  • 21. Data: 2013-11-30 02:37:02
    Temat: Re: Elektryka w UK
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > będzie wówczas szum, co to nam Unia nakazuje...

    Zadnego szumu nie bedzie. Nikt nie zaryzykuje jakiegokolwiek referendum
    w UE. Byl jakis szum w Polsce z powodu OIRT->CCIR, albo 220->230v, albo
    TV analogowa -> DVB-T w MPEG4, czy wczesniej SECAM->PAL? Nawet, gdyby
    jakis szum byl, to eurourzedasy maja to w dupie, nie oni za swoje
    pomysly placa.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 22. Data: 2013-11-30 03:06:13
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> napisał w wiadomości
    > Akurat nie ma co głosować, bo standard światowy został już wybrany. Jest
    > nim IEC 60906-1.
    >
    > http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60906-1
    >
    > Na razie niestety tylko w Brazylii, ale może wkrótce i u nas. Tylko że
    > pewnie znowu będzie wówczas szum, co to nam Unia nakazuje...

    Włosi się będą pluć...

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 23. Data: 2013-11-30 14:21:34
    Od: Marek Borowski <m...@x...com>

    On 11/30/2013 2:37 AM, Pawel O'Pajak wrote:

> [...]
    > TV analogowa -> DVB-T w MPEG4, czy wczesniej SECAM->PAL? Nawet, gdyby
    > jakis szum byl, to eurourzedasy maja to w dupie, nie oni za swoje

    Po prostu ludzi madrych jest 5%. Nie ma sensu pytac ogolu ktory jedyny
    argument jaki potrafi zrozumiec to taniej.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 24. Data: 2013-11-30 17:50:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pawel O'Pajak napisał:

> [...]
    > TV analogowa -> DVB-T w MPEG4, czy wczesniej SECAM->PAL? Nawet, gdyby
    > jakis szum byl, to eurourzedasy maja to w dupie, nie oni za swoje

    Cóż za piękny bełkot! Nie dość, że te przykłady są całkiem od czapy, to
    jeszcze od Sasa do Lasa -- każdym można zilustrować co innego.

    1. Zmiany OIRT->CCIR nie narzucił nam żaden eurourzędas. Chcieliśmy mieć
    prywatne rozgłośnie, to trzeba było zmienić standard. Gdyby trzymać się
    ściśle normy OIRT, to by poza trzema programami Polskiego Radia nie dało
    się uzyskać pokrycia całego kraju na nic więcej (ale z pewnymi korektami
    częstotliwości, jeśli by miały być wszystkie stereo). Tak, był *szum*
    w Polsce, wyraźnie słyszany na odbiornikach OIRT po umieszczeniu w tym
    zakresie Radia Zet, RMF czy czegoś tam. Ponadto Zwykły Słuchacz mógł
    wreszczie kupić sobie na rynku normalne radio zamiast kombinować
    z przestrajaniem (ja w czasach licealno-studenckich nieźle na takim
    przestrajaniu sobie dorabiałem, więc to pewnie spisek antystudencki).

    2. Nie było żadnej zmiany 220->230V. Poprzednia "norma" też dopuszczała
    napięcie 230V. Dopuszczała również *o ileś* niższe niż 220V, ale nikt
    się nie przejmował zakresami ani stopniami zasilania -- napięcie było
    takie, jak panowie Ohm z Kircchoffem wyznaczyli. Urzędowo ograniczono
    sobiepaństwo zakładów energetycznych i nakazano im ściślejszego trzymania
    się napięcia. I co, mam może kosę na sztorc stawiać i hajda na urzędasów?

    3. DVB-T w MPEG4 zamiast PAL, to tak jak radio FM zamiast AM. Też już
    nikt na średnich czy krótkich radia nie chce słuchać, o czym niedawno
    była tu mowa. Z tym że zmiany w TV odbyły się w ramach jednego pasma.
    Więc starą emisję wywalono dość szybko (ale nie za szybko) by dać miejsce
    nowej. I nie ma czego żałować.

