  • 11. Data: 2021-06-19 22:21:29
    Temat: Re: Ethernet do AVR.
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Dawid Rutkowski wrote on 19.06.2021 15:12:
    > Macie jakieś sprawdzone rozwiązania ethernetu do mikrokontrolerów, w szczególności
    AVR?

    Polecam przesiadkę na coś współczesnego, najlepiej ARM z wbudowanym MAC,
    a jeszcze lepiej z MAC+PHY.
    Do tego jakiś gotowy system z RTOSem, stosem tcp, bibliotekami do ssl
    np. mongoose-os, mbed itp.
    Szkoda czasu na rzeźbienie tego na jakiś AVR-kach z mikroramem.

  • 12. Data: 2021-06-19 22:27:46
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 19.06.2021 22:21, Zbych wrote:

    > Polecam przesiadkę na coś współczesnego, najlepiej ARM z wbudowanym MAC,
    > a jeszcze lepiej z MAC+PHY.

    Ktoś produkuje obecnie MCU, które miałyby na pokładzie zestaw MAC+PHY?
    Pamiętam, że były układy z serii PIC18F, które miały kompletny Ethernet,
    wystarczyło tylko podpiąć do odpowiednich pinów gniazdko z
    transformatorem. Potem jednak już czegoś takiego nie widziałem. Czyżby
    problemy z przejściem testów EMC?

  • 13. Data: 2021-06-19 22:56:22
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

    > Macie jakieś sprawdzone rozwiązania ethernetu do mikrokontrolerów...

    Jeśli nie musi być AVR, to polecam np.: STM32F107 + DP83848 + lwIP.
    Ogarnąłem bez problemów, choć wtedy nie było jeszcze książki (jest też
    e-book): Marcin Peczarski "Mikrokontrolery STM32 w sieci Ethernet w
    przykładach", która może być pomocą.

  • 14. Data: 2021-06-20 00:56:51
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Atlantis wrote on 19.06.2021 22:27:

    > Ktoś produkuje obecnie MCU, które miałyby na pokładzie zestaw MAC+PHY?

    tak, TI, Nxp, Nuvoton.

    > Pamiętam, że były układy z serii PIC18F, które miały kompletny Ethernet

    Pewnie jeszcze są produkowane, ale architektura tego wynalazku to dramat.

  • 15. Data: 2021-06-20 14:22:33
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 19 czerwca 2021 o 21:15:26 UTC+2 Atlantis napisał(a):

    > Jeśli o to chodzi to właściwie chyba tylko układy Wiznet W5100/W5500.
    > Magistrala SPI, dostępne gotowe moduły, banalna w obsłudze biblioteka w
    > stylu POSIX-owych gniazd. Tylko musisz sprawdzić, czy limit dostępnych
    > socketów Cię nie ogranicza.

    To wygląda nieźle i nawet niedrogie.
    A wczytał się ktoś w różnice między W5100S i W5500?
    Pierwszy ma dodatkowo interfejs równoległy, więc pewnie więcej pinów.
    A czy są inne różnice?
    Fajnie też, że to jest 10/100.
    Szkoda, że tylko SPI, przydałby się też UART.
    8 socketów to aż nadto - z ilu miałby korzystać program do ATmegi?

    ENC28J60 też fajny, ale tylko 10mbps - całe szczęście, że na switchu to nie
    przeszkadza.
    Pewnie drugi krok to ATmega+ENC z UARTem, robiąca za coś takiego jak wiznet dla innej
    ATmegi.

    Dzięki za wskazówki - fajnie, że takie rzeczy są wciąż dostępne.
    I to nawet w DILu - dla mnie samodzielnie szczyt możliwości to układ na płytce
    uniwersalnej, chipy SMD odpadają - chyba że na modułach.
    Zaś zadanie może wyskoczyć w stylu "na wczoraj" - i znów trzeba będzie udowadniać, że
    my wszystko i od razu, bo "Konieczko nie ma bajuchy" i tramwaj nie będzie mógł
    pojechać...

  • 16. Data: 2021-06-20 14:33:19
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 19 czerwca 2021 o 22:21:31 UTC+2 Zbych napisał(a):

    > Szkoda czasu na rzeźbienie tego na jakiś AVR-kach z mikroramem.

    Są i AVR z 16kB RAM i to w DILu.
    Cena i łatwość nie do pobicia.

    Pamiętam, jak kiedyś szukałem pierwszej roboty jako student, to były fajne czasy,
    poznałem nawet - choć może to za dużo powiedziane, odpytywał mnie z tego, jak się
    pisze sterowniki do Linuxa - jednego hackera, którego potem widziałem na zdjęciu z
    jakiejś ważnej hackerskiej konferencji. I trafiłem też do firmy mającej siedzibę w
    dawnym KC PZPR, robiącą w J2ME - i tam się wyśmiewali z takich, co deklarują tablice
    64kB.
    W DOSie też się nie dało wczytać na raz rysunku 640*480 - ale akurat to zadanie można
    był wykonać wczytując po dwie linie.
    Wtedy pierwszy raz poznałem ograniczenia.
    Potem był Linux i brak przejmowania się :)
    Póki nie napisałem programu w FORTRANie na zaliczenie dla kolegi (kiedyś muszę
    zapytać, jak się z tego FORTRANu - i to 77 - wytłumaczył prowadzącemu, bo język był
    dowolny), gdzie pierwsze podejście tworzyło tablice 48MB - a akurat w moim OmniBooku
    miałem 48MB - i usłyszałem dawno niesłyszane dźwięki swapowania, a program coś wolno
    liczył.

  • 17. Data: 2021-06-20 17:09:10
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> napisał(a):
    > ENC28J60 też fajny, ale tylko 10mbps - całe szczęście, że na switchu to
    > nie przeszkadza.

    ATmega i tak więcej nie uciągnie. Czy switche już są tak nowoczesne, że
    przestały osługiwać 10 Mb/s?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 18. Data: 2021-06-20 17:42:09
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 6/19/2021 o 10:21 PM, Zbych pisze:

> [...]
    > np. mongoose-os, mbed itp.
    > Szkoda czasu na rzeźbienie tego na jakiś AVR-kach z mikroramem.
    Jeśli może być po WiFi to można dać ESP8266 NodeMCU za niecałą dychę.
    Wtedy ESP robi za konwerter lub na ESP wszystko wsadzisz...
    Jeśli masz opanowane programowanie w C lub chcesz pobawić się w Arduino...

    --
    pzdr, j.r.

  • 19. Data: 2021-06-20 19:21:07
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 20 czerwca 2021 o 17:09:08 UTC+2 Grzegorz Niemirowski napisał(a):
    > ATmega i tak więcej nie uciągnie. Czy switche już są tak nowoczesne, że
    > przestały osługiwać 10 Mb/s?

    Nie no, przecież napisałem, że na switchu to nie problem - będzie działał w
    store&forward.
    A ATmega nie uciągnie nawet kawałka z 10mbps - ale dla niej to wszystko jedno, czy
    przesłany do NIC pakiet pójdzie 10 czy 100 - byle za szybko nie przychodziły z
    serwera.
    Bardziej chodzi o to, by nie przeszkadzać innym urządzeniom w LANie.
    A tutaj ethernet to nie wybór tylko konieczność - na tramwaju jest "moduł
    komunikacyjny", który daje gsm oraz wifi (na zajezdni), ale skorzystać można tylko
    przez ethernet - SLIP ani PPP na szeregowym nie przewidzieli.

  • 20. Data: 2021-06-20 21:23:57
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Dawid Rutkowski wrote on 20.06.2021 14:33:

    > Są i AVR z 16kB RAM i to w DILu.
    > Cena i łatwość nie do pobicia.

    :-)

    > Wtedy pierwszy raz poznałem ograniczenia.

    Fajne te kombatanckie wspomnienia, też mam podobne. Fajnie się o tym
    gada przy piwie, ale nie widzę powodu, żeby się tym kierować przy
    wyborze platformy w 2021.
    Tak jak wspomniał Jacek, dzisiaj byle amator odpala gotowce sieciowe na
    ESP32, ma 16MB flasha, 0,5MB ramu i może robić fikołki i kręcić kółka do
    okoła AVRków z 16kB ramu.