. Data: 2010-10-21 20:39:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Oct 2010, "Paweł W." wrote:

    > Nie mówiąc o tym, że filtr kolorowy zdegradował zdjęcie pod kątem ostrości.

    No wiesz, a jaka była proporcja ceny filtra do obiektywu? ;)

    > Ciekaw jestem jak degradują zdjęcia z kliszy?

    "tak samo z dokładnością do cropa, jeśli ma zastosowanie"? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2010-10-22 12:44:30
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    > No wiesz, a jaka była proporcja ceny filtra do obiektywu? ;)

    Stosowna. Filtry(zestaw) 50zł, obiektyw 200zł. Ale obiektyw jest całkiem
    ostry. Nawet otwarty. :D

    Ale to już OT.

  • 19. Data: 2010-10-22 15:57:25
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-10-22 14:44:30 +0200, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> said:

    > Stosowna. Filtry(zestaw) 50zł, obiektyw 200zł. Ale obiektyw jest
    > całkiem ostry. Nawet otwarty. :D
    To nie tak.
    Cena nie zawsze odpowiada jakości. Przecież wszyscy znamy super szkła
    za niewielkie pieniądze i odwrotnie.
    jeżeli zestaw filtrów kosztował 50 zł, to ja bym ich nie stosował do
    robienia zdjęć.
    ;-)

    > Ale to już OT.
    Ale tylko traktując tematy ortodoksyjnie.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 20. Data: 2010-10-22 16:19:39
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-10-22 17:57, JA pisze:

    > To nie tak.
    > Cena nie zawsze odpowiada jakości. Przecież wszyscy znamy super szkła za
    > niewielkie pieniądze i odwrotnie.

    Te szkła, które wszyscy znamy z tego, że są dobre, to już mają na A..
    wysokie ceny :P

    > Ale tylko traktując tematy ortodoksyjnie.

    Niestety, często brakuje tu ortodoksów ;)