  • 11. Data: 2017-07-06 11:58:07
    Temat: Re: Filtry cyfrowe bez matematyki
    Od: Marvin <n...@s...com>

    > Hi hi - patrz moj niedawny watek.
    > Mamy oryginalny ciag a(i), losowy.
    > Zrobmy ciag c(i) = {a1, -a2, a3, -a4, a5, -a6, ....}
    >
    > Rowniez jest losowy i wydaje sie rownie dobry jak a(i).
    >
    > to teraz c(i)+c(i-1) = a(i)-a(i-1).
    >
    > i filtr dolnoprzepustowy zamienil sie w gornoprzepustowy ?
    >
    > Rozwiazanie zagadki bylo, ale teraz dostrzegam jeszcze jeden niuans.

    No właśnie, taki moment i u mnie nadszedł, z e jak losowe liczby to w
    sumie czy je dodajemy czy odejmujemy to nie ma znaczenia. Stąd pojawiło
    się pytanie.

    > Zabawa polega na tym, ze dla wysokich czestotliwosci sasiednie probki
    > prawdopodobnie beda sie duzo roznic.
    > Jesli je posumujemy, to sie usrednia i zmiennosc bedzie mala.
    > Mozna na przykladzie pokazac, mozna matematycznie udowodnic :-)

    Ale dla tego przykładu z liczbą losową równoważną szumowi te podejście
    chyba się nie sprawdza?

  • 12. Data: 2017-07-06 12:38:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marvin" napisał w wiadomości grup

    >No właśnie, taki moment i u mnie nadszedł, z e jak losowe liczby to w
    >sumie czy je dodajemy czy odejmujemy to nie ma znaczenia. Stąd
    >pojawiło się pytanie.

    niuans teraz widze taki, ze co prawda c3+c2 = a3-a2, ale c2+c1
    = -a2+a1.

    Nadal roznica, nadal losowe liczby, wiec moze moze nie ma znaczenia
    ... a moze ma.

    >Ale dla tego przykładu z liczbą losową równoważną szumowi te
    >podejście chyba się nie sprawdza?

    Sprawdza sprawdza.
    niech a(i) ma transformate F(k)

    wtedy a(i-1) ma transformate G(k)=F(k)*e^(-2pi*j*k/N)
    j - jednostka urojona (skoro i zajete), N - ilosc punktow
    transformaty.

    F(k)+G(k) = F(k) * (1+e^(-2pi*j*k/N))
    F(k)-G(k) = F(k) * (1-e^(-2pi*j*k/N))

    przyjrzyjmy sie e^(-2pi*j*k/N) ...
    -dla k malego, k/N jest male, wykladnik jest bliski zeru, wiec e^...
    jest bliskie 1, a 1+e^... jest bliskie 2. Nie ma tlumienia dla niskich
    czestotliwosci.
    -dla k bliskiego N jest podobnie - nie ma tlumienia dla niskich
    czestotliwosci ujemnych
    -dla k bliskiego N/2, wykladnik jest bliski -pi*j, wiec e^... jest
    bliskie -1 i ...
    1+e^.... jest bliskie zeru - suma tlumi wiec wysokie
    czestotliwosci - bo tym odpowiada takie k

    Dla roznicy jest natomiast odwrotnie
    1-e^... dla malych k jest bliskie 0 - roznica tlumi niskie skladowe.
    Za to 1-e^... dla duzych k (tzn bliskich N/2) jest rowne 2 - brak
    tlumienia wysokich.

    To widac (na widmie) i slychac - jak sie poeksperymentuje z audio ...
    polecam Gold Wave.

    Watek w byl w kwietniu i nazywal sie "Szumy".

    Oczywiscie dla szumu, transformata F(k) tylko z grubsza bedzie
    jednostajna, fluktuacje i w widmie beda widoczne, ale po podsumowaniu
    N probek juz małe beda.

    No i musi byc matematyka, nie da sie bez niej :-)

    J.

  • 13. Data: 2017-07-06 18:10:14
    Od: wół, wół roboczy, wół dojno roboczo obronny 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    no dobra, wygląda, że znów ja muszę zacząć - spróbuj sprowokować do
    (emanacji) tego gościa co zasłynął z USB...

    a ja zacznę tak:
    http://allegro.pl/matlab-7-dla-inzynierow-modelowani
    e-filtry-spw-i6160784131.html

  • 14. Data: 2017-07-06 18:18:33
    Od: wół, wół roboczy, wół dojno roboczo obronny 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    dziobaj
    http://allegro.pl/matlab-i-podstawy-telekomunikacji-
    i6874404060.html

  • 15. Data: 2017-07-06 18:20:51
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 7/6/2017 12:04 AM, Pcimol wrote:
    > Dokładnie tak samo jak zeozumieć elektronikę bez znajomości prawa Ohma.

    Niektórzy starają się jak moga i mają niezłe efekty, książkę polecam gorąco:

    http://www.dspguide.com/pdfbook.htm

  • 16. Data: 2017-07-06 18:23:15
    Od: wół, wół roboczy, wół dojno roboczo obronny 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    http://www.ksiegarnia.warszawa.pl/ksiazka/72423,filt
    ry_analogowe_i_cyfrowe

  • 17. Data: 2017-07-06 18:35:47
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2017-07-06 o 00:04, Pcimol pisze:

    > Dokładnie tak samo jak zeozumieć elektronikę bez znajomości prawa Ohma.
    Zrozumieć niekoniecznie ale obliczyć już można. Są darmowe programy w
    sieci do oblicznia filtrów.