    4. Zmiana SECAM->PAL też nie była przez nikogo narzucona. Zrobił to sam
    nadawca (Telewizja Polska), najpierw na jednym programie, za jakiś czas
    na drugim. Prywatni nadawcy od razu zaczęli od PAL. Po prostu w SECAM
    robienie innego montażu niż odpowiednik cięcia taśmy filmowej nożyczkami
    jest awykonalne. Zaś ciągłe transkodowanie PAL<->SECAM przy produkcji
    programu, to strata pieniędzy i wyraźna utrata jakości. Może trzeba było
    ciągnąć dalej to dziadostwo, bo ktoś jeszcze ogląda program na Rubinie,
    który nie zdążył spłonąć żywym ogniem?

    Trzeba umieć odróżniać durne (albo korupcyjne) pomysły urzędników, jak
    na przykład RoHS lub żarówy, od działań sensownych. A nade wszystko
    nie obwiniać "eurourzędasów" za coś, czego się nawet nie tknęli. I nie
    wymagać od nich rzeczy niemożliwych -- ja bym się oczywiście bardzo
    cieszył, gdyby na całym świecie gniazdka i wtyczki były takie same,
    ale wielkich szans na to nie widzę.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2013-11-30 20:30:14
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 30.11.2013 17:50, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
    > programu, to strata pieniędzy i wyraźna utrata jakości. Może trzeba było
    > ciągnąć dalej to dziadostwo, bo ktoś jeszcze ogląda program na Rubinie,

    Ja w rubinie PAL miałem :)

    --
    Mirek.

  • 26. Data: 2013-11-30 21:15:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

    > Ja w rubinie PAL miałem :)

    No proszę, czyli też się dało. Zresztą nic dziwnego -- Rubin był kopią
    jednego z telewizorów RCA. Tylko dekoder NTSC zastąpiono dekoderem
    SECAM. Na przedniej ściance zostały potencjometry regulacji kolorów,
    bardzo potrzebne w NTSC, a w SECAM średnio przydatne.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2013-12-01 01:40:31
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > 4. Zmiana SECAM->PAL też nie była przez nikogo narzucona. Zrobił to sam
    > robienie innego montażu niż odpowiednik cięcia taśmy filmowej nożyczkami
    > jest awykonalne. Zaś ciągłe transkodowanie PAL<->SECAM przy produkcji

    Niekoniecznie od razu transkodowanie, wystarczyo wydzielić sygnały kolorów i
    po zmiksowaniu ponownie je zakodować. Rzeczywiście jednak komplikowało to
    proces i pogarszało jakość - wnikliwy obserwator może zauważyć, na starych
    transmisjach w SECAM, że gdy obrazy zaczynają się przenikać, nagle tracą
    nieco na jakości, by po zakończeniu efektu znów wskoczyła pełna jakość.
    Tymczasem PAL i chyba NTSC też, wystarczy ordynarnie, po chamsku, zsumować
    elektrycznie, byle w synchroniźmie były, w ramach oczywiście jednego
    standardu. Niektóre OTVC miały dekoder z SECAM, który transkodował na PAL i
    dopiero wtedy odbywało się właściwe dekodowanie. Jeden dodatkowy scalak to
    załatwiał.

    > programu, to strata pieniędzy i wyraźna utrata jakości. Może trzeba było

    No, zdecydowanie takie proste to nie było.

    > ciągnąć dalej to dziadostwo, bo ktoś jeszcze ogląda program na Rubinie,
    > który nie zdążył spłonąć żywym ogniem?

    Jak się dbało o urządzenie, to nie spłonęło.

    > Trzeba umieć odróżniać durne (albo korupcyjne) pomysły urzędników, jak
    > na przykład RoHS lub żarówy, od działań sensownych. A nade wszystko

    Nie żarówy, tylko lampy grzewcze/sygnalizacyjne, wstrząsotrwałe, nie do
    celów domowych. Choć ostatnio kupiłem jakąś UNIJNĄ żarówkę, na opakowaniu
    której zręcznie uniknięto tego słowa. I tak legalnie w kiosku kupiłem coś o
    nazwie mentalnie podobnej do "kontrolki sygnalizacyjnej wstrząsotrwałej.
    Uważajcie na chińskie Spectrumy, kit puszcza i bańka potrafi zawisnąć na
    doprowadzeniach.

