    From: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Elektryka, TN-C, różnicówka
    Date: Wed, 21 Jun 2023 00:29:38 -0000 (UTC)

    Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> wrote:

    > To może najpierw przykładowa literatura
    > https://ise.pl/phpbb3/download/file.php?id=4008

    Czyli każą uziemiać punkt podziału, jak nic... pytanie co jeśli nie ma
    tego uziomu.

    Weźmy np. mieszkanie. Wchodzą dwa przewody, L i PEN. I teraz dwa
    scenariusze.

    1. W rozdzielnicy się to rozdziela na PE i N i idzie dalej trzema
    przewodami do gniazdek.

    2. Idzie to dwoma przewodami do gniazdek, w których jest zrobione
    zerowanie (PEN idzie do PE i z niego do N).

    Tak kiedyś robiono i takie instalacje nadal istnieją. Żadnego uziomu tam
    nie ma (tzn. może budynek ma, ale do mieszkania nadal wchodzi
    nierozdzielony PEN). Wygląda na to, że to jest niezgodne z obecnymi
    normami.

    > Wyobraź sobie sytuację: masz gniazdo z bolcem i masz urządzenie
    > wymagające gniazda z bolcem. Ale nie wiesz że ten bolec wisi sobie
    > radośnie. Jak już, to gniazdo bez bolca. I wiedza że tam bolec nie jest
    > podłączony za parę lat ulegnie zapomnieniu.

    Tak, to prawda. Jak jest bolec, to musi być podłączony.

    > Oczywiście pozostaje zawsze kolejny problem pt nie ma bolca to
    > podłączymy pralkę i tak. Ogólnie trudna sprawa.

    Pralki tam nie będzie... ale lodówka jest. Laptopy też czasem są.

    > Mam ten sam problem. Instalacja jest w strasznym stanie, na dodatek
    > robiona tak, że strach o tym myśleć. Rok temu iluś sąsiadów miało
    > właśnie przerwę na PEN.

    Tutaj też się to pewnie prędzej czy później zdarzy. Póki co tylko kabel w
    ziemi się smażył (ale to faza była doziemiona).

    > To teraz wyobraź sobie że tych sąsiadów jest np pięciu. I każdy ma 20A
    > bezpiecznik. I tylko jeden ma uziemiony PEN. A kabelek jest taki jak na
    > 20A. Rozrysuj to sobie...

    No właśnie. To jest powód, dla którego wolę mieć wyspę TT z własnym PE,
    niż TN-C-S z uziemionym PE, choć teraz mam wrażenie, że to jest wybór
    między zdrowym rozsądkiem a bezpieczeństwem prawnym (jakby coś się komuś
    na mojej działce stało -- bo jak się stanie mnie, to będę miał pretensje
    tylko do siebie).

    > Ja zwątpiłem, ale na wszelki wypadek uziemienie mam już zrobione, czeka
    > tylko na podłączenie. Tylko że piasek pod spodem, 20 omów się robi
    > dopiero na 7,5m, wcześniej jest 40. Udało się zejść do jakichś 12 omów z
    > kilkoma szpilami i bednarką między nimi. Nie jest źle, bo to nie do
    > instalacji odgromowej, ale chciałoby się mniej.

    Ja mam więcej. Nie pamiętam ile, ale znacząco więcej. Tyle, że różnicówkę
    wybije, ale B16 nie. Więc może ta moja wyspa TT z takim uziomem jest
    jednak mniej bezpieczna. Najgorsze, że wszystko zależy od tego, co się
    stanie.

    1. Wyspa TT ze słabym uziomem. Zewrze się L z PE u mnie, różnicówka nie
    zadziała, B16 nie wybije -- możliwe porażenie lub pożar.

    2. Wyspa TT z dobrym uziomem. Zewrze się L z PE u mnie, różnicówka nie
    zadziała, ale B16 zadziała. To chyba jedyna sensowna opcja. Tylko trzeba
    ten dobry uziom zrobić, a to koszt (który chyba w końcu poniosę, bo nie da
    mi to spokoju).

    3. TN-C-S bez lokalnego uziomu. Upali się PEN w latarni i niezależnie od
    różnicówki będę miał fazę na PE (od sąsiadów).

    4. TN-C-S z lokalnym uziomem. Upali się PEN w latarni i będę miał trochę
    mniejsze napięcie na PE (od sąsiadów), ale za to sąsiedzi będą zasilali
    się przez mój uziom (i nic nie zabezpieczy przed przepływem nadmiernego
    prądu, co najwyżej straż pożarna, jak przyjedzie dogaszać instalację).

    Do tego wszystkiego dochodzi pan prokurator, który tylko czeka, aż ktoś
    trupem padnie i wtedy zacznie się sprawdzanie wszystkiego nie tylko ze
    zdrowym rozsądkiem, ale też z normami, uprawnieniami... (plus oczywiście
    jeśli trupem miałby paść ktoś z moich gości, to wolałbym, żeby jednak nie
    padł, niezależnie od prokuratora).

    Gdzie nie nie obrócić, d... z tyłu...

    --
    Gosc poszedl na egzamin, niewiele powiedzial, dostal 2.
    Wychodzi z kumplem do ubikacji i tam zaczyna wyzywac: