  • 1. Data: 2010-11-06 12:09:11
    Temat: FCM 10,7 MHz - jakim oporem powinny być obciążone?
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    Dysponuje pewną ilością takich oto filtrów ceramicznych, stosowanych
    powszechnie w torach p.cz. odbiorników FM. Z powodzeniem użyłem ich już
    w kilku różnych amatorskich konstrukcjach.

    http://img87.imageshack.us/img87/5396/fcmt.jpg

    Z tego co wiem jednak istnieją dwie wersje, jeśli chodzi o opory na
    wejściu i wyjściu. Polskie miały mieć AFAIK 470 omów (i taka też wartość
    pojawiała się np. w projekcie z MT 12/84). Dużo częściej jednak spotyka
    się w projektach 330 omów, która to wartość ma być charakterystyczna dla
    filtrów produkcji zachodniej. Ktoś z was potrafi rozpoznać jaki to
    filtr? Powinienem powymieniać (a później stosować) rezystory w moich
    projektach z 470 na 300 omów czy odwrotnie, żeby wszystko było w porządku?

  • 2. Data: 2010-11-06 12:15:40
    Temat: Re: FCM 10,7 MHz - jakim oporem powinny być obciążone?
    Od: SP4OLN <s...@g...com>

    On 6 Lis, 13:09, Atlantis <n...@n...pl> wrote:
> [...]
    > filtr? Powinienem powymieniać (a później stosować) rezystory w moich
    > projektach z 470 na 300 omów czy odwrotnie, żeby wszystko było w porządku?

    Z tego co pamiętam ( mogę się mylić , czas robi swoje )
    od rezystancji jaką jest filtr zamknięty zależy min. pasmo
    przepustowe , i stąd może się brać chęć sztucznego
    poszerzenia lub zawężenia pasma jakie filtr
    przenosi . Ja to zapamiętałem tak , że filtr obciążony mniejszą
    opornością niż nominalna ma mniejsze pasmo , a większą
    niż nominalna ma pasmo szersze .

    --
    SP4OLN

  • 3. Data: 2010-11-06 12:39:24
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2010-11-06 13:15, SP4OLN pisze:

    > Z tego co pamiętam ( mogę się mylić , czas robi swoje )
    > od rezystancji jaką jest filtr zamknięty zależy min. pasmo
    > przepustowe , i stąd może się brać chęć sztucznego
    > poszerzenia lub zawężenia pasma jakie filtr

    Tak, wiem. Mi chodzi o nominalną wartość - dającą normalną szerokość
    pasma, stosowaną w radiofonii FM.

  • 4. Data: 2010-11-06 13:05:54
    Od: SP4OLN <s...@g...com>

    On 6 Lis, 13:39, Atlantis <n...@n...pl> wrote:

    > Tak, wiem. Mi chodzi o nominalną wartość - dającą normalną szerokość
    > pasma, stosowaną w radiofonii FM.

    Witam
    Orginały Muraty są na 330 omów :
    www.tvsat.com.pl/pdf/F/fm_mur.pdf
    Jakiego producenta jest filtr na zdjęciu ?

    --
    Pozdrawia SP4OLN

  • 5. Data: 2010-11-06 14:50:51
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "SP4OLN" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    q.googlegroups.com...
> [...]

    >przenosi . Ja to zapamiętałem tak , że filtr obciążony mniejszą
    >opornością niż nominalna ma mniejsze pasmo , a większą

    Tak, ale kosztem głębokości tłumienia pozapasmowego i zafalowań w paśmie
    przepustowym.

    Marek

  • 6. Data: 2010-11-06 14:55:44
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > powszechnie w torach p.cz. odbiorników FM. Z powodzeniem użyłem ich już
    > w kilku różnych amatorskich konstrukcjach.

    Lepiej stosuj kwarcowe takie w obudowach HC49 jak typowe kwarce.
    Mają sporo lepsze parametry. Te o których piszę obciąża się najczęściej
    około 1,2k.

    Marek

  • 7. Data: 2010-11-06 16:04:54
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2010-11-06 15:55, tarnus pisze:

    > Lepiej stosuj kwarcowe takie w obudowach HC49 jak typowe kwarce.
    > Mają sporo lepsze parametry. Te o których piszę obciąża się najczęściej
    > około 1,2k.

    Hmm... Takie to się chyba stosuje w CB-Radiach. Mają bardzo wąskie pasmo
    przenoszenia i w związku z tym są droższe, ale też nie nadają się do
    toru p.cz. radia FM. W każdym razie jeszcze nigdy nie spotkałem się z
    takim filtrem pracującym w zwykłym radioodbiorniku, co nie znaczy rzecz
    jasna, że takowe wersje nie istnieją.
    Niemniej ceramiki się sprawdzają w swoich zastosowaniach.

    Filtry kwarcowe są dobre do radiotelefonów, amatorskich i
    profesjonalnych transceiverów, odbiorników itp.

  • 8. Data: 2010-11-06 16:08:25
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2010-11-06 14:05, SP4OLN pisze:

    > Orginały Muraty są na 330 omów :
    > www.tvsat.com.pl/pdf/F/fm_mur.pdf
    > Jakiego producenta jest filtr na zdjęciu ?

    Gdybym wiedział, to nie musiałbym pytać. ;)
    Miałem nadzieję, że ktoś rozpozna oznaczenia.
    Kupiłem ich większą ilość jakiś czas temu na Allegro, wypróbowałem w
    kilku konstrukcjach amatorskich odbiorników FM. Obciążałem je zarówno
    rezystorami 330 omów jak i 470 omów. W obydwu przypadkach działają,
    zapewniając selektywność i "ostre" strojenie (nigdy nie słyszałem dwóch
    stacji odbierających na raz). Na ucho jednak nie stwierdzę przecież
    która opcja daje właściwą charakterystykę - stąd moje pytanie.

  • 9. Data: 2010-11-06 16:51:09
    Od: SP4OLN <s...@g...com>

    On 6 Lis, 17:08, Atlantis <n...@n...pl> wrote:

> [...]
    > stacji odbierających na raz). Na ucho jednak nie stwierdzę przecież
    > która opcja daje właściwą charakterystykę - stąd moje pytanie.

    Hej
    Ciekawy tekst znalazłem , według autora
    filtr ze zdjęcia będzie markowy :
    http://www.fmdx.pl/tuners.htm

    --
    SP4OLN

  • 10. Data: 2010-11-06 17:31:23
    Od: SP4OLN <s...@g...com>

> [...]
    > stacji odbierających na raz). Na ucho jednak nie stwierdzę przecież
    > która opcja daje właściwą charakterystykę - stąd moje pytanie.

    W katalogu MURATA są całkiem podobne
    www.murata.com/catalog/p61e7.pdf

    --
    SP4OLN