    From: "Bronek Kozicki" <b...@r...pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: Europejski punkt widzenia?
    Date: Tue, 13 Aug 2002 22:12:20 +0000 (UTC)

    Piotr 'VaGla' Waglowski wrote:
    > No wlasnie... Na pl.soc.prawo w pewnym momencie toczyla sie dyskusja:
    > czymze jest prawo internetowe. No i stoje na stanowisku, ze czegos
    > takiego nie ma - co jakby nieco wynika rowniez z tego tekstu
    > cytowanego wyzej w postaci linku.

    zgoda. Oczywiście jest netykieta, RFC, odpowiedzialność administratorów,
    odpowiedzialność właścicieli serwerów itp. , ale "prawa
    cyberprzestrzeni" nie ma - jest odpowiedzialność ludzi, z których każdy
    działa w określonym miejscu i czasie. I w związku z tym - prawo,
    obowiązujące w tym miejscu i w tym czasie.

    > odczuciu idealnie byloby zeby *naczynia* sie polaczyly dzieki
    > internetowi i wtedy powstalaby *globalna* konstytucja,

    ee ... sprzeciw. Jak to sobie wyobrażasz ? Facet w tekście napisał, żeby
    właśnie nie operować pojęciami "cyberprzestrzeni" itp. i trudno się z
    nim nie zgodzić; obecny stan to jakaś schizofremia - niby wszystko się
    dzieje lokalnie, tylko że odpowiedzianości za te lokalne działania nie
    ma, bo "to się dzieje w Internecie". "W Internecie" czyli gdzie ???
    Pojęcie "cyberprzestrzeń" to pułapka dla naiwnych ! Tak naprawdę
    Internet to realna aktywność bardzo wielu ludzi, i tylko ten realny
    świat się liczy. A skoro tylko realny świat się liczy, to w takim razie
    "cyberprzestrzeń" na żadne specjalne traktowanie nie zasługuje, bo też
    nie jest żadnym "miejscem" ! W takim razie niby _gdzie_ ma działać taka
    "globalna konstytucja" ? Jaki ma obejmować obszar jurysdykcji ? Nie ma
    żadnego realnego miejsca, które można by nazwać "Internet" ! Uff ....
    cały tekst w/w jest nieco rewolucyjny, ale qrcze, podoba mi się. Bardzo.
    Jest realny świat, są prawdziwi ludzie, są narodowe prawa i umowy
    międzynarodowe, i uregulowana nimi, normalna ludzka działaność, i
    wynikająca z niej odpowiedzialność. I nic więcej. A Internetu - nie ma
    ;)

    > http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Kkarny/kk1.ht
    ml#r13
    > http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/ppm0514.html