  • Data: 2021-08-25 13:54:17
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 25.08.2021 o 10:10, J.F pisze:
    > Poza tym ukryc sie, to trzeba jakies dokumenty, bo w twoich
    > Icchak syn Abrahama, mieszkanie jakies zalatwic, prace nowa..

    Przede wszystkim trzeba chcieć. Do 1942 roku większość Żydów wolała żyć
    w getcie, niż ryzykować życie ukrywając się. Kilka dni się ukrywać, to
    nie jest wielki problem, ale nic nie wskazywało na to, że w kilka dni
    się ten problem rozwiąże. Jedyną szansą była ucieczka poza jurysdykcję
    hitlerowców, ale to nie była prosta sprawa. Pojedyncze osoby mogły sobie
    na coś takiego pozwolić, ale nie 10% społeczeństwa.

    Żydzi zawsze starali się dogadywać z miejscowymi władzami i w tym
    wypadku moim zdaniem doszli do takiego wniosku, ze da się z Niemcami
    dogadać. Każą pracować, to będą pracować. Przesiedlą, to się przesiedlą.
    Na wymordowanie po prostu nikt nie wpadł.

    > W kazdyn badz razie ci z Przemysla na to nie wpadli - moze prosciej
    > bylo uciec przez most.

    Nie wiem, czy czasem Niemcom nie o to chodziło.

    > A jeszcze bylo sporo takich przypadkow, gdy obywatele sie za Zydow nie
    > uwazali, a Niemcy wyciagneli babcie czy dziadka ...

    Niemcy mieli różne "paranaukowe" metody stwierdzania pochodzenia
    żydowskiego. Jakieś dziwne pomiary przykładowo. Zastanawiam się, ale
    wyciąganie babci, czy dziadka chyba wcale w owym czasie proste nie było.
    Zakładając, że osoby te nie żyły, to pozostawało chyba szukanie po
    cmentarzach albo księgach kościelnych. W Galicji ewidencję polskiej
    ludności podobno robiono po I WS na podstawie dokumentów Austriackich i
    po prostu spisu ludności. Przekręcano nazwiska i je spolszczano przede
    wszystkim usuwając nieużywane w Polsce literki.

    --
    Robert Tomasik