  • 41. Data: 2014-06-09 16:37:27
    Temat: Re: Faks internetowy - gdzie polecacie?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Smiem twierdzic ze zestawia, skoro dane trafiaja tam gdzie trzeba.
    > Wirtualny i przy pomocy innych laczy, czasem moze nawet bezposredni -
    > tzn bez posrednictwa jego serwera, ale kanal jest zestawiony.

    Do takiego zestawiania wystarczy sam internet jako taki. Wystarczy, że
    napiszę "ping 83.26.188.2" i będziemy mieli zestawony kanał między nami.

    > Jak gadam z USA, to Netia tez nie ma sieci od konca do konca. A jednak
    > jej nie zarzucasz ze jest tylko wirtualnym operatorem, choc w tym
    > przypadku naprawde jest :-)

    Netia jest operatorem komórkowym? Już na samym początku zaznaczyłem,
    że termin "kanał głosowy" ma sens tylko w sieciach komórkowych.

    > Gadamy wiec mamy :-)

    Przy stole też gadamy, a nie mamy.

    > A z ciekawosci musze sprawdzic. Zadzwonie paszczowo, poprosze
    > o sygnal faksu ... zmieniaja kodek w trakcie ?

    Całkiem możliwe.

    > Jest w parametrach modemu jakis "guard tone", a nigdy nie spotkalem
    > wyjasnienia do czego to sluzy ... moze w faksie jakis podobny ?

    Jest. Taki oldskulowy panasłonik ustawiony w tryb tel/faks odbiera
    połączenie, jak usłyszy z drugiej strony właściwy pisk, to przyjmuje
    faks, a jak nie, to zaczyna dzwonić, żeby jakiś ludź podniósł słuchawkę.

    > Nie korzystales z jakiejs poczty glosowo-faksowej ?

    Dzwoniłem z Nokia Communicatora na linię stacjonarną i odwrotnie.
    Ale to dawno temu było, dokładnych szczegółów nie pamiętam.

    --
    Jarek

  • 42. Data: 2014-06-09 20:05:14
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    Nie nie nie, to nie tak.
    Z uwagi na kompresję głosu, do przesłania którego wystarczy bardzo małe pasmo, to
    raz.
    Z uwagi na konieczność zapewnienia braku ewentualnych opóźnień (które zrywają
    transmisję faksową) to dwa.
    Transmisja faksowa musi być dokonywana w czasie rzczywistym.
    W dodatku jeszcze inne parametry sa ważne, np dla faksu nie powinno sie symulować tła
    (szumu) w czasie ciszy (a przy rozmowie
    telefonicznej jak nic nie mówisz, to nic od Ciebie nei wychodzi, dzięik iczemu nie
    obciążasz pasma, ale po stronie słuchacza zwykle
    wstawiany jest jakiś "biały szum", faks by od tego zgłupiał).

    Reasumując do przesłania faksu z szybkością 9600 potrzebne pasmo jest znacznie
    szersze niż dla rozmowy głosowej, nie mówiąc o
    szybkości transmisji 14400 czy 33600.
    BTW: w Sferii (CDMA) faks (też w inaczej zestawionym kanale) chodzi do 14400, bo
    33600 już nie puszcza.

    -----
    > No właśnie -- *bezpośrednio*.
    > To znaczy obraz strony transmitowany przez sieć komórkową wedle jej standardów
    transmisji danych, a nie za pośrednictwem
    > popiskiwania w kanale głosowym.
    > Między innymi stąd ten osobny numer do faksów, który musiał być u operatora inaczej
    skonfigurowany niż numer do gadania.

  • 43. Data: 2014-06-09 20:05:18
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    Nie nie nie, mylisz się.
    "Zawsze" przechodzi przez D/A i A/D.

