    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Sat, 21 May 2011 16:48:58 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: [FILMY] Nowe Prawo - Rowerzysta z Prawej

    On Mon, 16 May 2011, SW3 wrote:

    > Czyli prawo wyprzedzania z prawej obejmuje również wyprzedzanie z prawej
    > strony pojazdów skręcających w prawo?

    Przepraszam, czy zgłaszasz syndrom trawniczka? ;) (i czy tłumaczyć
    co to takiego).

    Poważniej:
    Nie, jeśli chodzi o pojazdy SKRĘCAJĄCE, czyli takie które faktycznie
    są w takim miejscu, że biorąc pod uwagę warunki ruchu, mogą skręcać.

    Przepis o prawie wyprzedzania to jedno.
    A przepis:
    http://www.v10.pl/prawo/Kodeks,drogowy,-,Dzial,II,-,
    Ruch,drogowy,1.html#roz3oddzial6
    +++
    Art. 24.
    1. Kierujšcy pojazdem jest obowišzany przed wyprzedzaniem upewnić się
    w szczególnoœci, czy:

    1. ma odpowiedniš widocznoœć i dostateczne miejsce do wyprzedzania
    bez utrudnienia komukolwiek ruchu;
    ^^^^^^^^^^^^^^^
    [...]
    3. kierujšcy, jadšcy przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował
    zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa
    ruchu.
    ---

    ....to drugie. I ten o "prawie" nie uchyla "obowiązku", przynajmniej
    w zakresie w którym literalnie nie zrobiono wyjątków.
    Przy czym to ostatnie zawiera regulacje szczegółowe (znaczy dalsze
    ustępy art.24 uchylają działanie zakazu w ten sposób, że wolno
    wyprzedzać po stronie *przeciwnej* do tej która wynika z sygnalizacji
    kierunku jazdy przez wyprzedzanego - czyli rowerem wolno wyprzedzać
    z prawej jadących prosto i w lewo).

    BTW: ja z gatunku tych przyjmujących stanowisko Climbusa.
    Kilka razy (rowerem) wyjechałem poza drogę aby sobie
    TIRmani pojechali, mimo że przepis nakazujący "i zatrzymać"
    wbrew oburzeniu Cavallino w końcu zniesiono (piszę właśnie
    o stanie *po* zmianie przepisów, nie *przed*).

    Jestem skłonny się zgodzić, że przyczyną wielu problemów jest
    właśnie "wojenne nastawienie" uczestników ruchu.
    Tak samo postrzegam rowerzystów "bo blokowanie środkiem pasa
    bezpieczne jest i basta" (przyblokować chwilowo celem spowolnienia
    nisko latającego środka transportu to co innego niż spowodować
    wleczenie się kolumny, tak gwoli wyjaśnienia, a dyskusja
    o różnicy prędkości przy wyprzedzaniu była - jak widziałem
    w innym wątku).

    I na deser, aby pozostać w temacie: również tak samo postrzegam
    zbędne blokowanie "przyciśnięciem do prawej" na kilka samochodów
    w głąb (znaczy, kiedy widać że poprzedzające pojazdy nie
    sygnalizują zamiaru skrętu w prawo).
    FORMALNIE... no formalnie kierowca ma prawo raz na kilkaset razy,
    akurat po spostrzeżeniu rowerzysty, przypomnieć sobie że
    kierunkowskaz włącza się PRZED i dołożyć do tego "przyciśnięcie",
    o ile rowerzysta jest jeszcze wyraźnie z tyłu :P
    Usiłowanie utrudniania życia innym w końcu prowadzi (jednak) do żądzy
    odwetu, pytanie po co to komu.

    > To juz nie ma obowiązku jechania mozliwie blisko prawej krawędzi jezdni?

    Słowo "możliwie" i dyskusja o przypadku "wyznaczonego pasa" były tu
    tak często wałkowane, że nic dodać nic ująć.
    Jakby policja na dowolnej drodze karała kierowców samochodów za to,
    że prawe koła ich pojazdów są (przed i po wyprzedzaniu) dalej od
    krawędzi jezdni niż koła kiedy jadę moim rowerem, to nie mielibyśmy
    dziury budżetowej :>
    Jadący wyznaczonym pasem z grubsza spełnia to wymaganie - tak
    długo, jak długo na tym pasie jest *sam*.

    pzdr, Gotfryd