    > cieszył, gdyby na całym świecie gniazdka i wtyczki były takie same,
    > ale wielkich szans na to nie widzę.

    Z tymi brazylijskimi, to one są podobne do dawnych (nie wiem jak teraz)
    włoskich, różnica jest nikła - w brazylijskich "bolec" jest symetrycznie
    ciut z boku, a we włoskich symetrycznie pośrodku, śjakieś może 2-3 mm
    różnicy w położeniu... nie mierzyłem, więc dokładnie nie podam. Stąd
    pisałem, że Włosi mogą się pluć.
    Fajno by było, żeby wreszcie jedn kupione urządzenie można było bez żadnych
    chryi włączyć wszędzie, od Niemiec, przez Brazylię, RPA, Tunezję, po nawet
    KRLD, jeśli tam jest 220/230V. Już nie pamiętam, ile razy trzeba było
    rzeźbić, by urządzenie kupione gdzieś-tam, dało się włożyć do naszego
    gniazdka z wystającym "bolcem". Kto to wymyślił, że ten bolec ma wystawać?
    To odwrotnie powinno być, nie tak, że jak obecnie wtyczka "z uziemieniem"
    daje się włączyć do gniazdka bez niego, lecz dokładnie odwrotnie.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 28. Data: 2013-12-01 01:41:41
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości

    > Ja w rubinie PAL miałem :)

    Płytka z dodatkową linią opóźniającą, trzeba było przerwać dwie ścieżki i
    wlutować przewody z płytki, tam coś jeszcze... to?

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 29. Data: 2013-12-01 01:53:37
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > No proszę, czyli też się dało. Zresztą nic dziwnego -- Rubin był kopią
    > jednego z telewizorów RCA. Tylko dekoder NTSC zastąpiono dekoderem

    Który? Czy może ten z lampą "rentgenowską"? Bo kilka odmian było...

    > SECAM. Na przedniej ściance zostały potencjometry regulacji kolorów,
    > bardzo potrzebne w NTSC, a w SECAM średnio przydatne.

    Jak się elementy starzały, czy obwody rozjeżdżały i uciekało zero, to jednak
    się przydawały. A nie każdy chłop na wsi wołał technika, "panie, dostrój mi
    pan deemfazę, bo mi płomyki na kantach latają i zero się w dyskryminatorze G
    rozjeżdza... (1)
    A kto tak poważnie dbał o te telewizory, okresowo je odkurzał w środku (a
    kurzołapy były to nieziemskie) i prawidłowo reagował na symptomy zbliżającej
    się awarii? Jak się u mojej śp Babci zjarał, to ja jakiś czas wcześniej
    bezskutecznie alarmowałem, że coś się z tyłu iskrzy (2). Z opisu pożaru,
    który wyciągnąłem od Babci, wynikało, że bardzo słusznie przypuszczałem, iż
    nie usunięte uszkodzenie może bardzo niemiło poskutkować - ogień pojawił się
    dokładnie tam, gdzie przypuszczałem, zaczął się od zasilacza.

    (1) - tak, wiem, że nie ma takiego, może najwyżej być R, albo B, reszta to
    matematyka i matrycujący to kinol - zielonego się nie nadaje.
    (2) - zostałem absolutnie i totalnie olany, mimo ostrzeżeń, jakie wysuwałem.
    Pewnie "coś tam gówniarz pieprzy, nic się przecież nie dzieje", nie wiem
    już, jak sobie tłumaczono, aby olać moje alarmy.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 30. Data: 2013-12-01 02:23:31
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

> [...]
    > SECAM. Na przedniej ściance zostały potencjometry regulacji kolorów,
    > bardzo potrzebne w NTSC, a w SECAM średnio przydatne.

    Przydatne, oj, przydatne... Przy stałości elementów uzywanych w Rubinie
    każdego dnia miałeś inne kolory (czyli SECAM jakości NTSC, jeśli wiesz
    jak ten skrót rozwijano)- że o łaciatym jak wsiowy Burek kineskopie typu
    Delta nie wspomnę...
    No i te braki w wyposażeniu - gaśnicy nie dołączano.

    --
    Darek