  • 61. Data: 2021-01-11 20:05:17
    Temat: Re: Elektryki w Norwegii
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:rthsad$164$1$C...@n...chmurka.net...
    W dniu 11-01-2021 o 16:23, Marcin N pisze:

    >Może też łączyć obie te funkcje.
    >I Roman o tym doskonale wie.

    A nawet bez laczenia - jak jest prad z innych zrodel, to wode
    zakrecamy i gromadzimy na okres szczytu.

    Tylko niestety u nas nie ma warunkow - przerwy w wietrze i sloneczku
    potrafia byc dlugie, i na tyle wody nie starczy ...

    J.

  • 62. Data: 2021-01-11 20:26:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    net...
    Dnia Mon, 11 Jan 2021 15:35:16 +0100, Michal Jankowski napisał(a):

    >Jak ty te 5x wyliczyłeś zgrabnie :) Jak dla mnie to tylko niecałe dwa
    >razy zimniej niż pokojowa :) To zresztą mało ważne ile razy, ważne że
    >się daje a spece od wypuszczania rakiet w kosmos opreują setkami ton
    >ciekłego wodoru i jakoś im to wychodzi.

    Jeszcze byl ciekawy satelita Gravity Probe B.
    Tam cos 4 tony cieklego helu wytrzymaly w termosie dwa lata.

    Wiec sie da ... ale cena termosu - kosmiczna :-)

    J.

  • 63. Data: 2021-01-11 20:40:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 2021-01-11 o 09:58, K pisze:

    > Nie. Z przykroscia musze powiedziec, ze tam jeszcze nie bylem. Ale
    > znowu

    To jeszcze masz Czorsztyn i Zarnowiec k/Gdanska.

    >Tyle ile potrzebujemy czyli sześć.
    >To są elektrownie szczytowo pompowe i są akumulatorami o efektywności
    >energetycznej rzędu 70-80%.

    Hm, czy tyle ile potrzebujemy ... patrzac na ceny w obu taryfach ...
    to chyba za malo.

    Ale ... Anglicy mieli ambitne plany budowy takich elektrowni a
    skonczylo sie na jednej.
    W miedzyczasie zaczeli budowac elektrownie na gaz, one maja wiekszy
    zakres regulacji i szybkie wlaczanie -
    sz-p przestaly byc potrzebne.

    J.

  • 64. Data: 2021-01-11 23:13:51
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-01-11 o 20:26, J.F. pisze:
> [...]
    > Tam cos 4 tony cieklego helu wytrzymaly w termosie dwa lata.
    >
    > Wiec sie da ... ale cena termosu - kosmiczna :-)

    Tylko że hel nie ucieka a z wodorem juz tak łatwo nie ma, przez co cały
    czas istnieje ryzyko wybuchu jak się go gdzieś za dużo nazbiera,
    sterowce też trochę polatały zanim się sfajczyły. Tutaj może być podobnie.

    --
    Janusz

  • 65. Data: 2021-01-12 11:48:58
    Od: robot <r...@o...pl>

> [...]
    > razy zimniej niż pokojowa :) To zresztą mało ważne ile razy, ważne że
    > się daje a spece od wypuszczania rakiet w kosmos opreują setkami ton

    Ale słyszałem, że te latanie rakietami to nie jest takie bardzo tanie.
    50 milionów dolarów minimum w obie strony za bilet z tego co piszą.
    Jeszcze opłata klimatyczna 35000 dolarów za przelot dochodzi, ale
    tankowców z wodorem może nie obowiązuje.

    Jak dla mnie to trochę drogawo wychodzi.

  • 66. Data: 2021-01-12 12:15:05
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 12 Jan 2021 11:48:58 +0100, robot napisał(a):

    > Jak dla mnie to trochę drogawo wychodzi.

    Wolisz brodzić po pas w wodzie razem z tłumem uchodźców klimatycznych?
    Będzie ci się wlewać woda przez okna :)
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 67. Data: 2021-01-12 12:38:52
    Od: robot <r...@o...pl>

    > Wolisz brodzić po pas w wodzie razem z tłumem uchodźców klimatycznych?
    > Będzie ci się wlewać woda przez okna :)

    No ciekawe jak to z tym ociepleniem będzie, to prawda.
    Polityków i propagandy staram się umikać,
    ale prawda jest taka, że mega korporacje wydają ogromne pieniądze
    na przygotowanie do ocieplenia.
    A mega korporacje traktuje jako wiarygodne źródło informacji.

    Byle byśmy w zbyt ciekawych czasach nie żyli :)

  • 68. Data: 2021-01-12 12:58:14
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 12 Jan 2021 12:38:52 +0100, robot napisał(a):

> [...]
    > na przygotowanie do ocieplenia.
    > A mega korporacje traktuje jako wiarygodne źródło informacji.
    >
    > Byle byśmy w zbyt ciekawych czasach nie żyli :)

    Wszyscy zacięcie analizują a to opłacalność ekonomiczną a to zasięg a to
    czasy ładowania itd. A do rachunku nie wliczają strat na katastrofie
    klimatycznej. Co ci po samochodzie kiedy twoje miasto zaleje woda,
    zniszczy huragan, kiedy chleb będzie kosztował krocie bo susza a ciebie
    wezmą w kamasze bronić granic przed najazdem.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 69. Data: 2021-01-12 14:28:20
    Od: robot <r...@o...pl>

> [...]
    > zniszczy huragan, kiedy chleb będzie kosztował krocie bo susza a ciebie
    > wezmą w kamasze bronić granic przed najazdem.

    To jak sądzisz, będzie ta katastrofa czy nie?
    Kiedy?

    Według obecnych obliczeń, jeżeli nic się nie zmieni
    to między innymi powierzchnia antarktydy i arktyki zmniejszy sie
    na tyle, że ich zdolność do obijania energii ze słońca zmniejszy
    sie na tyle, że będzie to miało zasadniczy wpływ na średnia temperature
    na tej planecie.
    To szczegół.
    Jeżeli będzie nadal cieplej, to prądy morskie zanikną,
    i oceany zamienią się w jeziora, krwioobieg wody na tej planecie
    zostanie zatrzymany i wtedy temperatura zacznie wzrastać juz na poważnie.

    Zaczną płonąć lasy wszystkie, a nie tylko w Kaliforni.
    Więc niezbyt kolorowo to wygląda.

  • 70. Data: 2021-01-12 15:27:39
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-01-11 o 20:40, J.F. pisze:

    > To jeszcze masz Czorsztyn i Zarnowiec k/Gdanska.

    > Hm, czy tyle ile potrzebujemy ... patrzac na ceny w obu taryfach ... to
    > chyba za malo.

    Chyba nie rozumiesz co przeczytałeś.
    Elektrownia szczytowo pompowa robi robi za akumulator.
    Końcowa cena prądu głównie zależy od elektrowni pracujących całodobowo.

> [...]
    > sie na jednej.
    > W miedzyczasie zaczeli budowac elektrownie na gaz, one maja wiekszy

    Bo sz-p od zawsze były potrzebne tylko na godziny szczytu.
    Normalna elektrownia produkuje prąd, sz-p najpierw go pobiera
    żeby potem oddać co pobrała ale ze stratą 20 do 30%.