    -----
    > Skoro faks to grafika z 1-bitowym kolorem, to raczej logiczne jest, że przez sieć
    cyfrową śmiga cyfrowo a nie z przekodowywaniem

  • 44. Data: 2014-06-09 20:08:45
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    No nie, większość faksów umie transmitować w odcieniach szarości (z głebią szarości
    zależną od modelu, przykładowo 8 poziomów lub 64
    poziomy odcienia szarości), a nowe faksy mają transmisję w kolorze.
    Przy faksach największy jest ambaras, aby oba faksy chciały naraz ;-))

    -----
    > Faks to nie grafika, lecz kolejno po sobie przekazywanie zeskanowane linie w
    1-bitowej głębi kolorów.

  • 45. Data: 2014-06-09 20:11:47
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    Nie nie nie, tak samo leci po telefonii IP.

    -----
    > Świerszczenie modemowe jest tylko w drutach analogowych, tych przypiętych do
    strowgera lub czegoś w tym stylu.

  • 46. Data: 2014-06-09 20:15:53
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    Uczeni w piśmie mówią, że (taki UPC) bardzo blisko wchodzi w PSTN, a nie lata
    pakietami po Bermudach.

    -----

  • 47. Data: 2014-06-09 20:30:48
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    Kodek G711a-law / G711u-law.
    To są kodeki bez kompresji.

    Niestety większość operatorów VoIP nie oferuje transmisji faksowej T38 (a jeśli, to
    jacyś mocno komercyjni z wysokimi opłatami).
    Ale i tak sens byłby dopiero, gdyby T38 było po obydwu stronach, co jest niejako
    sprzeczne z ideą faksów (że niby każdy faks dogada
    się z każdym faksem).

    Jak wspomniałeś, transmisja faksowa po G711 też idzie bardzo dobrze (no ja mam tu
    doświadczenia tylko z UPC, które jest przecież
    VoIP-em).

    -----

  • 48. Data: 2014-06-09 20:36:39
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    "Store and forward" czyli nie do końca w czasie rzeczywistym.
    Transmisja standardu T37?
    Nigdy nie korzystałem z faksu GSM, ale jestem tego ciekaw wobec zamiaru przejścia
    Sferii z CDMA na GSM, czy będa oferowali możliwość
    nadawania i odbierania faksów, i czy będzie do tego potrzebny osobny numer (tak jak
    obecnie dla ich CDMA trzeba mieć zaprogramowany
    w modemie Sferii osobny numer do odbierania faksów; nadawanie faksu z terminala
    Sferii rozwiązuje się specjalnym prefiksem *00-, na
    którym notabene wykładają się niektóre telefaksy, bo nie da się w nich wprowadzić
    gwiazdki jako pierwszej cyfry).

    -----

  • 49. Data: 2014-06-09 20:48:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik " 666" napisał w wiadomości grup
> [...]
    > Nawiasem mowiac to ten Voip dobrze transmituje faksy, i nie wiem -
    > kompresja mniejsza i przechodza, czy jakies sztuczki z modemami po

    Tu nie chodzi o pakiety, tu chodzi o to ze ktos dzwoni, mowi, operator
    slyszy mowe, dobiera odpowiednio kodek ... a tam pani Ziuta mowila
    "prosze sygnal faksu".

    Choc w sumie to kodek powinien dobrac przed polaczeniem, wiec chyba
    ten co jest dobrze sobie z faksami radzi, albo potrafi w trakcie
    przelaczyc na lepszy.

    J.

  • 50. Data: 2014-06-09 21:00:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik " 666" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >;-))
    >-----
    > Faks to nie grafika, lecz kolejno po sobie przekazywanie zeskanowane

    Przyjrzyj sie czy te odcienie to nie jest dithering po stronie
    nadawczej.
    No bo i jak na termicznym papierze osiagnac 64 poziomy.

    No dobra, widze ze odpowiednie protokoly sa, i nawet takie cos potrafi
    64 poziomy
    http://support.brother.com/g/b/spec.aspx?c=pl&lang=p
    l&prod=faxt104_eu
    (aczkolwiek to juz jest plain paper)

    Rekomendacja T.44 faktycznie liczy juz sobie 15 lat ...

    J.