  • 41. Data: 2010-04-05 19:53:00
    Temat: Re: Fakt odgrzewa temat żarówek - spisek producentów świetlówek ?
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik PeJot napisał:
    > Może. Chociaż w temacie żarówek durne przepisy udaje się ominąć
    > żarówkami do zastosowań specjalnych, np. wstrząsoodpornymi, które można
    > kupić w zwykłym markecie, nieco drożej jak zwykłe 100 W.

    Problem w tym, że żarówki bym nawet przebolał, bo i tak już dawno co
    mogłem, to zmieniłem na energooszczędne. Nie wszędzie, bo nie wszędzie
    się nadają. Nie lubię tylko jak ktoś zdalnie mną steruje w każdej,
    drobnej nawet sprawie, na dodatek wmawiając mi, że to dla mojego dobra.
    Maciek

  • 42. Data: 2010-04-05 19:59:05
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Maciek pisze:

    > Problem w tym, że żarówki bym nawet przebolał, bo i tak już dawno co
    > mogłem, to zmieniłem na energooszczędne.

    Ja nie zmieniałem. Żarówki grzeją ile wlezie, oszczędzam na gazie do CO :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 43. Data: 2010-04-05 20:05:43
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Adam Dybkowski" <a...@4...pl> napisał w wiadomości

    > I? Wg mnie to nie wada. Chyba nie masz instalacji oświetleniowej
    > przewodami poniżej 1mm^2? A licznik mierzy zużycie energii więc mnie
    > akurat nie obchodzi,

    Nie zrozumiałeś. Chodzi o cos fi.
    Wprowadzili świetlówki, bo są bardziej ekologiczne.
    Jak ekologiczne jak z rtęcią.
    Jak ekologiczne jak utylizacja jest bardzo problematyczna (jaki procet ludzi
    odda ją do specjalnego pojemnika, jaka pewność że się tam nie stłucze i rtęć
    i luminofor nie pójdą w ziemię lub powietrze)
    Jak ekologiczne jak elektrownia wcale nie zostaje odciążona przez mniejsze
    zużycie prądu.

    I to co powżej to mnie jako użytkownika nie interesuje.
    Ale:
    Jak ekologiczne jak wytworzenie ich jest bardzo energochłonne - kosztowne.
    Awaryjne, to już zwiększa cenę.
    Jakość świecenia też ma wiele do życzenia.
    Różnica sprawności też nie jest bardzo duża. Świetlówka zwraca się jeżeli
    była przez rok używana. Jeżeli padła wcześniej to wtopa - jest bardziej
    pieniądzożerna od żarówki.

    Testowałem kilka świetlówek i jak na razie obrałem kierunek przedłużania
    trwałości żarówek.

    --
    Desoft

  • 44. Data: 2010-04-05 20:14:08
    Temat: Re: Fakt odgrzewa temat żarówek - spisek producentów ?wietlówek ?
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Pszemol przemówił ludzkim głosem:

    > Sony pewnie pisze wirusy, aby nowe laptopy sprzedawać, nie?

    Skoro podkładało ludziom root kity, to kto wie :-)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_CD_copy_protec
    tion_scandal

  • 45. Data: 2010-04-05 20:23:34
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > podpinam żarówkę 100W - pobiera ok 9A

    12V * 9A = 108W - żarówka pobiera 100W, 8W poszło w grzanie przetwornicy.
    Sprawność przetwornicy 7,5% (żarówka jest rezystancją)

    > podpinam świetlówkę 20W (odpowiednik świecenia 100W) - pobiera 2A

    12V * 2A =24W - świetlówka pobiera 20W, dodać 7,5% daje 21,5W pozostałe
    2,5VA wraca do elektrowni, to jest 12,5%

    Świecąc świetlówką 20W zamiast żarówki 100W marnujemy 12,5% energii.
    Nie wiem ile kosztuje teraz energia bierna. Zakłady produkcyjne są zmuszone
    płacić za nią (a tania nie jest) lub kompensować. Zwykły użytkownik - nie,
    ale ktoś za to musi zapłacić... Inteligentnym inaczej ekologom wydaje się że
    za to płaci tamten pan?

    --
    Desoft

  • 46. Data: 2010-04-05 20:28:56
    Temat: Re: Fakt odgrzewa temat ar wek - spisek producent w wietl wek ?
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Pewnie nawet nie podłączyli śwetlówek do prądu. ;-)

    Przecież to żarówki pobierają do 10x więcej prądu po włączeniu
    (milisekundy.)
    Za to świetlówki świecą słabiej po włączeniu. Co przekłada się na sprawność.
    Pobór prądu praktycznie się nie zmienia, a świeci 2-4 razy słabiej, więc
    suma sumarum pobiera 2-4 razy większy prąd niż oddaje światła.

    --
    Deosft

  • 47. Data: 2010-04-05 20:29:35
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 12V * 2A =24W - świetlówka pobiera 20W, dodać 7,5% daje 21,5W pozostałe
    > 2,5VA wraca do elektrowni, to jest 12,5%

    Dlaczego zakładasz, że przetwornica przy obciążeniu 100W i 20W ma taką
    samą sprawność? Te pozostałe 2,5VA wcale nie wraca do elektrowni, bo niby
    jak? Z akumulatora? Ono się odkłada na przetwornicy w postaci ciepła i
    sprawność żarówki ma się do tego nijak.

  • 48. Data: 2010-04-05 20:29:49
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-04-05 21:37, Pszemol pisze:

    > Nie wiem w jakiej Polsce Ty mieszkałeś i co uważasz za złote lata
    > polskiej elektroniki ale ja miałem polski telewizor Lazuryt i psuł
    > się tak ze 2-3 lata do roku... :-)

    Lazuryt to telewizor lampowy. Tutaj pojawia się kwestia definicji
    "awarii". Bo jak dla mnie przepalona lampa się nie kwalifikuje - to było
    zużywanie się materiałów eksploatacyjnych. Równie dobrze można by
    narzekać, iż żyrandol jest do niczego bo żarówki się przepalają. Albo
    denerwować się na producenta, który wypuścił na rynek kiepską drukarkę,
    w której kończy się toner. ;P

    > Miałem też magnetofon kasetowy KASPRZAK i tak mniej więcej
    > co 2 kasetę wciągał na śniadanie... :-)

    Też go miałem. I też wciągał kasety. Tyle tylko, że to był problem
    mechaniczny, nie elektroniczny. ;) Zresztą wciąganie taśmy było
    problemem również zagranicznych konstrukcji, emocje towarzyszące takiej
    sytuacji są tym, co zrozumieją tylko ci, którzy to przeżyli. ;)

    > Jestem inżynierem elektronikiem, ale jak ktoś by mnie zapytał kiedy
    > były "złote lata" polskiej elektroniki to zapytałbym go "a były kiedyś"?
    > :-)

    Ok. Rozumiem, że ówczesne zachodnie konstrukcje biły jakością wykonania
    te pochodzące z Polski. Tyle tylko, że ja teraz porównuje ówczesną
    polską elektronikę z tym, co można teraz dostać. Zresztą... Dotyczy to
    nie tylko elektroniki. Mam w domu mikser pamiętający jeszcze chyba
    końcówkę lat osiemdziesiątych. Raz albo dwa razy przez ten czas trzeba
    było go otworzyć i dokonać jakiejś drobnej naprawy. Oczywiście były
    podejmowane próby zastąpienia go czymś nowszym. I wiesz co się działo?
    "Nowy" sprzęt padał kompletnie po roku albo dwóch i zawsze wyciągało się
    ten stary z szafy. Po jakimś czasie daliśmy sobie spokój z zakupami. :)
    Mam więcej takich przykładów. Za mojego życia rozpadło się kilka
    współczesnych radioodbiorników - Diory grają nadal. Neptuna i Heliosa
    trzeba było się pozbyć tylko dlatego, że zajmowały miejsce w domu -
    pomimo upływu lat wciąż były sprawne. Sprzęt grający Unitry rozkłada na
    łopatki wszystkie współczesne, plastikowe "wieże".

    A co do odpowiedzi na twoje pytanie, to dla mnie te "złote lata" to
    osiemdziesiąte i początek dziewięćdziesiątych. ;)

  • 49. Data: 2010-04-05 20:39:32
    Od: Padre <P...@n...net>

    aczej zniszczy chorą tkankę, albo organizm umiera.

    > Może. Chociaż w temacie żarówek durne przepisy udaje się ominąć
    > żarówkami do zastosowań specjalnych, np. wstrząsoodpornymi, które można
    > kupić w zwykłym markecie, nieco drożej jak zwykłe 100 W.

    mam nadzieję że zakaz spowoduje zwiększenie produkcji i spadek ceny
    żarówek halogenowych zamiennych ze standardowymi e14 i e27, w ogólnym
    zacietrzewieniu jakoś wszyscy zapominają że żarówki halogenowe nie
    zostały zabronione przez UE a wszyscy rwą szaty nad luminescencyjnymi.

  • 50. Data: 2010-04-05 20:43:19
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> napisał w
    wiadomości news:hpdh7b$ggs$1@news.task.gda.pl...

    > Dlaczego zakładasz, że przetwornica przy obciążeniu 100W i 20W ma taką
    > samą sprawność?

    Zakładam, bo nie wiem ile ma naprawdę. Wiem że sprawność zależy od
    przepuszczanej mocy. Całe obliczenia są szacunkowe.

    Te pozostałe 2,5VA wcale nie wraca do elektrowni, bo niby
    > jak? Z akumulatora?

    Skup się (wiem że święta :-) ) przetwornica to też elektrownia.
    Gdyby ta przetwornica miała 100W mocy wyjściowej to możesz podpiąć do niej
    jedną żarówkę 100W, ale już tylko cztery swietlówki 20W - na piątą zabraknie
    mocy. Podobnie jak podpinanie elektronarzędzi do agregatów prądotwórczych.

    --
    Desoft