    From: "Massai" <t...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Elektryczny Peugeot, 260km/h w 6.6 sekundy.
    Date: Thu, 27 Jan 2011 12:47:39 +0000 (UTC)

    Michał Gut wrote:

    > tylko po co takie kombinacje... niech zrobia samochod osiagajacy
    > vmax=120,

    Jak narazie połączenie tego:

    > o zasiegu na jednym ladowaniu 300km

    i tego:

    > i cenie pozwalajacej
    > sredniej klasie go kupic

    Nie jest wykonalne.
    Sensowne baterie dające zasięg 300 km kosztują ze 250 tysięcy pln.
    Tesla za baterię starczająca na 120 km woła 30 tysięcy dolarów.

    To małe mitsu z zasięgiem 100 km kosztuje 150k pln.

    Nawet jak reszta samochodu będzie kosztowała 20 tysięcy pln, to nadal
    nie jest to kwota akceptowalna dla wiekszości klientów, jeśli to ma być
    cena za drugi samochód.

    > i IMHO bardzo szybko zaczna te autka sie
    > spredawac w duzych ilosciach. wtedy rodziny beda mialy jeden
    > samochod do dlugich tras jesli potrzebuja a drugi do codziennej jazdy
    > ktorym sie trzaska wiekszosc przebeigu. idealna wydaje mi sie jednak
    > hybryda - elektryczny z silnikiem spalinowym ale tylko do ladowania
    > akumulatorow gdy brakuje pradu.

    Elektryczny z range extenderem w postaci silnika spalinowego to
    niestety pomysł również kosztowny (opel ampera, odpowiednik volta, ma
    kosztować 160-170 tysięcy pln), i zabierający sporo miejsca w
    samochodzie.

    Ja obstawiam że dobrym kierunkiem są ogniwa DEFC jako range extender.
    Jak na razie osiągają małą moc, 0,15 W/cm2, więc żeby takie ogniwo było
    efektywne, trzeba by z 10m2. 15 kW to już coś.
    Teoretycznie takie ogniwo mogłoby być wielkości circa 18 calowego koła
    zapasowego (choć oczywiście można by ogniwo upchnąć w dawnej komorze
    silnika - silniki elektryczne są małe.

    DEFC powinny być względnie tanie, bo nie wymagają drogich metali na
    elektrodach. A i etanol dużo łatwiej magazynować niż np. wodór ;-)

    --
    Pozdro
    Massai