  • 18. Data: 2017-07-07 21:05:39
    Temat: Re: Filtry cyfrowe bez matematyki - wynik
    Od: Marvin <n...@s...com>

    > No i musi byc matematyka, nie da sie bez niej :-)

    Omawianie filtrów cyfrowych i generalnie zagadnień teorii sygnałów
    wygląda tak że od samego początku epatuje się wzorami, bez względu na to
    jakie ma się audytorium. W efekcie wiele osób się od razu nastawia do
    tematu źle.

    Problemy pogłębia środowisko akademickie, które nie zniża się do
    wyjaśniania zasady działania i mechanizmów pracy układów elektronicznych
    tylko prezentuje ekwilibrystykę matematyki wyższej.

    Mi również obrzydzono teorię sygnałów podczas studiów na PW. Niejaki
    Karol Radec.i włożył wiele wysiłku aby fajny temat udupić.
    Stąd u mnie zanim pojawią się wzory, misi być tzw. chłopski rozum,
    akspekt fizyczny i zrozumienie zagadnienia.

    Wiadomo ze w filtrach bez matematyki się nie da, ale _zacząć_ można
    spokojnie. Tak mi wyszło:

    Jak zrozumieć działanie filtrów cyfrowych bez matematyki?
    Patrząc ogólnie na zagadnienie można powiedzieć, że działanie filtrów
    cyfrowych polega na odpowiedniej manipulacji spróbkowanym sygnałem
    cyfrowym. Poprzez sumowanie i odejmowanie wybranych próbek przemnożonych
    przez odpowiednie wagi uzyskuje się pożądany kształt charakterystyki
    przenoszenia filtru. Na przykład operacja dodania do siebie kolejnych
    dwóch próbek b(i) = a(i)+a(i-1) uśrednia sygnał, a więc tworzy filtr
    dolnoprzepustowy, z kolei odejmowanie b(i) = a(i)-a(i-1) to operacja
    kojarzona z filtrem górnoprzepustowym.
    Do opisania zasady działania filtrów cyfrowych stosowany jest
    zaawansowany aparat matematyczny, zmieniający analizę sygnałów w
    dziedzinie czasu na dziedzinę częstotliwości (m.in. transformata
    Fouriera). Stąd bez matematyki można próbować zrozumieć jedynie
    elementarne przypadki. Niemniej ich analiza daje dobrą orientację, o co
    w tym filtrowaniu cyfrowym chodzi.
    Zobaczmy jak działa filtr dolnoprzepustowy. Niech sygnałem wejściowym
    będzie liczba losowa z zakresu 0 .... 255. Można ją traktować jako źródło
    szumu szerokopasmowego. Gdy kolejne losowe liczby z tego zakresu, a(i),
    dodamy do uzyskanych ,,chwilę wcześniej", a więc a(i-1), to wyjściowa
    liczba zostanie uśredniona. Kolejne próbki składowych o wysokich
    częstotliwościach różnią się znacznie od siebie, bo różnica wartości
    kolejnych próbek odpowiada szybkości zmiany amplitudy sygnału a więc
    jego częstotliwości. Zatem po ich uśrednieniu, te duże zmiany zostaną
    zniwelowane. Innymi słowy górne częstotliwości w szumie zostaną
    ograniczone, bo uśrednianie ogranicza szybkość zmian, tak że kolejne
    próbki w sygnale wyjściowym nie będą się tak bardzo różnić między sobą.
    W ekstremalnym przypadku sygnał DC, dla którego wszystkie próbki są
    takie same, po uśrednieniu pozostanie niezmieniony, a taki, który składa
    się z ciągu 0, 255, 0, 255... zostanie sprowadzony do stałego ciągu 127,
    127, 127 - a więc wyfiltrowany. Jest to zgodne z działaniem filtru
    dolnoprzepustowego.
    Analogicznie dla filtru górnoprzepustowego odejmowanie kolejnych próbek
    zwiększa różnice ich wartości i powoduje, że tym razem sygnały
    wolnozmienne są obcinane. Przykładowy sygnał DC: 127, 127, 127 zostanie
    wyfiltrowany, bo odejmowanie kolejnych takich próbek daje na wyjściu
    zero. Z kolei ciąg szybkozmienny 0, 255, 0, 255 pozostanie niezmieniony.
    Jest to zgodne z działaniem filtru górnoprzepustowego.

  • 19. Data: 2017-07-10 12:28:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marvin" napisał w wiadomości grup
    >Wiadomo ze w filtrach bez matematyki się nie da, ale _zacząć_ można
    >spokojnie. Tak mi wyszło:

    >Jak zrozumieć działanie filtrów cyfrowych bez matematyki?
    [...]
    >Zobaczmy jak działa filtr dolnoprzepustowy. Niech sygnałem wejściowym
    >będzie liczba losowa z zakresu 0 .... 255. Można ją traktować jako
    >źródło
    szumu szerokopasmowego.

    Na moj gust - wywal ten szum stad. Tylko zamiesza w glowie.

    Pokaz na przykladzie dwoch czestotliwowosci, jak je przepusci suma, a
    jak roznica.

    Da sie policzyc w Excelu, albo pokazac na wykresie.

    Jak jestes odwazny, to mozesz sprobowac sygnal bedacy suma dwoch
    czestotliwosci przepuscic przez takie dwa filtry i pokazac co wychodzi
    po filtrach.

> [...]
    >składa się z ciągu 0, 255, 0, 255... zostanie sprowadzony do stałego
    >ciągu 127, 127, 127 - a więc wyfiltrowany. Jest to zgodne z

    Z tym, ze edukacyjny przyklad to bedzie 0, 127, 0, -127, 0 ... i tu
    juz tak ladnie nie jest, ale widac, ze amplituda spadnie.
    Wyzsze czestoliwosci beda wpadac w aliasing i bedzie brzydko.

    J.